Kaasujalka

If ei vakuuta kaikkia sähköautoja – seuraavatko muut perässä?

Julkaissut:

|

31.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

If ei vakuuta kaikkia sähköautoja – seuraavatko muut perässä?

Porsche Taycan-sähköauton ajoakun korjaus voi maksaa jopa yli 80 000 euroa. Sähköauton ajoakun vauriot ovat iso riski vakuutusyhtiöillekin ja siksi vakuutusyhtiö If ei myönnä kaskovakuutusta esimerkiksi Porsche Taycanilla. Muilla Kaasujalan haastattelemilla vakuutusyhtiöillä ei vielä toistaiseksi ole sähköautoille merkki- ja mallikohtaisia rajoituksia, mutta vakuutuksen hintaan riski sähköauton ajoakun kalliista korjauksesta tietysti heijastuu.

Vakuutusyhtiö If ei myönnä kaskovakuutusta kolmelle luksusluokan sähköautomallille. Kaasujalka kysyi, seuraavatko muut vakuutusyhtiöt perässä.

 

Ifin ratkaisusta uutisoi Moottori-lehti. If ei myönnä kaskovakuutusta Porsche Taycan, Audi E-Tron GT ja Audi RS E-Tron GT – sähköautoille. Perusteluna on näiden luksusluokan kalliiden sähköautojen akkujen valtaisat korjauskustannukset. Näitä korjauskustannuksia syntyy, kun auton ajoakku saa vahinkotilanteessa iskemän: akut sijaitsevat sähköautoissa pohjalevyn päällä.

Nämä kolme autoa ovat keskenään myös sisarmalleja ja siksi myös niiden akut ovat hyvin samankaltaisia. Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius on kertonut julkisuudessa, että esimerkiksi Porsche Taycanin ajoakuston korjaaminen on tuottanut Ifille jopa yli 80 000 euron korjauskulut.

Jatkuvaa arviointia

Kaasujalka kysyi LähiTapiolalta, Pohjola Vakuutukselta ja Fennialta, onko niillä vastaavanlaisia rajauksia kuin Ifillä.
–Sähkö auton käyttövoimana on aika tuore ilmiö vieläkin. If on tehnyt omat linjauksensa arvioimiensa riskien pohjalta. Fenniassa ei tällä hetkellä ole henkilöautojen vakuutuksissa merkki- ja mallikohtaisia rajoituksia, mutta riskejä arvioidaan jatkuvasti. Ifin linjaus ei sinänsä yllättänyt. Vakuutukset ovat kaikissa vakuutusyhtiöissä riskin mukaan hinnoiteltuja. Kalliiden korjausten riski tietysti näkyy vakuutuksen hinnassa. Myös sähköautoissa on eroja: toiset ovat helpommin ja edullisemmin korjattavissa kuin toiset. Sähköauton akun rikkoutumisessa on myös riski, että korjaus ylittää tuntuvasti auton senhetkisen käyvän arvon, sanoo Fennian ajoneuvovakuutus- ja vahinkopalvelun johtaja Mikko Pöyhönen.

Pöyhösen mukaan vakuutusyhtiön näkökulmasta sähköautojen osalta riskit elävät jatkuvasti.
–On todella paljon asioita, joita olemme oppineet tunnistamaan riskien näkökulmasta. Myös auton käypä arvo ja hankintahinta ovat vakuutusyhtiössä korvausmäärityksen perusteina ja nekin muuttuvat jatkuvasti. Esimerkiksi Teslan hintojen lasku vaikutti olennaisesti jälkimarkkinoihin ja auton käyvän hinnan määritykseen. Oma kysymyksensä on tuotevastuu. Kuka kantaa tuotevastuun siinä yhteydessä, jos vakuutusyhtiö joutuu lunastamaan uudehkon sähköauton akkuvian takia, kun akkutakuu on vielä voimassa? Kantaako vastuun ensitakuun tuottanut autovalmistaja vai maahantuoja? Pohdittavana on paljon mielenkiintoisia kysymyksiä, Pöyhönen sanoo.

Enimmäkseen pikkuvahinkoja

LähiTapiolalle ei ole este vakuuttaa sähköautoa, jos kyseessä on Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttävä sähköauto. Vakuutuskelvottomia malleja ja merkkejä LähiTapiola ei ole tunnistanut.
–Vakuutuksen hinta voi tietysti vaihdella ajoneuvomalleittain. Lähtökohtaisesti vakuutuksen hinnan tulee olla riskiä vastaava. Vakuutusmaksut kuitenkin vaihtelevat myös sähköautoissa – muun muassa merkin, mallin ja teknisten tietojen perusteella, vahinkodataan pohjaten. Lisäksi vakuutuksenottajan tiedot, eli asuinpaikka ja ikä sekä liikennevakuutuksessa kerrytetty vakuutus- ja vahinkohistoria, vaikuttavat vakuutusmaksuihin, vastaa LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Sähköautojen korjaukset ovat Alaviirin mukaan LähiTapiolalle autovakuuttajana jokapäiväistä toimintaa.
–Valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavan ikäisiin ja vastaavasti varusteltuihin polttomoottoriautoihin verrattuna. Sähköautot ovat polttomoottoriautoja painavampia, ja oletettavaa on, että suurempi paino aiheuttaa joissain tilanteissa sähköautoille hieman isompia vaurioita. Varmuutta tästä ei ole, sillä tilastollista näyttöä on toistaiseksi liian vähän.

Myöskään Pohjola Vakuutuksella ei toistaiseksi ole mallikohtaisia rajoituksia sähköautoille.
–Seuraamme kuitenkin markkinaa ja muutoksia sattuneissa vahingoissa aktiivisesti. Kaskovakuutusten hinnoitteluun vaikuttavat monet tekijät, mutta keskimäärin sähköautojen kaskovakuutusten hinnat ovat toistaiseksi polttomoottorikäyttöisiä vastaavia ajoneuvoja jonkin verran kalliimpia, vastaa Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sähköauto tarvitsee yhä myös lyijyakun
Sähköauton akuston kunnon tarkistus
Näin pysäköit Helsingissä halvemmalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *