Synteettistä bensaa Mersun tankkiin
Autoilun ja autojen tulevaisuus on arvaamaton. Sen opin jo ammoin, kun vielä 2000-luvun lopulla ekoautoina pidetyt dieselit yhtäkkiä olivatkin ympäristötuholaisia. Voihan tässä käydä niinkin, että 20 vuoden päästä sähköautojen akkuteollisuuskin on ympäristörikollisuutta ja polttomoottoriautoihin tankataan synteettistä bensaa jopa nykyisen fossiilisen bensan hinnalla.
Uusien polttomoottoriautojen valmistamista ei sittenkään kielletä vuonna 2035, kunhan ne kulkevat synteettisellä eli teollisesti valmistetulla polttoaineella. Autoteollisuus uskoo tästä huolimatta, että tulevaisuuden auto liikkuu sähköllä ja nämä synteettistä bensaa käyttävät autot jäävät vain pienen ja rikkaan Porsche– ja Ferrari -väen erikoisuudeksi.
Tietenkään kellään ”taviksella” ei ole varaa tankata perusperheauton tankkiin synteettistä bensaa, jos se maksaa jopa 6-10 euroa litra. Vaan uskovathan asiantuntijat, että ennen pitkää synteettisenkin bensan hinta saadaan painettua samalle tasolle kuin nykyinen fossiilinen bensa.
Ostin osamaksulla ensimmäisen kannettavan matkapuhelimeni syksyllä 1991. Se oli jumalattoman kolho ja suurikokoinen tiiliskivi rotanhännän pituisella antennilla. Maksoin siitä muistaakseni 12 000 markkaa, eli raha-arvomuunninta käyttämällä nykyrahassa 3 565 euroa. Tuskin silloinkaan kukaan osasi edes visioida, että vuonna 2024 vähävaraisetkin kulkevat muutaman sadan euron hintainen älypuhelin taskussa.
Eli maailma muuttuu jumalattoman nopeasti ja varsinkin autoasioissa olen skeptinen kaikkia ajan suuria totuuksia kohtaan.
Valtamedia hehkuttaa autokannan sähköistystä, mutta siinä rinnalla elää toinen todellisuus: me suomalaiset ajamme erittäin iäkkäillä autoilla. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Viimeisten kymmenen vuoden aikana autojen keski-ikä on kasvanut peräti kahdella vuodella.
Mitenhän tämäkin ristiriita oikein on tulkittavissa? Tarkoittaako se autokansan jakautumista entistä jyrkemmin niihin, joilla on varaa sähköautoihin ja niihin, joiden osaksi jää ajaa yhä vanhemmilla polttomoottoriautoilla?
Hallituspuolueista perussuomalaisetkin vaativat ennen eduskuntavaaleja halvempaa bensaa, mutta ovat nyt bensan hintaa nostamassa arvonlisäveroa korottamalla. No, autoilijan on ollut antelias lypsylehmä valtiolle, olipa vallassa kuka tahansa. Eikä tämä arvonlisäveron nostokaan tätä tosiasiaa miksikään muuta. Polttoaine on suomalaisten enemmistölle välttämättömyyshyödyke ja sitä on pakko ostaa hinnan nousemista huolimatta. Jos suomalaiset tämän takia alkavat ajaa vähemmän, niin vihreidenhän pitäisi kiittää persuja.
Olen ennenkin muistuttanut 2000-luvun alkupuolen uutisoinnista.
”Autoilun verotuksen pitää perustua päästöihin, ja “dieselin rankaisemisesta” on päästävä eroon, vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki sanoi tiistaina ryhmän kesäkokouksessa”, Helsingin Sanomat uutisoi 29. elokuuta 2007.
Eivät ne vihreätkään taida ihan yhdestä muotista olla eri puolilla Suomea. Olin pudota persiilleni, kun löysin Vaasan vaalipiirin Vihreiden sivuilta ennen eduskuntavaaleja seuraavan tekstin: ”Dieselin hinta on todellinen uhka maaseudun julkisen liikenteen ja kuljetusalan harjoittajille, sekä luonnollisesti maanviljelijöille. Autoilu maaseudulla on erilaista kuin kaupungissa. Meillä täällä maalla arkea ei yksinkertaisesti voi hoitaa ilman autoa, kun välimatkat ovat pitkiä ja julkinen liikenne on lähes olematon”.
No huh huh… mitäköhän fillaroivat cityvihreät täällä pääkaupunkiseudulla ajattelevat tällaisesta tekstistä?
”Läpimurto: Hiilineutraali polttoaine korvaa bensiinin – sopii tavallisiin moottoreihin”, uutisoi Kuljetus.net -sivusto jo vuoden 2023 alussa.
”Sähköbensiini” tulee Suomeen – sopii autoihin sellaisenaan, mutta yksi ero perinteiseen on suuri”, uutisoi Ilta-Sanomat ainakin vielä 2. marraskuuta 2023, eli ei niin kovin pitkä aika sitten.
Iltapäivälehdillä on tapana uutisoida mullistavat asiat isoin otsikoin, mutta jos asiassa ei tapahdu edistystä, sitä ei useinkaan sitten uutisoida. Eli en tiedä, missä vaiheessa tämä asia oikeasti on.
Sähkö- eli synteettinen bensiini on ilmakehässä jo nyt kiertävästä hiilidioksidista sekä vihreästi tuotetusta vedystä valmistettava nestemäinen bensiinin korvike, joka sopii sellaisenaan käytettäväksi nykyisissä polttomoottoriautoissa.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoi Ylen haastattelussa 1.4.2023, että EU:n päätös sallia synteettistä bensaa käyttävien polttomoottoriautojen valmistus myös vuoden 2035 jälkeen ei kampita sähköautojen voittokulkua. Vaan eipä se Kalliokaan sitä väistämättömänä kehityksenä julistanut. Voisin itsekin allekirjoittaa tämän Kallion toteamuksen:
”Voi olla, että meillä parinkymmenen vuoden päästä käydään kiivasta keskustelua sähköautojen akkujen materiaaleista ja kaivannaisteollisuudesta ja niihin liittyvistä haasteista.”
Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan. Suhtaudun vain skeptisesti kaiken maailman ”kulkueisiin”, jollaisena pidän nykyistä keskustelua autojen käyttövoimista. 60 vuoden aikana olen nähnyt, että maailma voi mennä ihan mihin suuntaan tahansa. Alkaa tuntua siltä, että tulevaisuuden käyttövoima voi olla ihan mikä tahansa. Väittihän pieni brittiläinen Air Fuel Synthesis (AFS) -yhtiö jo vuonna 2012 kehittäneensä menetelmän, jonka avulla bensaa voidaan valmistaa ilmasta ja vedestä.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa