Kaasujalka

Siltainsinööri Jaatiselle lisää töitä

Julkaissut:

|

17.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Siltainsinööri Jaatiselle lisää töitä

Istuupa hallituksessa kuka tahansa, niin autoilijana toivoisin, että rasismiväännöistä päästäisiin ainakin autoilun osalta kesällä esitellyn hallitusohjelman toteuttamiseen.

Tuo tietysti oli rouhea aloitus. En missään tapauksessa vähättele rasismia. Yksi tuttu vähän ehkä yksioikoisesti totesikin, että olet sinä Hurmalainen kumma mies: yksi harvoja samanaikaisesti ihmisten yhdenvertaisuutta ja loukkaamattomuutta korostava automies.

Yksi kiistattomista totuuksista on kuitenkin, että autonomistaja kelpaa verojen maksajaksi, mutta palkkana siitä hän saa ajaa huonokuntoisilla teillä ja silloilla. Tiestön rahoitushan ei ole lakisääteisesti sidottua. Kuten Autoliiton toimitusjohtaja liittonsa podcastissa sanoo: tiestöstä leikataan, kun menee hyvin, etteivät markkinat kuumenisi ja kun menee huonosti, leikataan rahojen säästämiseksi.

Teitä pitäisi päällystää 4000 kilometrin verran vuodessa ja nyt niitä saadaan päällystettyä 1500 kilometriä vuosi.

Auto ei ole suurin paha

Hallitus lupaa nyt torjua määrätietoisesti liikenneverkon korjausvelan kasvua. Väyläverkon investoinnit luvataan kohdistaa kasvun, työllisyyden ja huoltovarmuuden kannalta olennaisimmille väylille sekä väyläverkon pahimpien pullonkaulojen purkamiseen.

Tiet ja sillat ovat valtion omaisuutta, joiden tasearvoksi on arvioitu 15 miljardia euroja. Tyhmähän sitä olisi, jos tuollainen omaisuus päästettäisiin rapautumaan.

Kesällä katsoin televisiosta elokuvan Onnellinen mies. Tässä Arto Paasilinnaan romaaniin pohjautuvassa elokuvassa Kuusmäen pitäjään aletaan rakentaa uutta betonisiltaa vanhan lahonneen puisen sillan viereen Tappojoen yli. Työmaan johtajaksi tulee Helsingistä TVL:n siltainsinööri Akseli Jaatinen.

Jaatinen on pätevä, mutta omapäinen mies. Vaikka homma sujuu etuajassa, kunnanisiä ei kuntalaisten paras kiinnosta, vaan heidän mielestään Jaatiselle pitää saada lähtöpassit. Silläkin uhalla, että se ei ole missään tapauksessa kuusmäkeläisten etu.

Vähän sama tulee mieleen edellisen hallituksen monista toimista. Juuri henkilöautoilijaa on ollut se suurin paha, vaikka isossa ja harvaan asutussa maassa juuri hän pitää pyörät pyörimässä. Hän ajaa autolla töihin ja pitää autokyydeillään kakaransa harrastuksissa ja pois pahanteosta. Puhumattakaan pakettien kuljettamisesta omalla autolla postin noutopisteistä ja jakeluautomaateista.

Henkilöliikenteestä 93 % kulkee tieliikenteessä ja yli 80 % henkilöautoilla. Ja kuitenkin henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä vain yhdeksän prosenttia.

Lupaava hallitusohjelma

Henkilöautoilijat ovat kuitenkin kelvanneet maksumiehiksi. Tai anteeksi: siis maksuhenkilöiksi. Heiltä on kerätty valtion kassaan erilaisina veroina lähes 6 miljardia euroa vuosittain, mutta silti he ovat saaneet ajaa pitkin rapistuvia teitä ja siltoja. Julkisessa keskustelussa edellinen hallitus nosti juuri henkilöautoilijan ehkä isoimmaksi ympäristön myrkyttäjäksi. Siitäkin huolimatta, että pinta-alaltaan laajassa ja harvaan asutussa maassa henkilöautot tuottavat hiilidioksidipäästöistä vain yhdeksän prosenttia.

Tuore hallitusohjelma sisältää liikenteen ja ihmisten liikkumismahdollisuuksien kannalta paljon positiivisia aloitteita. Polttoaineveron alentamissuunnitelmia voi pitää historiallisina, todetaan esimerkiksi Autoliiton tiedotteessa. Biopolttoaineen jakeluvelvoite kiristyy edelleen, mutta ei niin paljon kuin Sanna Marinin hallitus asiasta päätti.

Onpa hallituksen kohtalo syksyllä mikä tahansa, niin autoilijan suuri toive on, että kesällä esitellyn hallitusohjelman tieliikennettä autoilijoita koskevia kirjauksia alettaisiin pistää täytäntöön. Jos käy niin, että Kokoomuksen kumppani vaihtuu perussuomalaisista demareihin, eikö nyt olisi demareidenkin aika ajatella taas myös perinteisiä ja autolla ajavia ”karvaperseduunareitaan”?

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *