Mainettaan luotettavampi Dacia
Dacia, on tavallaan automaailman paluulapsi. Sitä valmisti aikoinaan kommunistinen valtionyhtiö, mutta nyt se on Renault’n omistuksessa ja kukoistaa. Mutta onko Dacia vieläkään luotettava?
Vaikka Daciaa alettiin valmistaa vuonna 1966 sosialistisessa Romaniassa, Daciaansa korjaava autoilija tien reunassa ei ollut Romaniassa silloin harvinainen näky.
Dacia on kuitenkin aina tehnyt yhteistyötä ranskalaisen Renaultin tehtaan kanssa. Vuodesta 1999 lähtien Renault on kuitenkin omistanut koko tehtaan.
Epäluotettava maine on seurannut Dacian mukana sitkeästi sen jälkeenkin, kun Renault alkoi modernisoida sen malleja. Toisaalta Renault ei ole edes yrittänyt tehdä modernisoida Daciaa samalla tavalla kuin Volkswagen on modernisoinut tshekkiläistä Skodaa. Olihan Skodakin ennen Volkswagen-yhteyttä ylenkatsottu ”tshekki-Ferrari”.
Dacia käyttää Renaultin vanhaa tekniikkaa ja se sitä myydään selkeästi Renaultia halvemmalla.
Varsinkin brittiläiset automediat kehuvat vuolaasti Dacian luotettavuutta ja etenkin sen hinta-laatusuhdetta.
Esitin Microsoftin Bing-tekoälysovellukselle yksinkertaisen kysymyksen: Onko Dacia luotettava auto? Ja näin tekoäly vastasi samantien. ChatGPT:n tapaisen keskustelurobotin vastaus perustui pääosin brittiläisen AutoExpress -sivuston Driver Power-kyselyyn:
”Dacia on luotettava automerkki, joka on saanut hyviä arvioita kuluttajilta ja asiantuntijoilta. Vuoden 2016 AutoExpress Driver Power -kyselyssä Dacia sijoittui kolmanneksi luotettavuudessa, saaden 96,17 pistettä sadasta Tämä oli korkeampi kuin Toyotalla ja Hondalla. Ainoat kaksi, jotka voittivat sen, olivat Tesla ja Lexus. Budjettiautomerkillä tämä on erittäin vaikuttavaa. Omistajien arviot ovat yhtä hyviä. Sekä Duster että Sandero saavat keskimäärin 87,83 % AutoExpressissa, ja luotettavuus on korkeimmalla sijalla. Arviot carbuyerissa ovat pääasiassa positiivisia, muutamilla negatiivisilla arvioilla. Mutta kokonaisuutena kuljettajat vaikuttavat olevan erittäin tyytyväisiä Dacia-autoihinsa ”
Myös brittiläisen Car Dealer Magasine-lehden lukijaäänestyksessä tyytyväisimpiä omaan automerkkiinsä olivat Dacian omistajat. Autovalmistajia arvioitiin useissa eri luokissa, mukaan lukien taloudellisuus, käytännöllisyys ja turvallisuus. Kyselyyn osallistui ja antoi palautetta 5000 lukijaa.
Kestää myös Pohjolassa
Pohjolan karuissa talvisäissä auto joutuu kuitenkin kovemmille kuin leudompien säiden maissa. Mitä sanovat suomalaiset autokorjaamoiden ammattilaiset?
Turkulaisen Muhkurin Autohuollon Kristian Lång joutuu pinnistelemään, kun kysyy, onko Daciassa mitään silmiinpistävän yleisiä ongelmia.
–En ole kyllä huomannut, että niissä olisi juuri mitään sellaista, mikä ratkaisevasti poikkeaisi emomerkki Renaultistakaan. Kaikkien autojen mahdolliset ongelmat ovat vähän käytöstä ja käyttäjistäkin kiinni, Lång sanoo.
Muhkurin Autohuollossa on jonkun verran jouduttu vaihtamaan Dacia Dustereiden lämpöpuhaltimen puhallusnopeutta sääteleviä esivastuksia.
–Tämäkin voi johtua siitä, että kiinteistöhuoltoyrityksen käytössä olevalla autolla ajetaan paljon lyhyitä matkoja ja auto seisoo paljon myös paikallaan. Puhallin joutuu rasitukselle, kun kylmällä ilmalla pistetään sen puhaltamaan täysillä, mutta lyhyellä matkalla auto ei ehdi lämmittää sisätiloja riittävästi. Tämä nyt vain tuli mieleen yksittäisenä esimerkkinä, Lång sanoo.
Muuten Dacia tuntuu Långin arvion mukaan luotettavalta peliltä.
–Jotain alatukivarsia ja palloniveliä on toki vaihdettu, kun nehän ovat kuluvia osia. Sen sijaan en muista, että meillä olisi kertaakaan jouduttu vaihtamaan esimerkiksi vetonivelten suojakumeja. Poikkeavan ruosteherkäksikään Daciaa ei voi moittia.
Koeteltua tekniikkaa
Myös pääkaupunkiseudulla toimivan Huoltis-korjaamojen Jan Reijo kehuu Daciaa hinta-laatusuhteeltaan luotettavaksi järkiautoksi. Dacia käyttää emomerkkinsä Renaultin vanhaa tekniikkaa ja siksi esimerkiksi käynti voi olla vähän karkeaa. Kääntöpuolena on kuitenkin luotettavuus ja lastentautien poissaolo.
–Eihän Dacia tietenkään mikään keihäänkärkituote ole, mutta se on toimiva perusauto. Ei siinä ole ongelmakohtia sen enempää kuin emoyhtiön Renaultinkaan autoissa. Tavallaan vanhentunut tekniikka on myös Dacian valtti. Eihän niitä hirveästi meillä käy, mutta vähäisen kokemukseni perusteella niissä ei ole ruosteongelmaakaan.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa