Kaasujalka

Koeajo Toyota Prius – Entistä ”coolimpi” pistoke-Prius

Julkaissut:

|

7.11.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Prius – Entistä ”coolimpi” pistoke-Prius

Onpa aikoihin eletty, kun hybridipioneeri Toyota Priustakin saa Euroopassa enää vain piuhan kanssa. Uudistus on kuitenkin onnistunut ja auto todella hyvännäköinen.

Toyota Prius on tavallaan synonyymi koko hybridikäsitteelle: olihan se maailman ensimmäinen laajamittaisesti sarjavalmistettu hybridiauto, jonka ensimmäinen korimalli esiteltiin vuonna 1996. Suomeen Prius taisi tulla vuonna 2001. Ainakin se oli silloin Helsingin Sanomien tutustumisajossa.

Moitetta silloinen Prius sai mm. kalliista hinnasta, kiihdytysmelusta, ja tuuliherkkyydestä moottoritiellä. Kiitosta tuli ominaisuuksista taajama-ajossa.

Mallisarjasta on meneillään nyt jo viides sukupolvi. Ensimmäisen kerran pistoke taisi ilmestyä Priukseen vuonna 2012. Ainakin vanhimmat Nettiauto.comista löytyvät pistoke-Priukset ovat vuosimallia 2012.

Ihan tähän nyt markkinoille tulleeseen viidennen sukupolven Priukseen saakka Toyota sitkeästi piti mallistossaan myös perinteisen, ajon aikana itseään lataavan täyshybridin.

Uusi Prius on kovan haasteen edessä. Täyshybridinä Toyota oli aikoinaan pioneeri, mutta pistokehybrideissä sen rooli on vaihtunut seuraajaksi. Markkinoilla kun on ollut jo iät ja ajat kilpailijoiden pistokehybridejä

Uuden Prius Plug-Inin akkukapasiteetti on kuitenkin tuplattu 8,8 kWh:iin ja latausnopeus on nostettu 3,3 kW:iin. Koeajoviikolla Priuksen lataus tavallisesta omakotitalon seinäpistokkeesta onnistui lähes tyhjästä täyteen reilussa kolmessa tunnissa.

Ei enää hiirulainen

Rehellisesti sanottuna, en tähän asti ole pitänyt ulkonäköä Priuksen vahvana valttina. Kun aikoinaan Priuksen kanssa kilpailemaan tuli Honda Insight -täyshybridi, jo ennestään harmaahiirulaiseksi arvosteltu Prius harmaantui vieläkin enemmän.

Jo vuonna 2016 esitelty neljännen polven Prius oli selvästi edeltäjiään vauhdikkaamman näköinen. Särmää ja pokkausta riitti niin sisällä kuin ulkonakin.

Kuitenkin ensimmäisen kerran olen vasta nyt kuullut puolituttujenkin kyselevän ihastuksissaan ”mikäs noin hyvännäköinen auto tuo on?”.

Sivuprofiilista uutuuden tunnistaa Toyota Priukseksi, mutta keulassa ja perässä on ihan uudenlaista, melkeinpä porschemaista sporttisuutta. Uusi Prius totisesti näyttää ”coolilta”.

Sisällä matkustamossa vaikutteita on selvästi saatu täyssähköisestä Toyota bZ4X:stä. varsinkin Ratti on muhkea ja täynnä näppäimiä. Jotain perinteistäkin uudessa Priuksessa on. Pidän siitä, että automaattivaihteiston valitsin on selkeästi eteen ja taakse työnnettävä, mutta kuitenkin modernisti muotoiltu ja lyhyt tanko, eikä esimerkiksi pyöritettävä kiekko.

LUE MYÖS: KOEAJO TOYOTA BZ4X – RANGEN LYHYYS SUURI MURHE

Neljästä ajotilasta voi valita ekon, sportin, normaalin tai yksilöidyn.

12,3-tuumaisessa kosketusnäytössä on Toyotan Smart Connect+ -järjestelmä, joka tarjoaa musiikin toiston useasta eri lähteestä, pilvipohjaisen navigoinnin sekä taloudelliseen ajoon opastavan energiamonitorin.

Sulava ajokokemus

Automaattivaihteinen ja aina etuvetoinen Prius Plug-in Hybrid -malli on varustettu 2.0-litran voimalinjalla (153 hv / 112 kW), ja se tarjoaa sulavan ja herkästi reagoivan ajokokemuksen. Tehoa tuo lisäksi 163 hv / 120 kW -sähkömoottori, ja hybridijärjestelmän kokonaisteho on 164 kW (223 hv).

Täyteen ladattu Prius Plug-in Hybrid yltää 13,6 kWh bruttokapasiteetin omaavan akun, alhaisen ilmanvastuskertoimen ja energiatehokkaan ladattavan hybridivoimalinjan turvin ajotavasta riippuen 72-86 km WLTP-sähköajokantamaan.

Matalan painopisteen ja jäykän korirakenteen ansioista uuden Priuksen ajo-ominaisuudet ovat todella hyvät ja vakaat.  ja niiden kautta saavutettavat erinomaiset ajo-ominaisuudet. Sillehän ei mitään voi, että kaikkien muiden näyttävien autojen tavoin järeällä rengaskoolla varustettu Priuskaan ei karkealla asfaltilla mene kuin sukkasillaan. Sileällä asfaltilla mennään hyvinkin suloisesti: alusta ei kiukuttele.

Täytyy tunnustaa, että tämäkin on vähän hiusten halkomista, kun pelkän hymistelyn välttämiseksi pitää koeajoautosta löytää pientä sanomistakin.

Priuksen laturi on yksivaiheinen ja teholtaan 3,3 kW. Priusta voi ladata vain kotona tai työpaikalla tai jossain muualla samantyyppisessä paikassa. Matkan varrella esimerkiksi huoltoasemien tai kauppakeskusten latausasemissa sitä ei pysty lataamaan.

Prius onkin ollut ainoa pistokehybridi, jonka mukana olen saanut maahantuojalta erikseen kysymättä kotilatauspiuhan. Siksi koko viikko tulikin ajettua ihan kokonaan sähköllä.

Korkeimman Premium-varustetason Priuksessa mukana tulee sellainenkin hienous aurinkokennokatto: aurinkoenergian latauksella voi ajaa jopa 8,7 kilometrin ajot päivässä. Lisävarusteena ei aurinkokennokattoa voi kuitenkaan alemman varustetason Priukseen saada.

Tekniset tiedot

Toyota Prius Plug-in Hybrid Premium
Moottori: R4, 1 987 cm3, ladattava hybridi
Polttoaine: lataussähkö + bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: portaaton e-CVT-automaatti
Tehot: yht. 223 hv /164 kW (polttomoottori 152 hv)
Vääntö: 190 Nm
Akusto: teoreettinen energiasisältö 13,6 kWh, lataus Type 2 3,3 kW (1 x 16 A)
Sähköinen toimintamatka: 72–86 km
VT Yhdistetty polttoaineen kulutus: 0,5-0,7 l /100 km (ilmoitettu)
Yhdistetty sähkön kulutus (kWh/100 km): 11,4-12,6 kWh/100 km (ilmoitettu).
CO2-päästöt: 11–16 g/km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 s
Huippunopeus 177 km/h
Mitat: pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1420-1430 mm, akseliväli 2750 mm
Tavaratila 284 l (takaistuin ylhäällä).
Hinta: alk. 51 054 € (Premium-varustetaso), Prius-malliston hinnat alk. 43 979 €

 

Plussat
Todella hyvännäköinen
Vakaa ja hiljainen ajettava sileillä teillä
Pitkä toimintamatka sähköllä

Miinukset
Lievä rengasmelu karkealla asfaltilla.

JÄLKIMAKU
Kun täyssähköautojen latauspisteet tuntuvat matkan varrella olevan aina enemmän tai vähemmän varattuja ja odotusaika venähtää pitkäksi, on pitkän sähköisen ajomatkan antava uusi pistokehybridi varteenotettava vaihtoehto. Käytännössä Toyota Prius Plug-Iniä voi kehua melkeinpä sähköautoksi polttomoottorilla.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *