Koeajo BMW i7 – Action -leffan pahiksen auto
Koeajettu BMW i7 näyttää päälle päin toimintaelokuvan “pahiksen” autolta, vaikka kätkeekin sisäänsä edustusauton mukavuuden ja ylellisyyden.
Koeajossa BMW i7 xDrive 60. BMW:n uusi 7-sarja on saatavana sekä sähköisenä että ladattavana hybridinä ja me saimme koeajoon mustanpuhuvan sähköisen i7:n. BMW:n uusi 7-sarja on ensimmäistä kertaa saatavana myös täysin sähköisenä ja merkillepantavaa on se, että hinnastossa on sähköisiä versioita enemmän kuin polttomoottorikäyttöisiä.
Uusi 7-sarja omaa hurjat mitat, sillä tämä on lähes 5.4 metriä pitkä ja leveyttäkin liki kaksi metriä. Komea 3.2 pitkä akseliväli takaa todella väljät sisätilat. Hurjan isosta koosta huolimatta auto on erittäin näppärä käsitellä myös ahtaissa paikoissa, mutta kauppakeskusten parkkiruudut ovat tälle järkäleelle myrkkyä.
Sähköinen i7 on saatavana kolmena eri tehoversiona: eDrive50, xDrive 60 ja M70. Edullisimman takavetoisen saa itselleen 118 290 eurolla ja kalleimmasta 659-hevosvoimaisesta saa pulittaa 175 820 euroa. Me saatiin koeajoon tuo keskimmäinen versio, jonka hintalapussa on 147 100 euroa, mutta koeajoyksilöön oli laitettu lisämausteita peräti 55 000 euron arvosta. Vähän hymyilytti, kun juuri ennen tätä koeajoin Volkswagen ID.3:n ja valittelin, kuinka reilun 52 000 euron hintainen ID.3 on kallis ja tässä pelkät lisävarusteet maksavat enemmän kuin koko Volkkari.
Ladattavia hybridejä on kaksi: 750e xDrive ja M760e xDrive. Ihan laiskoiksi näitä ei voi kumpaakaan sanoa, sillä ensiksi mainittu kehittää 489 hevosvoimaa ja jälkimmäinen 571 heppaa. Hinnat samassa järjestyksessä 131 758 ja 162 099 euroa.
Ylellisyyden uusi määritelmä
Siinä missä aiemmat 7-sarjan BMW:t ovat ehkä enemmän olleet kuljettajan autoja ja yksi pahimmista kilpakumppaneista eli Mercedes-Benz S-sarja takamatkustajien valinta, tämä uutukainen kilpailee takamatkustajien hulppeilla tiloillaan rinta rinnan Mercedeksen S-sarjan kanssa.
Tämä mustanpuhuva edustusauto on ilmiselvästi ilkeänhärskin ulkonäön vuoksi jonkun pahisleffan päätähden auto ja kanssamatkustajat tuntuivat kunnioittavan (tai peläten) autoa, antaen tietä yllättävän moneen kertaan. Ulkokuori tässä kyseisessä yksilössä onkin todella “bad ass” ja ei heti tulisi mieleen, että i7 tarjoaa markkinoiden ehkäpä miellyttävimmän kyydin. Hulppean väljät tilat ja 55000 euron lisävarusteet eivät jätä ketään kylmäksi.
Lisävarustelistaa ei nyt käydä läpi, mutta nostettakoon sieltä esiin takamatkustajien elokuvateatteri eli lähes takapenkin levyinen näyttö laskeutuu katosta, josta voi katsella vaikkapa omaa suosikkileffaa. Samalla kun näyttö laskeutuu järjestelmä nostaa automaattisesti sivu- ja takaverhot ylös. Kaiken kruunaa luonnollisesti uskomaton äänentoistojärjestelmä.
LUE MYÖS: KOEAJO BMW 745LEA – VANHAS-BEMU
Myös kuljettajan paikka hipoo täydellisyyttä. Auto on käsittämättömän mukava ja leppoisa ajaa. Olipa kyse kuinka epätasaisesta tiestä tahansa, jousitus tuntuu tasoittavan jokaisen kuopan. Kaikki toimii kuin ajatus. Suorituskyky on todella hyvää tasoa, vaikka auton paino on yli 2700 kiloa. Sähkömoottoreiden järeä 544 hevosvoiman yhteisteho takaa, että selkä painautuu tiukasti selkänojaan kiinni, kun kaasupedaalin painaa pohjaan.
Tehdas lupaa toimintasädettä todella komeat lähes 600 kilometriä ja 500:n rajapyykki on ainakin alkusyksyisissä olosuhteissa helposti saavutettavissa. Erittäin nopeat pikalataus ominaisuudet täydentävät käytettävyyden.
Tässä ei ole pelkästään yksi parhaimmista sähköautoista vaan yksi parhaimmista autoista koskaan.
BMW i7 xDrive 60
Hinta: 147 059,99€
Hinta varusteineen: 203 059,97€
Akku: 101,7 kWh
Teho: 400kW (544hv)
Vääntö: 745Nm
Paino: 2715kg
Vetokyky: 750/2000kg
Tavaratila: 500 litraa
Pit.lev.kork.aks.väli: 5391, 1950, 1544, 3215
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.7s
Huippunopeus: 240 km/h
Kulutus: 19.4 kWh / 100km
Toimintasäde: 591km (wltp)
Plussat
Ylellisyys
Tilat
Mukavuus
Miinukset
–
Jälkimaku
Yksi miellyttävimmistä ja mukavimmista autoista millä olen 23 vuotta kestäneen autotoimittajauran aikana ajanut. Piste.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa