Köyhä ei kohta aja Helsingissä
Helsingissä mennään jo niin pitkällä päästövähennysten tavoittelussa, että kaupunkiin ehdotellaan jo kokonaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä vuodesta 2035 lähtien.
Tai tiedotteessahan puhutaan hienovaraisemmin luopumisesta. Monelta kun se luopuminen ei onnistu vapaaehtoisesti. Jos oikein olen käsittänyt, niin tämä huima ehdotelma koskee niin rikkaiden ydinkeskustaa kuin myös laitamien vähävaraisemman väen kerrostalolähiöitä.
Liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka Helsingin kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030.
”Päästövähennysten kannalta tehokasta olisi myös, jos Helsingissä päätettäisiin kokonaan luopua hiilidioksidipäästöjä tuottavien henkilöautojen käytöstä vuodesta 2035 lähtien”, Helsingin kaupungin ympäristötoimialan tiedotteessa todettiin 13. joulukuuta 2023.
Helsingin kaupunki on teettänyt Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmällä selvityksen siitä, miten päästörajoitusvyöhykkeet ja ilmastopäästöjä tuottavien autojen kielto vaikuttaisivat erilaisiin autonomistajiin.
Aallon selvityksen perusteella ympäristövyöhykkeet ja päätös siirtymisestä CO2-päästöttömään henkilöautoliikenteeseen vuonna 2035 olisivat ohjauskeinoja, jotka antaisivat asukkaille ja yrityksille riittävästi aikaa sopeutua liikenteen päästöjen vähentämiseen.
Huimat laskelmat
“Autokannan sähköistyminen on kiihtynyt Helsingissä. Vaikka vasta noin kolme prosenttia autoista on sähköautoja, selvityksen perusteella jo nykytahdilla osuus voi nousta yli 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja vuonna 2035 osuus voi olla 65 prosenttia. Selvityksen mukaan rajoituksilla ja muulla kaupungin vahvalla ohjauksella voitaisiin vauhdittaa käynnissä olevaa kehitystä huomattavasti”, sanoo tiedotteessa kaupunkiympäristön toimialajohtajaVille Lehmuskoski.
Jos nyt oikein käsitän, niin bensa- ja dieselautojen käytöstä haluttaisiin kuitenkin luopua ihan kaikkialla Helsingissä. Niin rikkaiden Ullanlinnassa kuin vähävaraisempien Kontulassa tai Jakomäessä: siis mistään ympäristövyöhykkeestä riippumatta. Jos ajaakin jo Ullanlinnan supersijoittaja Tesla-sähköautolla, niin aika moni siellä Kontulassa ja Jakomäessä ajaa 15 vuotta vanhalla Nissanilla tai Corollalla. Suomalainen ajaa nyt keskimäärin 13-vuotiaalla autolla. Siis keskimäärin: keskiarvoa nostaa myös se, että moni ajaa myös yli 60 000 euroa maksavalla uudella autolla. Todella paljon minä näen liikenteessä myös 1990-luvulla rekisteröityjä autoja.
Minä en vastusta autojen sähköistymistä! Uskon sen olevan pitkällä aikavälillä ihan hyvä juttu. Mutta mnusta auto vain kuuluu kaikille. Varsinkin niille, jotka autoa tarvitsevat. Uskon, että alemman tulotason lähiöissä moni ajaa ihan muutaman tuhannen, ellei muutaman sadankin, euron kotterolla. Voi olla, että vuonna 2035 vaihtoautomarkkinoilla on tarjolla näitä muutaman tuhannen euron Nissan Leaf-sähköautoja.
Vaan, kehittyykö latausinfra ja latausratkaisutkin samaa tahtia? Saako 250 000 kilometriä ajetun sähköauton akun korjattua samalla hinnalla kuin nyt saa vaihdettua vaikkapa jakohihnan? Ja onko vuonna 2035 matkan varrella latausasemia niin paljon, että se Ullanlinnassa kalliilla vuokralla asuva myyntiedustaja pääsee vaivattomasti lataamaan Teslaansa reitillä Helsinki–Kuopio?
Jos kerran vuonna 2035 Helsingissä sähköautojen osuus voi olla jopa 65 %, niin miksi autoilu halutaan pois niiltä harvoilta, joilla edelleenkään ole varaa edes käytettyyn sähköautoon?
Onneksi Youtubesta löytyy tämmöisiä autoiluvideoita, vaikkapa Helsingin keskustasta niin tulevaisuudessa voi sitten katsella näitä ja muistella vanhoja hyviä aikoja.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa