En ymmärrä lisähärpäkkeiden kuukausimaksua
Luin Iltalehdestä, että Audi ryhtyy veloittamaan joistakin autojensa lisävarusteista kuukausimaksua. Enää vaihtoauton ostaja ei taida saada uutena kalliita tingeltangeleja käytännössä lähes ilmaiseksi. Pakkohan se bisnes on jostain repiä.
Lisävarusteet ovat perinteisesti nostaneet vain vähän vaihtoauton arvoa, usein ei ollenkaan. Enemmän ne ovat olleet houkutin. Jos asiakas tekee valintaa kahden samanikäisen. saman kuntoisen, saman verran ajetun ja myös lähes samanhintaisen vaihtoauton välillä, niin silloin tietysti hän ottaa mieluummin sen paremmin varustellun.
Eri asia on, olisiko hän valmis siitä paremmin lisävarustellusta autosta tuhansia euroja enemmän, jos autot muuten ovat samanlaisia.
Iltalehden mukaan Audin alemman keskikokoluokan A3-mallissa kuukausimaksullisia varusteita ovat mm. Android Auto, Apple Car Play, kaukovaloavustin, kaksialueilmastointi ja vakionopeudensäädin…
Ei se Audi tässä ihan pioneeri ole. Iltalehti muistutti, että vajaat pari vuota sitten BMW kertoi tarjoavansa esimerkiksi Suomessa kaukovaloavustinta ja ohjauspyörän lämmitystä kuukausihintaan. malleihin. Kaukovaloavustimen käyttö maksoi muutama vuosi sitten 9 euroa kuukaudessa. Sittemmin BMW peruutteli hieman ja ilmoitti vielä vuoden 2022 aikana ettei se aio velottaa istuinlämmittimien käytöstä autoissaan. Tuolloin BMW kertoi, että 90 prosenttia sen asiakkaista valitsee penkinlämmitimet niillä alueilla, joissa istuinlämmitys on maksullinen lisävaruste.
Auto on ajamista varten
Minä en ole oikein koskaan perustanut lisähärpäkkeistä, en ainakaan digitaalisista. Esimerkiksi kaukovaloavustin on toki hyvä homma, sellainen minulla oli vähän aikaa vuonna 2015 omistamassani Opel Insigniassakin, mutta eipä olisi tullut mieleenkään ainakaan silloin, että siitä pitäisi maksaa ylimääräistä.
Olen suoraan sanottuna muutenkin vähän ihmetellyt monia tämän päivän niitäkin hienouksia, joista ei vielä tarvitse mitään erikseen maksaa. Keskuslukitus on todella hyvä juttu, mutta itse en ihan ymmärrä, mitä hiton hyötyä loppupelissä on avaimettomasta käynnistyksestä.
Sitäkään tällainen vanha jäärä ei oikein ymmärrä, miksi automaattilaatikon vaihdetangotkin ovat nykyään pieniä nappeja tai pyöriviä kiekkoja.
No, ovathan ne nykyaikaa ja kun autojen erot muuten ihan perusajossa alkavat olla näin amatöörin mielestä todella pieniä, niin pakkohan erilaisilla kikoilla on erottua.
Applen sivuilla kerrotaan, että CarPlay on entistä älykkäämpi ja turvallisempi tapa käyttää iPhonea autossa, sillä voit itse keskittyä ajamiseen. Kun yhdistää iPhonesi CarPlayhin, voi esimerkiksi saada käännös käännökseltä -ohjeita, soittaa puheluita, lähettää tai vastaanottaa viestejä ja kuunnella musiikkia.
Älypuhelimeni on kyllä iPhone, mutta en en minä sen käyttämiseen mitään CarPlayta tarvitse. Minusta auto on tarkoitettu ajamiseen ja käsittääkseni Liikenneturvakin kehottaa keskittymään liikenteessä nimenomaan ajamiseen. Olkoonpa CarPlay miten turvallinen ja älykäs tahansa, niin parempi ajaa auto vaikkapa huoltoaseman pihaan ja hoitaa puhumiset siellä.
Olin äskettäin tuttavan sähköauton kyydissä ja minua suorastaan hirvitti, kun hän alkoi etsiä jotain toimintoa hipaisemalla käytettävältä monitoiminäytöstä.
Pitkillä matkoilla soitin tai radio on tärkeä viihdyttäjä varsinkin itse ajaessa. Mutta sitä en oikein ymmärrä, miksi autosta pitää tehdä suorastaan jonkunlainen viihdekeskus.
Johan Kummelin ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainenkin korosti, että auto on tarkoitettu ajamiseen.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa