Miksi ette sitten osta dieseleitä?
Autoalan Keskusliiton syyskuussa 2023 julkaisema tuore tutkimus suomalaisesta autoilusta käsittää kansalaisten näkemyksiä liikenteen sähköistymisestä ja liikenteen päästövähennystoimista. Lähes kolmannes vastaajista voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Tahto ja todellisuus ovat ristiriidassa: dieselautoja kun kuitenkin myydään yhä huonommin.
Suomalaisten autoilu -tutkimus on aiemmin tehty keväällä 2019 ja keväällä 2021. Tähän tuoreimpaan tutkimukseen vastasi 2427 suomalaista. Eli otosta voi pitää kyllä varsin kattavana.
Tutkimuksen otos on kiintiöity alueellisesti ja ikäja sukupuoliryhmittäin edustavasti, sillä tavoitteena on, että tulokset edustavat luotettavasti perusjoukkoa. Otokseen poimittiin kesäkuussa 2023 lisäotos 18-24-vuotiaiden joukosta, jotta nuorten aikuisten näkemyksistä saataisiin kattava otos.
Vaikka sähköautoja hehkutetaan ja niiden myyntikäyrät osoittavat ylöspäin, niin kiinnostus polttomoottoriautojen hankintaan on lähes ennallaan.
Yllättävintä on, että dieselauto on edelleen suosittu: lähes kolmannes voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Täyssähköauton hankinta kiinnostaa eniten autottomia talouksia ja moniautoisia talouksia, kiinnostus on selvästi suurinta alle 45-vuotiaiden ryhmässä. Miehistä noin 45 % ja naisista noin 36 % voisi harkita seuraavaksi autokseen täyssähköautoa.
Tämä on tietysti vähän sama asia kuin maaseudun lähikaupat. Kansalaiset itkevät niiden häviämistä, mutta käyvät ruokaostoksilla isoissa marketeissa, vaikka kotikulmilla joku kyläkauppa vielä kitkuttelisikin.
Vaikka tutkimukset osoittavat dieselautojen olevan yhä suosiossa, niin vuoden tammikuusta marraskuuhun viime vuonna dieselautoja oli ensirekisteröidyistä autoista vain 5,79 %, kun vielä vuonna 2017 niitä oli 30,41 % ensirekisteröidyistä autoista.
Mahdollista on sekin, että uusien dieseleiden myynti keskittyy vain tiettyyn automerkkiin, ehkä taksissa suosittuun Mersuun. Yritin viime syksynä löytää uuden dieselauton ostajaa, joka ei olisi ammattiautoilija. Vedin vesiperän. Valittelin asiaa erään ranskalaismerkin maahantuojan lehdistökaverille ja kerroin tutkimustulosten osoittavan, että suomalaiset haluavat edelleen ostaa dieselautoja.
–No kun ei niitä dieseleitä vain myydä, lehdistökaveri vastasi.
Tahdon ja todellisuuden ristiriita johtuu tietysti siitä, että EU on päättänyt kieltää uudet bensiini- ja dieselautot vuoden 2035 jälkeen. On vaikea ostaa kallista arvoautoa, joka jälleenmyyntiarvonsa puolesta muuttuu kohta ongelmajätteeksi
Sähköautolle paljon esteitä
Suurimmaksi hankinnan esteeksi sähköautolle on noussut korkea hankintahinta, myös huolet toimintamatkasta ja korkeammasta hinnasta ovat hieman kasvaneet. Latausmahdollisuus kotona on edelleen tärkeä reunaehto sähköauton hankinnalle.
Median ja vallanpitäjien hehkutus tuntuu olevan melkoisesti ristiriidassa kansalaisten näkemysten ja toiveiden kanssa.
Kuten olen monta kertaa aiemmin kirjoittanut, minä en vastusta sähköautoja. Jos en ajaisi vähän väliä pidempiä matkoja esimerkiksi Tampereelle, voisin hyvinkin harkita käytetyn sähköauton ostamista.
Tampereen reissuilla olen kuitenkin aika monta kertaa joutunut odottamaan latausaseman vapautumista pidemmän tovin varsinkin ruuhka-aikoina. Ja kun sitten se latausasema vapautuu, on edessä toinen pidempi tovi odotellessa auton latautumista riittävästi. Sekin aika on poissa työnteosta.
6000 € hankintatukea!
Oman autonsa käytöstä työnantajaansa laskuttava tuttavani kertoi työnantajansa pohtineen, voisiko firma velvoittaa kaikki paljon työajoa ajavat ottamaan firman kustantaman täyssähköauton työsuhde-etuna. Työnantaja kuulemma oli pohtinut, kuinka paljon se voisi pitkässä juoksussa säästää, vaikka investointina sähköauto on edelleen kallis. Tuttavani on tähän asti voinut käytännössä kustantaa ison ja mukavan dieselautonsa firmasta laskuttamillaan kilometrikorvauksilla.
”Mun autossa on pitkä akseliväli ja kaikessa tuntuu laatuauton leima. Leppoisa ajo on tärkeä osa mun viihtymistäni autossa pidemmillä työmatkoilla. Jos mulle nyt työnnetään joku lyhyen akselivälin sähkökottero, niin tuskin se pitkän matkan taittaminen sellaisella on kovin hääppöistä.. Ja kun mä pysähdyn noilla huoltsikoilla syömään tai kahville matkan varrella, niin kyllä siellä sähköautojen latausasemat päiväaikaan tuntuu aika miehitettyjä olevan”, tuttavani pohtii.
Kotitaloudet saivat vuosina 2018–2022 täyssähköauton hankintaan 2 000 euron suuruisen hankintatuen. Vain noin puolet vastaajista arvioi, että hankintatuella olisi merkitystä auton valintaan. Puolet taas arvioi, että heillä ei tuesta huolimatta olisi joko taloudellisia mahdollisuuksia hankintaan tai muut tekijät, esimerkiksi asumismuoto ja latausmahdollisuuden puute rajaavat hankintaa.
Tuen merkittäväksi tekijäksi arvioineet arvioivat tarvittavan tuen suuruudeksi noin 6 000 euroa. Siinäpä terveisiä valtiovarainministerille tai sille, kuka nyt sitten onkin tällaisten tukien takana.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa