Turvavyö päälle jo pihalla peruuttaessa
Onnettomuustietoinstituutin viimesyksyinen selvitys osoitti, että turvavyön käyttö olisi viime vuosina estänyt monta kuolonkolaria. Isäukolla oli tapana rutiininomaisesti pistää turvavyö päälle kotipihassa parkkeeratessakin. Nuorempana sille vähän nauroinkin, vaan en naura enää.
Tuo selvitys julkaistiin jo viime syksynä, mutta vasta tänä keväänä jotain radio-ohjelmaa autossa kuunnellessani vasta kuulin siitä. Ilmeisesti tuo selvitys ei herättänyt mediassa kovin suurta innostusta, kun se kaltaiseltani uutisten himokuluttajaltakin meni ohi.
Onnettomuusuutisoinnissa pääpaino on aika lailla ylinopeuksissa ja rattijuopumuksissa. Vähän vähemmän uutisoidaan esimerkiksi onnettomuuteen joutuneiden autojen kunnosta ja kuljettajan muista ajovalinnoista. En tiedä, kuinka monessa kuolonkolarissa on ollut osuus vaikkapa huonokuntoisilla renkailla tai tuulilaseilla.
Oma isäukko oli syntynyt vuonna 1926 ja suhtautui eri lakeihin äärimmäisen kunnioittavasti. Uskon, että tuo turvavyöhön köyttäytyminen kotipihassakin liittyi enemmän siihen kuin huoleen hengen säilymisestä onnettomuustilanteessa.
Perin tuon ajattelutavan isältäni. Minäkään en lähde koskaan kotipihasta köyttämättä itseäni ensin turvavyöhön. Joku asiantuntija onkin sanonut hyvin, että ilman turvavyötä ajaminen on kuin ajaisi alasti.
Vuosikymmeniä kestäneellä autolla ajamisen urallani en ole koskaan edes miettinyt turvavyön oikeasti tuomaa turvaa. Enemmän se on rutiinia ja sen tiedostamista, että laki vain velvoittaa käyttämään liikenteessä turvavyötä. Tämän takia tuo Onnettomuustietoinstituutin selvityksen tulos tuli itselleni yllätyksenä.
120 hengenmenetystä
Selviä lukujakin siinä selvityksessä oli: 120 ihmistä olisi voinut säästyä kuolemalta, jos he olisivat käyttäneet turvavyötä. Lisäksi valtaosa vammautuneista olisi voinut selvitä onnettomuuksista lievemmin vammoin tai jopa kokonaan ilman vammoja, mikäli he olisivat käyttäneet turvavyötä.
Vuonna 2023 tapahtui ennakkotietojen mukaan 2 916 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta ja niissä kuoli 176 ihmistä. Siinä suhteessa tuo 120 kuollutta on hätkähdyttävän iso luku, vaikka se muodostuukin useammalta vuodelta.
Wikipedia kertoo turvavyöpakon tulosta Suomeen vaiheittain. uoden 1971 alusta kaikkiin uusiin henkilöautoihin oli asennettava turvavyöt etuistuimille. Vuonna 1975 käyttö säädettiin pakolliseksi henkilöauton etuistuimilla, mutta käyttämättä jättäminen tuli rangaistavaksi vasta 1983. Alun perin turvavyön käyttövelvollisuudesta oli vapautettu alle 15-vuotiaat, mutta tämä ikäraja poistettiin vuonna 1982. Vuodesta 1981 lähtien turvavyöt tulivat pakollisiksi uusien henkilöautojen takaistuimilla. Marraskuun alusta 1987 turvavyön käyttöpakko tuli myös henkilöautojen takaistuimille ja 1994 taksien takaistuimille. Vuoden 2006 EU-tason turvavyödirektiivi toi turvavyön käyttövelvollisuuden koskemaan kaikkia autoja.
Alkuun kova vastustus
Vastarinta turvavyöpakkoa kohtaan oli aluksi kovaa. Jotkut autoilijoista vastustivat turvavyöpakkoa lääketieteellisiin syihinkin vedoten. Turvavyön vastustajat nostivat esiin myös huolen vyöhön kuristumisesta tai siihen juuttumista, mikäli auto uppoisi veteen.
Eikä syy ollut pelkissä asenteissa. Kiinteä turvavyö ei tosiaan ollut yhtä mukava käyttää kuin tämän päivän rullavyöt. Helsingin Sanomat esitteli 12. tammikuuta 1974 Fiatin uutuusmallin, Fiat 127 -pikkuauton. Hesari kehui, kuinka pienistä ulkomitoistaan huolimatta 127 oli sisältä normaalikokoinen viiden hengen auto. Kehuja tuli myös pieniruokaisuudesta ja erinomaisista ajo-ominaisuuksista. Moitteita sen sijaan tuli siitä, että ”tuote ei ole suunniteltu ajettavaksi turvavöitä käyttäen”, Kuvatekstissä kerrottiin, että kiinteissä turvavöissä ajaminen oli mutkikasta, kun moniin tärkeisiin laitteisiin ei ylettynyt koskemaan.
Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille. Meidän omakotitalo on ns. kirvesvarsitontilla, eli tie meidän tontille vie naapurin tontin läpi. Tuo tienpätkä on lyhyt ja ajan aina perille kotiin keula edellä. Ja kun taas lähden tien päälle, en jaksa ruveta kääntelemään ja vääntelemään autoa ahtaalla pihalla, vaan päädyn ajamaan lähtiessäni aina peruuttamaan auton yleiselle katuosuudelle. Näissä peruutuksissa jää turvavyö vielä kiinnittämättä ja turvavyömuistuttimen kilkutus kuulostaa ärsyttävältä.
Turvavyömuistuttimen yleistyminen on kuitenkin selvitysten mukaan ollut tärkeä käyttöä lisäävä tekijä.
Kaasujalan journalistinen linja on vähän humoristisessakin mielessä puolustaa äijäautoilijoita ja autoiluun liittyvää machokulttuuria. Se on pitkälti tosiaan huumoria. Toivon kuitenkin, ettei tuo turvavyön käyttämättä jättäminen liity millään tavalla äijäkulttuurin vaalimiseen. Käyttäväthän rallikuskitkin turvavyötä ja rallikuskit, jos ketkään, ovat tosimiehiä.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa