Tiesitkö, että kolhiintuneen vanteen voi myös korjata?
Kun hieno ja kallis vanne saa kolhun tai naarmun, nähdään ainoaksi vaihtoehdoksi uuden ostaminen. – Korjattavissa olevista vanteista menee lähes 99% sulatukseen, koska ei tiedetä, että vanteen pystyy korjaamaan, kertovat Rengasalan ammattilaiset Janne Gefwert ja Henri Koljonen Vannevelholta.
Pari vuotta toimineen Vannevelhon idea syntyi, kun Gefwert ja Koljonen rengasalan yrittäjinä huomasivat, että asiakkaiden vanteissa oli usein hapettumia, kolhuja tai vääntymiä, jotka aiheuttivat renkaiden tyhjenemistä. Yhden huonokuntoisen vanteen tilalle on usein pitänyt ostaa kokonaan uusi vannesarja, joka on erittäin epäekologista ja kallista.
Gefwertillä ja Koljosella on vuosien kokemus autoalasta.
– Olemme pyörittäneet autokorjaamoja, korikorjaamoja, rengasliikeitä ja tehneet työtä myös maahantuojalla, Gefwert kertoo.
Vuotavat renkaat ja kolhiintuneet vanteet voivat olla liikenteessä erittäin vaarallinen yhdistelmä.
Vanteen kunnostusta ei siis kannata lykätä, koska huonokuntoinen vanne vahingoittaa myös rengasta. Jos rengas ei pääse tiivistymään vanteeseen, alkaa rengas sen seurauksena vuotamaan, jolloin rengas kuluu nopeammin ja sen rakenne heikkenee. Vuotava rengas voi myös vaikeuttaa ajoneuvon ohjattavuutta ja suorituskykyä, jonka takia kolarin riski suurenee. Tämä näkyy myös suurentuneena polttoaineen kulutuksena, kun renkaan vierintävastus kasvaa.
Yleisin syy kolhiintuneeseen vanteeseen on osuma kanttikiveen. Silloin ei kannata ensimmäiseksi suunnata vanneostoksille, vaan ottaa yhteys Vannevelhoon, joka arvioi vanteen kunnostuksen tarpeen.
Vannevelho kaikkien saatavilla
Vannevelho sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella Keravalla, jonne ajaa autolla Helsingin keskustasta alle puolessa tunnissa ja sen lisäksi Vannevelhon palvelupisteitä on eri puolilla Suomea, joka mahdollistaa asiakkaiden palvelemisen ympäri Suomea. Palvelun saaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Riittää kun tekee tilauksen nettisivuilla tai sähköpostilla ja toimittaa vanteet joko suoraan Vannevelholle tai palvelupisteelle, joka toimittaa vanteet Keravalle kunnostukseen.
Vanteen kunnostus on ekoteko
Gefwert kertoo, että Vannevelho haluaa panostaa tietoisuuden lisäämiseen, jotta yksityishenkilöt osaisivat ja rengasalan ammattilaiset osaisivat korjauttaa vanteet. Kyse voi myös olla viitseliäisyydestä, jos koetaan uusien vanteiden tilaaminen helpommaksi. Siksi rengasalan yritysten on tärkeää tehdä yhteistyötä – jotta voidaan vähentää turhaa ostamista ja sen sijaan kunnostaa nykyistä, joka voi jopa olla uutta parempi.
-Vanteen kunnostuksella voi säästää jopa 85 % uuden vanteen hinnasta. Kalliit merkkivanteet maksavat tuhansia euroja, joten uuden vanteen ostaminen voi tulla todella kalliiksi, Gefwert ja Koljonen sanovat.
Ihmisten tietoisuus vanteiden kunnostuksesta lisääntyy koko ajan ja sen huomaa tasaisesti lisääntyvissä asiakasmäärissä. Useimmat tilaukset tulevat suoraan vakuutusyhtiöiden vahinkotarkastajilta, korikorjaamoilta sekä rengasliikkeiltä.
Vannevelho on ainoa tässä mittakaavassa vanteiden korjaukseen erikoistunut ammattiliike.
–Tähän korjaamiseen ei vaan ole ollut aikaisemmin menetelmiä eikä työkaluja, olemmekin kehittäneet useita koneita vain tätä työtä varten. Me luomme nyt alaa ja olemme tehneet koneita ja laitteita tähän työhön mitä ei ole missään päin maailmaa. Tähtäämme tulevaisuuteen ja vahvaan kasvuun, palkkaammekin uusia velhoja säännöllisesti joukkoomme, Gefwert sanoo.
Vannevelhon Janne Gefwert ja Henri Koljonen korostavat vannekorjauksen olevan osa myös automaailman kiertotaloutta. – Onhan tässä aika vahvasti mukana myös ”Maailma pelastuu” -aspekti, kun vanteita ei noin vain toimiteta roskalavoille. Toivottavaa olisi sekin, että autopurkamoiden kautta meille tulisi yhä enemmän vanteita sen sijaan, että ne menisivät romutettavien autojen mukana paalattaviksi ja murskattaviksi, he sanovat.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Vannevelho
Vastaa