Marko Björklund ryhtyi Mekonomen-korjaamoyrittäjäksi
Marko Björklund otti rohkean askeleen ryhtyessään Mekonomen-varaosien myyntipäälliköstä korjaamo yrittäjäksi. Yrityskaupalla hän Konalan ja Suurmetsän Mekonomen-autokorjaamoiden liiketoiminnot.
Björklund on ollut Mekonomen-ketjun autokorjaamoyrittäjä toukokuusta lähtien.
–Edellisessä työssäni Mekonomen-ketjun varaosapuolen myyntipäällikkönä olin tuntenut näiden korjaamoiden aiemman yrittäjän Ari Viinikan pitkään. Ari itse jatkaa edelleen Mekonomen-korjaamoyrittäjänä Helsingin Pasilassa ja Hyvinkäällä.
Björklundilla on varaosista vankka kokemus.
– Lähdin myymään varaosia jo vuonna 1991 ja tietysti monet korjaamot ovat olleet asiakkainani aina. Olen kiertänyt mm. Örumin, Atoy Automotive Finlandin sekä Broman Groupin kautta Mekonomenille. Mekonomenin varaosapuolen myyntipäällikkönä olin ennen tätä yrityskauppaa 3,5 vuotta, Björklund sanoo.
Hyvää palautetta
Pitkä kokemus tiskin toisella puolella korjaamoille varaosia myyvänä ammattilaisena antaa Björklundille vahvan pohjan korjaamoyrittämiseen. Myös kokemus Mekonomenista nopeana varaosatoimittajana houkutti tekemään yrityskaupat. Onhan Mekonomen Group Pohjoismaiden suurin autokorjaamo-,varaosa- ja tarvikeketju jolla on oma tukkuliike sekä yli 460 myymälää ja yli 3400 Franchising korjaamoa.
–Mekonomen tukee erittäin hyvin yrittäjiä ja pitää asiakkaistaan huolta. Palvelukulttuuri perustuu asiakkaan auttamiseen vaikeuksissa. Täällä Suomessa Mekonomenilla on oikeat tekijät, aina toimitusjohtaja Janne Sipolaa myöten. Kun Viinikan Arilllakin on mennyt hyvin, en nähnyt riskiä suurena. Myös Mekonomenin myyntiedustaja Jukka Soimetsä oli yrityskaupassani suuressa roolissa, Björklund kehuu.
–Riskejä toki pitää elämässä aina ottaa, eihän muuten pääse eteenpäin. Tässä yrityskaupassa se riski ei kuitenkaan ollut niin suuri, ettenkö olisi uskaltanut ottaa sitä, Björklund sanoo.
Asiakkaat eivät kävele ovesta sisään, jos ei tee työtä sen eteen.
–Olemme saaneet palvelumme laadusta netissä kuitenkin keskiarvoksi 4.7 pistettä, kun maksimi on 5 pistettä. Tuo luku kertoo paljon, Björklund sanoo.
Osaajille töitä
Björklund työllisti elokuun lopuilla korjaamoissaan 6 miestä, mutta haki lisää osaajia niin Konalaan kuin Suurmetsäänkin. Haussa oli molempiin korjaamoihin asentajia ja Suurmetsään haettiin asentajan lisäksi myös töiden vastaanottajaa tai korjaamopäällikköä.
–Jos kahdesta asentajasta loukkaa vaikka sormensa, on päivän töistä selviäminen haasteellista yhdelle. Siksi korjaamopäällikkö + 3 asentajaa on näissä korjaamoissa hyvä miehitys.
Ratkaisua vauhditti myös ikä, jota Björklundilla on reilut 50 vuotta.
–Päätin yrittää työelämän loppupuolelle tällaista systeemiä, Björklund sanoo.
Molemmat Björklundin korjaamot ovat muiden Mekonomen-korjaamoiden tavoin monimerkkikorjaamoja, joista saa huolto- ja korjaamopalvelua kaikille yleisille automerkeille- ja malleille.
–Huollamme myös uudempia autoja. Monessa niistä on sähköiset huoltokirjat ja meillä taas on portaalit, joihin pääsemme tekemään merkinnät. Pääsemme käsiksi samaan dataan kuin valtuutetut merkkihuollotkin. Käyttämämme tarvikevaraosat vastaavat laadultaan täysin alkuperäisvaraosia. Ja jos kovin uuteen autoon ei edes saa esimerkiksi tarvikesuodattimia, mekin käytämme alkuperäisosia. Björklund sanoo.
Huolto ennen pakkasia
Björklund kannustaa huoltamaan auton säännöllisesti, vaikka matkamittariin tulisi vain alle 10 000 kilometriä vuodessa. Erityisen tärkeää auto olisi huoltaa talvea vasten ennen kovien pakkasten tuloa.
–300–400 euroa huollosta on aika pieni hinta, jos riskinä on, että esimerkiksi dieselauto hyytyy Lapin reissulla mökkitien varteen.
Björklund muistuttaa myös mahdollisuudesta saada huoltolaskulle 24 kuukautta korotonta maksuaikaa.
Sähköautoistakin on koulutusputki menossa työntekijöillä-
–Perusjuttuja pystytään Mekonomenilla tekemään niihin jo nyt, jatkossa pystyään tekemään isompiakin huoltoja, Björklund sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa