Kaasujalka

Koeajo Citroen e-C4 – Mukava ajaa, mutta armoton pakkasilla

Julkaissut:

|

13.5.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen e-C4 – Mukava ajaa, mutta armoton pakkasilla

Citroen e-C4 -sähköauto osoittautui mukavaksi ajaa, mutta uudenvuoden reissusta kovilla pakkasilla se teki lähes painajaisen.

Kai se on pakko uskoa, että sähköautot pitää suunnitella sähköautoksi alusta pitäen. Citroen e-C4 on sähköinen versio saman mallin polttomoottoriautosta, eikä lopputulosta voi parhaallakaan tahdolla pitää täysin onnistuneena.

Hyvä alusta

Ranskalainen sähkö-Sitikka siis ei omien kokemusteni ole auto ainakaan Suomen tämän talven koville pakkasille. Ei siitäkään huolimatta, että nyt pienen malliuudistuksen jälkeen ajoakusto on saanut saman energiamäärän kuin Stellantis-konsernin muutkin vastaavat E-CMP-perusrakenteelle tehdyt autot.

Muutenhan e-C4 on oikein mukava auto ajaa, eritoten auton hyvän äänieristyksen takia.  Rauhallisena nautiskelijana olen aina muutenkin tykännyt ranskalaisten autojen pehmeästä kyydistä.  Alusta onkin ehkä e-C4:n parhaita puolia. Tien epätasaisuudet e-C4:n alusta ylittää mallikkaasti, vaikka välillä pehmeys vähän häiritseekin.  Myös ohjaustuntuma tuntuu ajoittain hiukan liian kevyeltä ja tunnottomalta, varsinkin pitkässä maantieajossa. Taajamissa ja parkkialueilla sähkö-Sitikka sen sijaan on kivan ketterä käsiteltävä. Iltalehden toimittaja kuvasikin ehkä vähän ilkeästi, mutta ainakin jossain määrin myös osuvasti: hyvä auto, jos se ei olisi sähköauto.

Kevyen faceliftin yhteydessä e-C4:ään laitettiin laitettu uusi sähkömoottori, jonka energiatehokkuutta parannettiin ja akkukin sai lisää kokoa. Aiemmin akussa oli kilowatteja 50/45 (brutto/netto), nyt akusto tarjoaa kilowatteja 54/51 (brutto/netto). Koeajoon sain Shine-varustelutason e-C4:n 156-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Nyt malliin luvataan toimintamatkaa yli 400 WLTP-kilometriä, eli reilut 50 kilometriä aiempaa enemmän. Voihan tämä toteutuakin kesäkeleillä. CCS-latauksessa lataustehoa löytyy 100 kW.

Infotainmentin käyttöliittymä tuntui tällaisesta epäteknisestä ukosta vähän sekavalta. Monet asiat löytyivät valikosta vasta pienen opettelun jälkeen.

Olen jo aiemmin ajanut saman Sitikan sedanversion, e-C4 X:n ja kesäkeleillä se oli oikein mukava ajaa.  Uskon, että tämä hatchvack-perusmallikin pääsee oikeuksiinsa leudommilla keleillä ja varsinkin kesäaikaan.

Citroen e-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh
Moottori: sähkömoottori
Vetotapa: etuveto
Teho: 115 kW/156 hv
Vääntö: 279 Nm
Akku: bruttokapasiteetti 54 kwh ja nettokapasiteetti 51 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 100 kW
WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka 415 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,2 s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus 4 360 mm, leveys 1 834 mm, korkeus 1 525 mm, akseliväli 2 670 mm
Tavaratila 380–1 250 l
Koeajoauton kokonaishinta: 45 450 €, (ilman lisävarusteita 44 450 €, ë-C4 -mallien hinnat alk. 41 800 €, polttomoottorisen C4-mallien hinnat alk. 25 719 €.

Plussat
Vakuuttava ulkonäkö
Ajomukavuus ja alusta
Tilava

Miinukset
Virtasyöppö ainakin kovilla pakkasilla

JÄLKIMAKU
Olen kovasti tykännyt ajaa näillä Golf-kokoluokan Citroën C4 -malleilla. eikä nyt koeajossa ollut ë-C4 –sähkö-Sitikka tehnyt poikkeusta. Todella miellyttävä ajaa. Jo kesällä ihastuin ë-C4:n porrasperäiseen sisar- tai velipuoleen. Tietysti kaikki sähköautot muuttuvat kovilla pakkasilla enemmän tai vähemmän virtasyöpöiksi, mutta jos nyt pitäisi sähköauto noin 50 000 eurolla ostaa, niin jäisin odottelemaan valmistajalta jonkunlaisia ohjelmistoparannuksia tai -päivityksiä ë-C4:ään.

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Mercedes-EQ EQA250+ – Päivitettiin kulkemaan pidemmälle
Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *