Kaasujalka

Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta

Julkaissut:

|

3.4.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta

Kiinalainen sähkömaasturi BYD Tang antaa itsestään mahtipontisen vaikutelman. Auto on alle viisi metriä pitkä, mutta seitsenpaikkaisuutensa myötä sitä voisi luulla pidemmäksikin. Avaruuden tuntua lisää myös panoraamalasikatto.

4,9 metriä pitkä, 1,950 metriä leveä ja 1,7 metriä korkea  BYD Tang on näyttävä katumaasturi: maavarakin on 15 senttimetriä. Keulan muodot ovat kulmikkaat, toisin kuin muissa BYD-malleissa BYD Hanissa ja BYD Attossa.

85,4 kilowattitunnin akku mahdollistaa valmistajan mukaan  BYD Tangi0lle 400 kilometrin yhdistetyn WLTP-toimintamatkan. Tämä ei tietenkään toteudu normaalissa ajossa, kun välillä ajellaan moottoritienopeuksissakin. Realismia on puhua 240-300 kilometrin toimintamatkasta, tietysti ajotavasta riippuen.

Sähkönkulutukseksi valmistaja ilmoittaa n 23,8 kWh/100 km. Koeajoviikolla lämpötila oli nollan tuntumassa, minkä takia kulutus nousi helposti 26-27 kilowattituntiin 100 kilometrillä.

Tehoa kahdella sähkömoottorilla varustetussa nelivetoisessa järkäleessä on 517 hevosvoimaa. Verrattuna perinteisiin polttomoottorimaastureihin näin isolle sähkömaasturille kiihtyminen nollasta sataseen 4,6 sekunnissa on hätkähdyttävä suoritus. Kun vielä vääntöäkin löytyy 680 Newtonmetriä, tarjoaa tämä kiinalainen sähkö-.SUV mukavan pakotonta kyytiä.

Sopivasti perinteinen ulkoa

BYD Tang sijoittuu Audi e-tronin kokoluokkaan. Espoolainen Audi-mies voi vähätellä kiinalaista Tangia, mutta kyllä se on ihan pesunkestävä luksusmaasturi.

Tang myös näyttää lohduttavan perinteiseltä maasturilta: sen muodot eivät huuda EV:stä.  Pikemminkin se tuntuu suurelta luksusmaasturilta, jossa vain sattuu olemaan sähköinen voimalinja. Tässä suhteessa se tuo mieleen sähköisen Audi Q8 E.Tron -SUV:n.

Luksuksen tuntua lisää eritoten kojelaudan alta kuultava tunnelmavalaistus. Myös kuljettajan eteen avautuva 12,8-tuumainen mittaristo on modernin tyylikäs. Kojelaudan keskellä on valtava kosketusnäytöllinen infotainment-järjestelmä, jota voi napista painamalla  siirrellä vaaka-asennosta pystyasentoon. Se on portaali kaikkiin Tangin toimintoihin, mukaan lukien ajotilat ja ilmastointi, joita voi tosin olla hankala säätää ajon aikana.

Edessä istutaan herroiksi ja taksiluokan tilat on myös takana istuville. Taakse mahtuu vielä kolmaskin istuinrivi. Jos kolmatta istuinriviä ei oteta käyttöön, tavaratila kasvaa peräti 940 litraan. Kun kolmas penkkirivi otetaan käyttöön tavaratila kutistuu pienen henkilöauton mittoihin 235 litraan.

Kuljettajan ja apukuskin mukavuusistuin sähkösäädöillä kuuluu vakiovarustukseen: tämän ansioista on helppo muokata juuri itselle luonteva ajoasento. Vakiovarustus ei muutenkaan juuri jätä toivomisen varaa, se käsittää mm. lämpöpumpun, 22-tuumaiset aluvanteet ja panoraama-lasikaton sähkösäätöisellä aurinkosuojalla.

Akusto on auton lattian alla ja sen takia myös auton takapenkki on hieman matalammalla.  Äänieristys on huipputasoa, vain jalankulkijoita auton lähestymisestä varoittavan generaattorin hurinan voi kuulla matalammissa nopeuksissa. Et- ja taka-akselille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat tehoa vähintään riittävä 517 hevosvoimaa ja vääntöä hulppeat 680 Newtonmetriä.

Ei juuri kallistele

Tangia on näppärä käänneltävä taajamissa ja kadunkulmissa. Erillisjousituksen ansiosta auto menee vaivattomasti hiukan epätasaisemmillakin tienpinnoilla. Toki auton alle sijoitetun painavan akuston olemassaolon tunnistaa töyssyihin ajaessa. Korkeudestaan huolimatta Tang ei juuri kallistele tai tärähtele röykkyisemmälläkään asfaltilla.

Ohjaustuntumaa ei voi kehua täysin varauksetta: se palautuu keskiasentoon hieman verkkaisesti. Taajamissa isokokoinen Tang on kuitenkin kohtalaisen ketterä pyöriteltävä. Tosin pienemmissä nopeuksissa jousitus täristää hiukan.

Parhaimmillaan nelivetoinen Tang on leppoisassa maantieajossa: rattia ei tarvitse juuri paimentaa ja kyyti on erittäin hiljaista, Juuri äänettömyys tuo Tangin menoon luksusauton tunnelmaa.

Nopeimmillaan Tangin akusto täyttyy 10 %:n varauksesta 80 %:iin 40 minuutissa, kun pikalatauksen huipputeho on 120 kilowattia. Tangissa ei ole akuston esilämmitystä ja tämä taas tietää Suomen oloissa pidempiä latausaikoja.

BYD ei ole start up-firma. Se on ollut yksi maailman suurimmista akkujen valmistajista vuosikymmenien ajan ja suurin sähköautojen ja ladattavien hybridien valmistaja Kiinassa kymmenisen vuotta.

BYD Tangin tärkein valtti on laadun rinnalla edullinen hinta, 69 990 euroa. Sillä hinnalla ei ole tarjolla ainakaan muita 7—paikkaisia ja nelivetoisia luksusluokan sähkömaastureita. Tesla Model X maksaa reilusti yli 100 000 euroa.

 

BYD Tang
Moottori: kestomagneettisynkroninen sähkömoottori
Vetotapa: neliveto
Maksimiteho: 380 kW/517 hv
Maksimivääntö: 680 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 4.6 s
Huippunopeus 180 km/h
Akun koko: 85.4 kWh
Toimintamatka (yhdistetty) 400 km, kaupungissa 528 km
WLTP-kulutus: yhdistetyssä ajossa 23.8 kWh/100 km, kaupunkiajossa 18.1 kWh/100 km
Latausajat: DC-pikalataus 30%-80%: 30 min, maksimilatausteho AC 7 kW, maksimilatausteho DC 110 kW
Mitat: pituus 4870 mm, leveys 1950 mm, leveys sivupeilien kanssa 2180 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2820 mm
Tavaratila 235 l (7-paikkaisena), tavaratila 2. ja 3. rivien istuimet taitettuina 1655 l

Hinta: BYD Tang Black Edition 69 990 €, BYD Tang 73 900 €, metalliväri 790 €

Plussat
Hiljainen maantieajossa
Yllättävän ketterä taajama-ajossakin
Ominaisuuksiinsa ja kokoonsa nähden jopa edullinen

Miinukset
Hieman hidas pikalataus
Alemmilla nopeuksilla hieman ajoittain täristävä jousitus

JÄLKIMAKU

Olin Volvo V90 Cross Countryllä ajavan velipojan syntymäpäivillä ja tarjosin hänelle kyydit Tangilla. Hämmästys oli melkoinen, kun kaikkialla ohjaamossa paistoi läpi selkeä pyrkiminen premiumluokkaan. Nahkaverhoilu kojelautaa myöten loi ylellistä tunnelmaa, jota asiaan vihkiytymätön ei osannut odottaa kiinalaismerkiltä.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *