Koeajo käytetty Volkswagen Tiguan – Enemmän etenemiseen kuin vetämiseen
Nelivetoinen Volkswagen Tiguan -diesel vuosimallia 2017 on yhä pätevä auto, jos nelivetoista tarvitaan enemmän etenemiseen kurjassa kelissä kuin vetoautoksi raskaalle kuormalle
Koeajoon saatiin Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä nelivetoinen ja 2-litrainen Volkswagen Tiguan -turbodiesel vuosimallia 2017. Mittarilukema oli kuusivuotiaaksi autoksi kohtuullinen, 112 000 kilometriä.
LUE MYÖS: KOEAJO VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE – SEITSEMÄLLE VELJEKSELLE
2-litraisen turbodieselin teholukemat olivat 190 hevosvoimaa ja moottorin parina toimi DSG-automaattivaihteisto.
Ristiriitaisia kokemuksia
Nettiauto.comin arvosteluissa Tiguanit saavat vähän ristiriitaistakin palautetta.
”Tiptronic-vaihteiston kanssa ei ongelmia. Ajonhallinta / -vakautus toimii vähän liian herkästi ison asuntovaunun kanssa. Toimii vaunun veturina hyvin ja tilojen puolesta auto on kahdelle ihmiselle sopiva”, kehuu imatralaismies ensimmäisen polven Tiguaniaan vuosimallia 2008.
”Oli vaikka minkä näköistä vaivaa. Nelivedon kanssa oli ongelmia. Jakopää meni 150tkm kohdalla (4400e remontti). Viimeisenä lämmityslaitteella menevät putket ruostuivat puhki. Just joo. 7v vanha auto. VW-laatu on kyllä laskenut kuin lehmän häntä 2000-luvun laitteista. En ihan heti osta uudempia 2010- malleja”, moitti puolestaan Teemu Turusta Tiguaniaan vuosimallia 2014.
”Tiguanissa hyvää nelivedon toiminta, matkustustilat ja laatu – ei mitään korjattavaa kolmeen vuoteen. 2017 mallin Apple CarPlayssa vielä pieniä toimimattomuusbugeja ja takarontti maastureille tyypillisesti vain kohtuullinen, mutta muilta osin erinomainen auto”, kehui Tuomas Espoosta III-polven Tiguaniaan vuosimallia 2017,
Edeltäjää virtaviivaisempi
Kun koeajolenkki oli lyhyt, ja se tapahtui ilman peräkuormaa, on vaikea arvioida, miten tämän toisen polven Tiguanin DSG-automaatin veto-ominaisuudet vertautuvat Tiptronic-vaihteistoon.
Heti pisti silmään toisen polven Tiguanin ärhäkämmäksi muuttunut ulkonäkö verrattuna ensimmäisen polven pulskan näköiseen Tiguaniin. Leveämpi, matalampi ja kulmikkaampi II polven versio on ehdottomasti vetävämmän näköinen.
Jotkut ovat kehunut Tiguania maastokelpoisemmaksi Golfiksi, mutta omasta mielestäni se on enemmän maasturiversio Passatista. Dieseleistä on tullut viime vuosina epämuodikkaita, mutta Volkswagen Tiguan saa epäilemään trendin mielekkyyttä. Hyvää koeajetussa Tiguanissa oli vaivattomuus ja tilat.
Perusajossa maantiellä nelivetoinen ja 7 vaihteinen DSG-automaatti 4Motion-nelivetojärjestelmällä antaa vaivattoman etenemisen huonoillakin keleillä ja huonommillakin Nurmijärven syrjäteillä. Ajaminen tunnussa korostui rauhallisuus.
Levollisen jämäkkä
Virallisesti tälle toisen polven 2-litraiselle ja nelivetoiselle turbodieselille DSG-laatikolla luvataan 5,7 litran keskikulutus. Tankillisella ei ajeta tietenkään läpi Suomen, mutta aika pitkälle kuitenkin.
Toisen polven Tiguanissa hyvää on sekin, että kojelautaa ei vielä oltu täytetty erilaisilla hipaisukytkimillä. Ohjauspyöräkin oli suorastaan ihanan simppeli ja ja selkeä.
Jos mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti ovatkin nostaneet hintaa uutena, niin käytetyssä Tiguanissa nämä hienoudet saa kaupanpäällisinä. Ne tekevät niin matka-ajosta kuin ruuhkissa seisomisestakin vaivatonta.
Ovet loksahtavat jämäkästi kiinni ja se vahvistaa saksalaista laatuvaikutelmaa. Suomen oloihin tällainen käytetty Tiguan on suorastaan järkevän ylellinen auto. Tilaa on järkevistä ulkomitoista huolimatta perheystävällisen paljon, monikäyttöisyyttä riittää vaikka muille jakaa ja varusteluakin on riittävästi.
Maantiellä iäkkäämpikin Tiguan etenee herkästi ja täsmällisesti. Vain alustaa voisi kuvailla hitusen kovaksi, ehkä se Suomen kuoppaisilla teillä se vois olla vähän myötäävämpikin. Isoilla teillä Tiguan on hiljainen ja mukava. Rengasmelu on vähäistä ja moottoritiellä suurin osa äänistä syntyy tuulilasiin ja pilareihin osuvasta ilmavirrasta.
Vääntöä on peräti 400 Newtonin verran. 26 900 euroa ei ole tietysti ihan vähän jo 6 vuotta vanhasta autosta, mutta 112 000 kilometrin mittarilukema ei vielä ole ihan järjettömän suuri ja hintaan tulee paljon lisävarusteita, jotka uutena on tässä samassa autossa varmaan maksanut tuhansia euroja.
Talvisille mökkiteille
Nelivetoinen Volkswagen Tiguan -diesel hankitaan enemmänkin turvalliseksi ajoautoksi talvisille mökkiteille kuin raskaan venetreilerin tai hevoskärryn vetämiseen, sanoo automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän liikkeestä.
Vetoautoksi nelivetoistakin Tiguania paremmin käy kaupaksi Volkswagenin isompi ja järeämpi nelivetoinen Volkswagen Touareg tai Audi A7.
Tiguania on muiden saman kokoluokan crossovereiden tavoin tarjolla myös etuvetoisina ja bensamoottoreilla.
– Etuvetoisina Tiguaneja on kuitenkin myyty uusina todella vähän ja se tietysti heijastuu niiden tarjontaan vaihtoautomarkkinassakin. Sama pätee meidän edustamaan Ford Kugaan, Nurminen sanoo.
Nelivetoinen diesel-Tiguan on vaihtoautoliikkeelle hyvää myytävää.
–Tässä koko- ja hintaluokassa ei ole turhan paljon nelivetoisia crossovereita käytettyinä tarjolla, Nurminen sanoo,
Volkswagen Tiguan Highline R-Line 2,0 TDI SCR 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG, vm. 2017
Mittarilukema: 112 000 km
Moottori:
Polttoaine: diesel
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Tehot: 190 hv
Vääntö: 400 Nm
Keskikulutus: 5-7 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
Co2-päästöt: 141-147 g/km (valmistajan ilmoittama)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus 212 km/h
Pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2677 mm
Tavaratila 615–1655 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 26 900 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa