Brink -vetokoukku lähes autoon kuin autoon
Kesän lähestyessä autoilijoiden erilaiset kuljetustarpeet kasvavat, kun autolla halutaan siirrellä peräkärryä, asuntovaunua, polkupyöriä tai venettä. Helpoin tapa vastata näihin tarpeisiin ja laajentaa ajoneuvon kuljetuskapasiteettia on asennuttaa laadukas Brink-vetokoukku.
Vetokoukku on yksi suomalaisten eniten arvostamista auton lisävarusteista, eikä ihme. Suuri osa suomalaista asuu omakotitalossa ja lisäksi mökkeilee säännöllisesti, joten peräkärryä tarvitaan esimerkiksi rakennustarvikkeiden ja roskien kuljetukseen. Koukun käyttömahdollisuudet ulottuvat kuitenkin nykyään paljon peräkärryn ja asuntovaunun vetämistä pidemmälle.
–Saatavilla on esimerkiksi erilaisia vetokoukkuun kiinnitettäviä polkupyörätelineitä ja lisätilaa tuovia kuljetuslaatikoita, jotka monipuolistavat auton käyttöä, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliike Kaha Oy:stä.
Millaisen tarvitsen?
Brink-vetokoukkuja on saatavina kiinteinä, irrotettavina ja kääntyvinä versioina. Tärkein vetokoukun valintaa määrittelevä tekijä on, kuinka usein koukkua tarvitaan.
Kiinteä
Jos koukkua tarvitaan jatkuvasti, kannattaa autoon tarjota kiinteästi asennettavaa vetokoukkua. Kiinteä koukku on helppo ja nopea asentaa, ja se on myös koukkuvaihtoehdoista edullisin. Kiinteä vetokoukku ei vaadi huoltotoimenpiteitä ja se on aina käyttövalmiina.
Irrotettava
Jos tarve taas on satunnaisempaa, on irrotettava koukku järkevä vaihtoehto. Kun koukkua ei tarvita, tulee se irrottaa jumiutumisen estämiseksi. Irrotettavaa mallia suositellaan autoihin, jotka on varustettu peruutustutkalla.
Kääntyvä
Kolmas vaihtoehto on kääntyvä vetokoukku, joka yhdistää kiinteän ja irrotettavan koukun parhaat puolet. Kääntyvä koukku on aina toimintavalmiina kiinni autossa, mutta sen saa käännettyä piiloon aina kun sitä ei tarvita. Toimiakseen moitteettomasti kääntyvä vetokoukku vaatii kuitenkin säännöllistä huolenpitoa.
Myös sähköautoon ja hybridiin
Myös suureen osaan hybridi- ja sähköautoja on nykyään mahdollista asentaa vetokoukku. Suurin sallittu vetopaino tulee kuitenkin varmistaa auton valmistajalta, sillä vetopainoissa saattaa olla suuriakin eroja eri mallien välillä. Osa valmistajista on lisäksi määrittänyt, että vetokoukku tulee hankkia suoraan tehtaalta, ei jälkiasenteisena. Tarkkuutta siis vaaditaan!
Markkinoilla on myös autoja, joille ei ole määritetty vetomassaa lainkaan. Näillä autoilla peräkärryn vetäminen ei onnistu, mutta Brink RMC -erikoiskoukkusarjan asentaminen mahdollistaa esimerkiksi polkupyörätelineen tai kuljetuslaatikon asentamisen. RMC-sarjat sisältävät irrotettavan vetokoukun sekä 13-napaisen johtosarjan.
On kuitenkin syytä muistaa, että vaikka sähköautojen vetomassat ovat kasvamaan päin, eivät ne silti ole parhaita mahdollisia vetureita toistuville raskaille kuormille tai pitkille matkoille. Kuorman vetäminen kasvattaa luonnollisesti auton energian kulutusta, joten sähköinen ajosäde lyhenee. Lyhyemmästä ajosäteestä huolimatta vetokoukun hankkiminen sähköautoon tekee auton käytöstä monipuolisempaa, kun tavaroita saa tarvittaessa kuljetettua peräkärryllä ja polkupyörätelineen tai kuljetuslaatikon kiinnittäminen koukkuun onnistuu, Vainikka neuvoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa