Kaasujalka

Purkuosatkin takuulla

Julkaissut:

|

28.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Purkuosatkin takuulla

Toisen polven autopurkamoyrittäjä Juha Vähäoja kuvaa purkuautoa seisovaksi varaosavarastoksi. – Ainakaan minä en tiedä mitään muuta kierrätystuotetta, joka sellaisenaan olisi täynnä uudelleen kierrätettäviä osia, hän sanoo.

Tamperelaisella Fusti oy:llä ja Salossa toimivalla Auto-Lehtinen Oy:llä on jo 65 vuoden kokemus autopurkamotoiminnasta. Toisen polven purkamoyrittäjä Juha Vähäoja on nähnyt itsekin autopurkamotoiminnan huikean kehityksen nykyaikaiseksi ja kestäväksi kierrätysbisnekseksi.

Alan muutosta kuvaa sekin, että tänä päivänä vakuutusyhtiötkin tekevät yhteistyötä autopurkamojen kanssa. LähiTapiola Pirkanmaa toteuttaa ajoneuvokorvauksissaan sekä Euroopan komission tuoretta asetusehdotusta että Suomen hallitusohjelmaa lisäämällä hyötyosien saatavuutta lunastamistaan ajoneuvoista. Tätä se tekee yhdessä Fusti Oy:n kanssa.

Viime kevään aikana alkaneen, 18 kuukautta kestävän kokeilun aikana LähiTapiola Pirkanmaa myy Fustin purettavaksi suurimman osan lunastamistaan henkilö- ja pakettiautoista. Purkuun myytyjen autojen korinosat jäävät puolen vuoden karenssiin, jonka aikana korinosia käytetään vain yhteistyökorjaamoilla LähiTapiola Pirkanmaan asiakkaiden autojen vauriokorjauksiin.

Karenssiajan jälkeen autojen korinosat ovat vapaasti myytävissä kaikille. Purkuautojen kaikki muut osat ovat vapaasti kaikkien hankittavissa välittömästi. Toimintamallista hyötyvät sekä korjaamot että autoja korjaavat yksityishenkilöt, sillä hyötyosien ja teknisten osien paikallinen saatavuus paranee.

Ympäristö edellä

Fustin juuret juontavat aina vuoteen 1959. Purkuosien maahantuontia yrityksellä on ollut 1960-luvun lopulta lähtien.
–Olemme virallinen takuupurkamo. Puramme ja kierrätämme käytöstä poistettavat ajoneuvot, keräämme hyväkuntoiset osat talteen ja myymme ne laatutarkastettuina eteenpäin. Meiltä voit ostaa purkuosia edullisesti, ja meiltä osille saa mukaansa myös takuun palautusoikeudella. Lisäksi löydät meiltä myös uusia osia, Vähäoja esittelee.

Fusti ottaa vastaan myös akkuja, renkaita ja metalliromuja kierrätykseen. Vähäoja tiivistääkin Fustin toiminta-ajatuksen kestävän kehityksen kiertotalousyritykseksi. Ympäristöasiat on hoidettu Tampereella viimeisen päälle, kenties vähän paremminkin.
–Kellään muulla toimijalla ei ole vastaavia piha-alueita. 2,5 hehtaarin vastaanottokenttämme on muovitettu ja kulutusta kestävät asfalttikentät ovat läpäisemättömät. Piha on rakennettu asianmukaisilla kaivolaitteilla. Olemme rakentaneet tätä paikkaa ympäristö edellä, siksi pystymme toimimaan kaupunkialueella vain vajaan neljän kilometrin päässä Tampereen keskustasta ohitustien varrella. Vastaanottokentällämme on aktiivihiilisuodattimet hulevesille. Viime vuonna saimme myös uuden purku- ja varastohallin. Sen suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti työntekijöiden hyvinvointi.

Jos on piha-alue rakennettu ympäristöasiat edellä, niin täydellisyyteen pyritään myös purkuosien myymisessä asiakkaalle.
–Kaupantekomme perustuu siihen, että asiakkaan tarvitsema varaosa pyritään saamaan maaliin heti ensimmäisellä kerralla. Autot tarkastetaan purkuvaiheessa huolella. Jos jostain osasta löytyy jotain epäilyttävää jo vikakoodeja lukiessa, karsinta alkaa jo tässä vaiheessa. Keräämme talteen vain hyväkuntoiset osat ja myymme ne huolellisesti tarkastettuina eteenpäin. Purkuosia löytyy molemmista toimipisteistämme laidasta laitaan lähes kaikenikäisiin autoihin, mutta viisitoista vuotta vanha auto alkaa olla vanha meillekin. Sen sijaan uudemmassa päässä olemme purkaneet sellaisiakin autoja, joilla on ajettu vain joitakin satoja kilometrejä, Vähäoja kertoo.

Raha jää kotimaahan

Vaikka yhä useampi uusi auto kulkee sähköllä, suomalaisen auton keski-ikä on noussut 12 vuodesta 13 vuoteen. Fustikin myy vielä pitkään varaosia polttomoottoriautoihin.
–Taloudellisesti haastavina aikoina ihmiset ovat valmiita korjaamaan vanhaa autoaan isommalla rahalla kuin ennen. Toki meiltä löytyy purkuosaa tänä päivänä yhä enemmän myös uudempiin hybridi- ja sähköautoihin, Vähäoja sanoo.

Fustin ja LähiTapiola Pirkanmaan yhteinen hanke osoittaa, että vakuutusyhtiötkin ovat aktivoituneet käyttämään kolarikorjauksissa käytettyjä varaosia.
–Jos ajatellaan vastuullisuutta niin Lähitapiola Pirkanmaa on siirtynyt tekoihin perinteisten pullakahvien sijaan ymmärtäen, että pelkästään puhdas energia ei riitä pysäyttämään luontokatoa vaan on käytettävä jo olemassa olevia varaosia uudelleen. Onhan auto rakennettu korjattavaksi ja purettavaksi.

Fustilla riittää purkuosia vähintään kattavasti kutakuinkin kaikkiin yleisempiin automalleihin.
–Isä toi ensimmäiset kuormat Saksasta 1960-luvun lopulla, mutta kotimaisten yhteistyökumppaneiden lisääntymisen myötä osia tuodaan nyt ulkomailta vähemmän. Ukrainan hyökkäyssodan alussa ja covid-pandemian aikana varaosien saatavuus oli kovin huonoa, kun kaikki toiminnat tuotantolaitoksia ja kuljetuksia myöten saattoivat olla Venäjällä tai Ukrainassa. Nyt osien saatavuus kotimaasta on aika hyvällä mallilla ja sehän tietysti hyödyttää meitä kaikkia, kun kaikki kaupankäynnistä syntyvät tulot veroja myöten jäävät kotimaahan.

Romutustodistus maksutta

Fusti käsittelee vuosittain lähes 1000 autoa Tampereella ja Auto-Lehtinen 450 autoa Salossa. Osaava ja sitoutunut henkilökunta on meille suuri pääoma. Ilman sitä ei yritys pysty kehittymään. Joustava ja iloinen ilmapiiri tuo hyvää asiakaspalvelua, joka saa asiakkaat palaamaan kerta toisensa jälkeen.
–Osien saatavuus on Fustin tärkeä valtti. Tälläkin hetkellä täällä Tampereella pihassa odottaa 800 pääosin vielä purkamatonta autoa, joita ei ole vielä saatu varastoitua eteenpäin. Osia niistä on kuitenkin jo laitettu myyntiin. Varasto vaihtuu koko ajan. Kun autoja liikkuu paljon, se tietää meille myös jatkuvuutta.

Fustin pääasiallisia asiakkaita ovat autopeltikorjaamot ja yleiskorjaamot.
–Nettisivumme uusittiin viime vuonna ja lähtökohtana on ollut tehdä niistä asiakkaille mahdollisimman helppokäyttöiset.

Fusti on tehnyt käytöstä poistettavan ajoneuvon romuttamisen asiakkaalle helpoksi, romutuksen ja rekisteristä poistamisen se tekee asiakkaan puolesta maksutta. Asiakas puolestaan saa käteensä virallisen romutustodistuksen.
–Ihmiset ovat tänä päivänä entistä tietoisempia siitä, että autosta ei pääse lopullisesti eroon muuten kuin tuomalla sen viralliseen vastaanottopisteeseen. Ajoneuvonsa romutukseen tuoville ihmisille on myös ehkä yllättävänkin tärkeää osallistuminen tavalla tai toisella vihreisiin talkoisiin, jotka hyödyttävät muitakin.

Sähköautot ovat tuoneet purkamotoimintaan myös omat haasteensa.
–Ongelmista päällimmäisin on se, että monia sähköauton osia ei pysty myymään eteenpäin, vaikka niille olisi käyttöäkin. Nämä osat on koodattu niin, ettei koodia saa purettua ja ohjelmoitua uudelleen toiseen autoon. Nämä tietysti ovat varkaussuojaan ja turvallisuuteen liittyviä osia, joiden valvonta voi jopa tiukentuakin.

Auto on kierrätystuotteena yksilöllisyydessään aivan omaa luokkaansa.
–Ainakaan minä en tiedä mitään muuta kierrätystuotetta, joka sellaisenaan olisi täynnä uudelleen kierrätettäviä osia. Näinä päivinä on tärkeää, ettei tämäkään raha lähde maan rajojen ulkopuolelle. Autopurkamon tarkastama käytetty alkuperäisosa tuo asiakkaalle myös merkittävät säästöt.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Häikäisysuoja – edullinen vaihtoehto tummennusteippaukselle
Brink -vetokoukku lähes autoon kuin autoon
”Kesärenkaissa ei kannata säästää”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *