Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi
Siinä missä pieni täyssähköauto hankitaan perheen usein perheenäidin kauppakassiksi, 10 000–15 000 euron hintainen käytetty pistokehybridi ostetaan käyttäjiensä ykkösautoiksi.
10 000-15 000 euron pistokehybridien vahvuus on niiden tiloissa: Opel Amperat, Chevrolet Voltit ja Toyota Prius PHEV:t ovat pikkuautoja tilavampia ns. C-segmentin eli alemman keskikokoluokan autoja. Vaikka näillä autoilla on yleensä ikää noin kymmenisen vuotta, eivät niiden sähköiset toimintamatkat eroa radikaalisti tämän päivänkään plug-in -hybrideistä.
Amperalle luvattiin vuonna 2011 optimioloissa täydessä latauksessa jopa 60 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Kuten tämänkin päivän uusissa pistokehybrideissä, myös Amperassa todellisuus taitaa kuitenkin olla, että sähköisesti ajetaan 40-50 kilometriä. Vaikka vuosina 2011 tuotannossa ollut Ampera on pistokehybridi, Helsingin Sanomatkin otsikoi vielä vuonna 2011 sen Opelin sähköautoksi. Perinteisen luokituksen mukaan Ampera kuitenkin on pistokehybridi. Ampera ja Chevrolet Volt ovat käytännössä sama auto ja ne molemmat valittiinkin Euroopan vuoden autoiksi 2012.
Jo ennen Amperaa ja Voltia Toyota oli tuonut täyshybridi-ikoninsa Priuksen rinnalle myos pistokehybridi-Priuksen vuonna 2009.
Volkswageninkin ensimmäinen ladattava hybridi, Golf GTE, tuli markkinoille jo vuonna 2014.
Jos ei kavahda jopa 300 000 km:n mittarilukemia, 15 000 eurolla voi nyt löytää isojakin pistokehybridejä: esimerkiksi sellaisia Mitsubishi Outlander PHEV -maasturin tai farmarikorisen Kia Optima tai Volvo V60:n.
Nettiautossa oli 22. syyskuuta tarjolla 82 pistokehybridiä hintaluokassa 10 000-15 000 €. Todellisuus tarjonta taitaa olla pienempää, sillä hakukone syöttää joukkoon myös täyssähköisiä Renaul Zoeta ja Nissan Leafia.
Peruskäyttöön
Kun bensan ja dieselin pumppuhinnat huitelevat yli 2 eurossa litralta, moni 10 000-15 000 euron autolla päivittäiset ajonsa ajava miettii nyt vaihtoehdoksi tämän hintaluokan pistokehybridiä. Jos työpaikan pysyvyyskin tuntuu vähän epävarmalta, harva tohtii edes miettiä uuden täyssähköauton ostamista.
–Kyllä tämän hintaluokan pistokehybridit ovat tänä päivänä hyvin kysyttyjä, mutta tarjontaa niistä on tietysti rajatusti. Pistokehybridin ostajat ovat jo kotona päättäneet haluavansa sellaisen, eivätkä edes mieti polttomoottoriautoa sille vaihtoehtona. Myöskään tavallista täyshybridiä he eivät mieti vaihtoehdoksi, sanoo automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän toimipisteestä.
Kun 15 000 euron pistokehybrideillä on jo ajettu kohtuullisen paljon, osa niiden ostoa harkitsevista kuitenkin autoliikkeeseen tullessaan virittelee keskustelua niiden akustojen luotettavuudesta.
–Loppupelissä ongelmia hybridijärjestelmissä on ollut hyvin vähän, mutta tietysti on aina olemassa pieni riski. Jos häiriö tulee, puhutaan helposti tuhansien autojen korjauksista.
Yksi käytettyjen pistokehybridien kauppaa rajoittava tekijä on luonnollisesti se, että autonsa tässä hintaluokassa ostavalla harvoin on kotilatausmahdollisuutta.
–Siksi polttomoottoriauto pitää vielä pitkään pintansa tässä hintaluokassa, joka vai vaihtoautomarkkinassa yleensäkin on se kaikkein suosituin, Nurminen sanoo.
Ei nosta hintaa
Edullinenkaan pieni täyssähköauto ei ole tämän hintaluokan pistokehybridin ostajalle vaihtoehto.
–Käyttäjäprofiilit ovat erilaiset. Kun pieni täyssähköauto ostetaan usein perheeseen kauppakassiksi ja kakkosautoksi, tämän hintaluokan pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi ja perusajoon vaikkapa työmatkaliikenteeseen.
Pistokehybrideissäkin kansa luottaa eniten Toyotaan, jonka Prius on kaikkien sarjatuotantohybridien pioneeri.
– Toyotan hyvä maine on tuttu kaikille suomalaisille. Ei sitä Opel Amperaakaan joudu polkuhinnalla myymään, mutta niitä on tarjolla aika vähän. Oikein pitää pinnistellä, milloin meillä olisi viimeksi ollut sellainen myynnissä, Nurminen sanoo.
Pistokehybridi ei kuitenkaan nosta paljon ajetun vaihtoauton hintaa.
–Kyllä myydään kutakuinkin samalla hinnalla kuin saman auton vieressä oleva samanikäinen polttomoottoriversio. Siitäkin huolimatta, vaikka plug-in -versio olisikin uutena maksanut selkeästi enemmän, Nurminen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa