Kaasujalka

Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?

Julkaissut:

|

11.3.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?

 

Halpa, 500-3000 euron auto voi hyvällä tuurilla palvella melko pienillä korjaus- ja huoltokuluilla montakin vuotta. – Halvan auton pitäminen kannattaa, jos vuotuiset korjauskulut jäävät enintään 1000 euroon. Pahin halvan auton vihollinen on ruoste, sanoo yrittäjä Jan Reijo pääkaupunkiseudulla toimivasta Huoltis-ketjusta.

Huoltis-ketjun korjaamot huoltavat myös Kaasujalka-lehden halvat kestotestiautot. Tähän asti niiden kanssa on selvitty ilman suurempia remontteja, vaikka autolla on saatettu testiin tullessa ajaa jopa reilut 300 000 kilometriä.
–Halvan auton kanssa on mahdollisuus onnistua ja epäonnistua, naurahtaa Reijo.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että 1000 euron auto ei koskaan ole yhtä hyvä kuin 15 000 euron auto.
– Vaikka vanha ja paljon ajettu auto teknisesti toimisikin edelleen suht hyvin, niin 1990-luvun autoissa ei ole samanlaista turvatekniikkaa kuin on jo 2000-luvun alkupuolenkin autoissa. Halvaksi luokittelisin auton, jonka yleinen pyyntihinta tällä hetkellä on 500-3000 euroa. Jo 5000 eurolla saa selkeästi turvavarustelultaan nykyaikaisemmin auton vuosimallia 2005-2010. Tietysti tärkeimmät turvallisuustekijät ovat se kuljettaja ratin takana sekä auton alla olevat renkaat, Reijo huomauttaa.

Ainakaan arvo ei putoa

Vanhan auton hyviä puolia on sekin, että sen arvo ei putoa.
–Jos 1000 euron auto on ehjä ja katsastettu, niin aina siitä sen 1000 euroa saa myydessä.

Vaikka valtaosa Huoltis-ketjun korjaamoissakin käyvistä autoista on alle 10 vuotta vanhoja, niin edelleen siellä käy korjattavana myös 1990-luvun autoja.
– Tänäänkin meillä oli huollettavana 637 000 kilometriä ajettu Mersu vuosimallia 2001.  Mersut ja BMW:t ovat vanhemmitenkin todella hienoja autoja, mutta niihin voi tulla myös pirun kalliita korjauksia. Toyotat, Opelit, Fordit ja Fiatit ovat vanhoinakin selkeästi halvempia ylläpitää, vanhaan Fiatiinkin saa repullisen varaosia samalla hinnalla kuin Mersuun yhden tukivarren.  Mutta jos ovatkin Fiatin, Opelin ja Toyotan kaltaiset paljon ajetut ja iäkkäät ”kansanautot” yleisiltä korjauskuluiltaan edullisia ylläpitää, niin vastaavasti taas ruoste on niille todella suuri uhka. Ja ruostevaurioiden korjaaminen vasta kalliiksi tuleekin.

Huoltis-korjaamoidenkin pihoilta lähtee vuosittain 5-10 autoa romutukseen.
–Kun auto näyttää tulevan tiensä päähän, käymme asiakkaan kanssa rehellisesti läpi tulossa olevat korjauskustannukset ja kerromme suoraan, jos meidän mielestä autosta kannattaisi jo luopua, Reijo sanoo.

Loputtomiin ei pysty tekohengittämään lujatekoisintakaan autoa. Ennen pitkää pettää kiertokanki tai joku muu moottoritekniikassa.
– Toki vanhaan autoon voi tulla myös tunneside, jolloin sen korjaamiseen ollaan valmiita investoimaan auton senhetkistä jälleenmyyntiarvoa enemmän. Äskettäin 1990-luvun Toyota Avensikseen vaihdettiin taka-akseli ja omistaja oli valmis maksamaan siitä 2000 euroa, vaikka auton arvo tällä hetkellä on tuskin puoliakaan siitä.

Yksi vanhan auton kalliimmista remonteista on jakohihnan vaihtaminen.
–Fiatissa esimerkiksi jakohihna pitäisi vaihtaa kolmen vuoden välein. On asiakkaita, jotka eivät enää halua investoida hihnan vaihtoon 500-700 euroa, vaan mieluummin ottavat riskin ja luopuvat autostaan suosiolla sen jälkeen, kun hihna katkeaa.

Pesemällä ruostetta vastaan

Ruostetta vastaan parhaiten voi taistella pesemällä ja vaihtamalla autonsa öljyt säännöllisesti.
– Jonkun tutkimuksen mukaan suomalainen pesee autonsa keskimäärin kaksi kertaa vuodessa ja mielestäni se on aika vähän. On hyvä muistaa, että ruosteen irrottaminen on yleensä isoin ja kallein vanhan auton remonttikohteista. Öljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, vaikka vuotuinen ajomäärä jäisikin alle 5000 kilometrin.

Reijon mukaan vanhan auton omistajan ei kannata korjauttaa autoaan etukäteen katsastusta silmällä pitäen.
–Mieluummin kannattaa tulla korjaamolle vasta sen jälkeen, kun katsastusasema on mahdollisesti antanut käteen listan auton vioista. Ei kannata etukäteen korjauttaa kaikkia mahdollisia tiedossa olevia vikoja, koska katsastusmies voi löytää niitä lisääkin.

Pääkaupunkiseudulla toimivan Huoltis-korjaamoketjun asiakkaista noin 10 % ajaa 500–3000 euron arvoisella autolla.
– Ruoste on halvan ja vanhan auton kallein ja pahin vihollinen, sanoo Huoltis-yrittäjä Jan Reijo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *