Kaasujalka

Koeajo Jeep Avenger – ”Fiksujen päivien” sähkö-Jeep

Julkaissut:

|

14.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jeep Avenger – ”Fiksujen päivien” sähkö-Jeep

Jeep Avenger Summit on käytännössä versio saman konsernin Peugeot e-2008 -sähköautosta. Pösön tilaajille kuitenkin Stockmannin ”Hullujen päivien” tarjous ei mennyt ihan putkeen. Toivotaan, että tämä pätevä pieni sähkö-Jeep kaupataan sitten ”fiksuilla päivillä”.

Jeepistä tulee monelle mieleen kurassa ja ravassa möyrivä maastoauto. Moni myös käsittää, että kaikki maastoautot ovat Jeepejä. Tyypillistä on, että brittikuninkaallisten suosimaa Land Roveriakin luullaan Jeepiksi.

Jeep on kuitenkin ihan oma automerkkinsä, jolla toki on vankka historia eritoten sotilasajoneuvona.

Nykyään Jeep kuuluu samaan Stellantis-konserniin Peugeotin kanssa ja sähköiset ratkaisut autoissa ovat pitkälti samat.

Koeajoon saatu kompaktinkokoista Jeep Avenger Summit -sähköautoa onkin vaikea mieltää Jeepiksi, varsinkaan Jeepiksi perinteisessä mielessä. Avenger onkin Jeepin ensimmäinen sähköauto.

Kostaja Amerikasta

Vuoden Autoksi 2023 Euroopassa valittu Jeep Avenger -sähköauto kääntää katseita upealla muotoilullaan, modernilla teknologiallaan ja monipuolisilla sisätiloillaan. Avenger -nimensä se on lainannut toiselta klassiselta amerikkalaismerkiltä, Dodgelta. Dodge Avenger ei muiden Dodge-mallien tavoin ollut kovinkaan hyvässä maineessa luotettavuutensa puolesta.

Mutta kuten isäni aikoinaan totesi: ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä. Avenger tarkoittaa suomen kielellä kostajaa. Hyvät eväät kostamiseen eurooppalaisille ja aasialaisille kilpailijoilleen Jeepillä onkin.

Yksi tärkeä syy Jeep Avenger -sähköauton valintaan Vuoden 2023 autoksi Euroopassa onkin sen hinta. Suomessa Longitude-varustellun Jeep Avengerin hinnat alkavat 39 990 eurosta, ja koeajettu koeajetun huippuversio Summitin alkaen-hinta on 45 390 €.  Varustelussa näiden ääripäiden väliin mahtuu vielä Altitude.

Kun lähtöhinta on saatu painettua alle 40 000 euron ja silloin hyvännäköinen pieni sähkömaasturi kilpailee ankarasti jo tavallisten perheautojenkin kanssa.

Vaikka Avenger vetoaa jo tyylikkyydellään ja persoonallisuudellaan trenditietoiseen nuorempaan väkeen paremmin kuin vaikkapa Renault Zoeta tai Nissan. Onhan Aveger hyvännäköinen ja viestii omistajansa persoonallisuutta.

Vähintään yhtä tärkeä valtti on 54 kilowattitunnin akun myötä luvattu noin 400 kilometrin toimintamatka, joka koeajoviikolla osoittautui myös mahdolliseksi.

156–hevosvoimaista sähköautoa on kevyt käsitellä ja se liikahtaakin pirteästi. Yllättävän vakaa se on moottoritieajossakin.  Kaikkiaan Avenger on erittäin mukava auto ajaa. Perusajotilassa Avenger on kevyt ohjattava ja jos menoon kaipaa lisää jämäkkyyttä, niin ei muuta kuin Sport-ajotila päälle. Ajotilaksi voi valita oikeaan maastoautohenkeen myös lumen, mudan, hiekka ja ekon. Pihinä ja rauhallisena miehenä ajoin jokseenkin koko koeajoviikon eko-tilassa.

Alustakin on mukava. Pintakovuus loistaa poissaolollaan ja tien pieniä epätasaisuuksia ei oikein edes huomaa. Isommissa kuopissa sekä huonopintaisella moottoritiellä isommissa nopeuksissa jousitukseen kaipaisi jopa pikkuisen enemmän jämäkkyyttä ja vähemmän mukavuutta.

Tuuli ei heiluta

Koeajoviikon keskikulutus oli 17.3 kWh/100 km. Siihen sisältyi jälleen paljon moottoritieajoakin, joten lukemaa pidän kohtuullisena.  Kaupunkiajossa pikku-Jeep kulutti sähköä vain noin 13 kWh / 100 km.

Pieni miinus on annettava siitä, että jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta voi säätää  D/B-vaihteen valinnalla, eikä se B-asento kovin voimakkaasti edes jarruta moottoria.

Koska Avenger on lyhyt ja korkea, ei ohjaamossa voi moottoritienopeuksissa täysin välttyä rengasmelulta eikä varsinkaan tuulensuhinoilta. Loppupelissä Avenger on kuitenkin riittävän meluton, varsinkin hintaansa nähden.

Eniten yllättikin se, että lyhyt ja korkeahko pikkuauto oli erittäin vakaa ajettava. Se taas selittynee sillä, että raskas sähköakusto painaa auton painopisteen alas. Vaikka tuulensuhinat tulivat sisään kuuluvasti moottoritiellä, niin autoa tuuli ei heilutellut.

Jeep Avenger BEV Summit
Moottori: sähkömoottori
Teho: 156 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti
Akusto: 54 kWh
Vääntö: 260 Nm
Toimintamatka: 400 km (ilmoitettu)
Yhdistetty WLTP-kulutus: 15,8 kWh/100 km. (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,0s s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus: 4080 mm, leveys: 1780 mm, korkeus: 1540 mm, akseliväli: 2562 mm
Tavaratila: 355 l
Hinta: 47 390 € (koeajoauto (varusteineen), ilman varusteita 45 990 €, malliston hinnat alk. 39 990 €

Plussat
Erittäin kilpailukykyinen hinta
Kilpailijoita pidempi toimintamatka
Yllättävän vakaa ajettava

Miinukset
Tuulensuhinat moottoritienopeuksissa
Moottorijarrutusta voimistavan B-valitsimen tehottomuus

JÄLKIMAKU
Ihmettelen, jos Jeep Avenger -sähkömaasturi ei lyö Suomessa itseään läpi, kun hinta on vähintään kilpailukykyinen Voi kuitenkin olla, että jo pelkkä Jeep-merkin harvinaisuus ja amerikkalaisuus saa suomalaiset päätymään tutuiksi ja turvallisiksi kokemiinsa aasialaisiin merkkeihin.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *