Kaasujalka

Sähköauto tarvitsee yhä myös lyijyakun

Julkaissut:

|

28.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauto tarvitsee yhä myös lyijyakun

Sähköautojen kasvattaessa suosiotaan unohtuu helposti, että sähköautossakin on litiumioni-korkeajänniteakun lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli lähes kaikista täyssähköautosta löytyy edelleen myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin lyijyakku.

 

12 voltin lyijyakkua tarvitaan sähköauton käynnistämiseen ja esimerkiksi mukavuustoimintojen sähköisten ohjausyksiköiden käyttämiseen ajon aikana. Sitä tarvitaan myös suurjänniteakun ongelma- tai vikatilanteisiin.

Paasi muistuttaa, että juuri lyijyakku ylläpitää hybridiautonkin ”muuta elämää”, vaikka litium-ajoakku tuottaisikin sähkön itse ajamiseen. Lyijyakun virtaa tarvitaan penkkien ja takalasien lämmittämiseen sekä ilmastoinnin ylläpitämiseen. Lyijyakusta virtaa saadaan myös polttoainekäyttöisiin lisälämmittämisiin.

–Hybridinä toimivassa polttomoottoriautossa lyijyakku on elinehto varsinkin pakkasilla.  Autoihin on tullut hirveästi erilaisia sähköisiä mukavuustoimintoja, jotka kuluttavat lyijyakkua. Hybridiauton litium-ajoakku on vain auton liikuttamista varten. Kun esimerkiksi pistokehybridi pistetään lataukseen, niin silloin ladataan pääasiallisesti auton ajoakkua ja lyijyakku saattaa jäädä kokonaan lataamatta: kun ajoakku saavuttaa täyden varauksen, loppuu usein myös käynnistysakun lataus tai ylläpito. Nämä ovat tietysti autokohtaisia ja kannattaa tarkistaa huollosta, miten pistokkeen kautta auton lataaminen vaikuttaa auton lyijyakkuun: latautuuko pistokkeesta pelkästään litium-ajoakku vai latautuuko samalla myös auton lyijyakku.

Aja auto lämpimäksi

Kun autoa esilämmitetään puoli tuntia, pitäisi sillä Paasin mukaan sen jälkeen ajaakin toiset puoli tuntia.
–Kylmänä akku ottaa huomattavasti huonommin virtaa vastaan, hän sanoo.

Koronarajoitusten aikana autoja seisotettiin paljon kylmässä, kun niillä ei ajettu työmatkoja.
–Kun rajoituksista taas alettiin luopua, akkuja jouduttiin uusimaan huomattavasti enemmän. Akku joutuu kovalle koetukselle, jos sillä ajetaan talvella lyhyitä matkoja: akku ei silloin ehdi varautua kunnolla ja mukavuuslaitteet lisäävät akun kulumista tuntuvasti. Parhaiten akku pysyy kunnossa, kun se on säännöllisesti käytössä, Paasi sanoo.

Vaikka sähköautot ja samalla litium-akut lisääntyvät vauhdilla, perinteistä lyijyakkua tarvitaan Suomessa vielä pitkään.
–Vaikka suomessahan ajetaan keskimäärin jo lähes 13 vuotta vanhoilla autoilla, kyllä akkukanta uudistuu Paasi muistuttaa.

–Perinteisen nesteakun rinnalle ovat tulleet esimerkiksi Exide EFB -akut, jotka sopivat erityisen hyvin Start-Stop-autoihin, joissa on jarrutusenergian talteenotto ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja. Myös Exide AGM -akut ovat ihanteellinen ratkaisu Start-Stop-autoihin, joissa on lisäksi jarrutusenergian talteenotto, sanoo Exide Technologies Oy:n avainasiakaspäällikkö Marko Paasi.

Jos auton akun toimintakykyä ei pidetä kunnossa ajamalla autolla säännöllisesti myös pidempiä matkoja, hyvä keino huoltaa sitä on hankkia akkulaturi tai ylläpitovaraaja.

–Jos auto on paljon seisonnassa, on hyvä laittaa vaikka muutaman kuukaudessa akku kerran kuukaudessa varaukseen. Akussa kun tapahtuu aina itsepurkautumista. Varaajan takia akkua ei tarvitse irrottaa moottoritilastakaan. Varaajan mukana tulee silmukkaliittimiset, jotka voi liittää konepellin alle akun napakenkiin. Varaajan johto liitetään jossain kohtaa autossa kiinni olevan jatkokappaleen pistokkeeseen. Toimenpide on vähän samanlainen kuin auton moottoritilan liittäminen lohkolämmittimeen, Paasi sanoo.

Apua akkuvaraajasta

Kun lähdetään varaamaan auton tyhjentynyttä akkua, varaajan tehon pitäisi olla noin 10 % akun kapasiteetista.

–Kun tavallisen henkilöauton akun kapasiteetti on noin 70 ampeerituntia, se tarvitsee mieluusti myös 7 ampeeritunnin varaajan. Tähän tarkoitukseen sopiva ratkaisu on moderni ja kustannustehokas Exide 12/7-varaaja (12 V, 7 A), joka on voimakas ja moderni varaaja. Se on täydellinen valinta nopeaan ja kustannustehokkaaseen varaamiseen kaikille akuille 150 ampeeritunnin kokoon asti. Varaajaa voi käyttää myös vakiovirran syöttämiseen tai ylläpitovaraamiseen. Lisäkaapeli sisältyy toimitukseen.

Akkuvaraajien hinnat lähtevät muutamista kympeistä.

–Kannattaa kuitenkin hankkia mieluummin mahdollisimman tehokas varaaja. ¨Suurimaan osaan autoista riittävän tehokkaan akkuvaraajan saa noin alkaen 100 eurolla. Liian pienen ampeeritunnin kapasiteetin varaajalla tyhjän akun varaamainen täyteen voi kestää montakin vuorokautta. Exide.fi –osoitteesta löytyy valikko, jonka avulla löytää helposti oikean ylläpitovaraajan juuri omaan autoon. Akun kunto olisi hyvä tarkastaa esim. akkuliikkeessä ja akku tarvittaessa vaihdattaa, koska toiset autot tarvitsevat akun koodauksen jo ennen pakkaskauden alkua, Paasi neuvoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *