Koeajo Mazda 2 – Pikku-Mazda omissa höyhenissä
Mazda 2 :n hybridiversio on käytännössä vain uudelleen brändätty Toyota Yaris. Sen sijaan koeajoon saatu Kakkonen pelkällä bensamoottorilla on täysin Mazdan omaa tekoa ja eroaa ”Yaris-Mazdasta” ulkoisestikin.
Koeajoon saatu Mazda 2 1.5 (75 hv) Skyactiv-G Centre-line MT on varustettu 1.5-litraisella perusbensamoottorilla ilman hybriditekniikkaa. 6-lovista vaihteistoakin käsketään ihan manuaalisesti vaihdetankoa eteen ja taakse työntämällä. Kyseessä on siis niin perusauto kuin auto vain voi olla, malliston halvin ja myös tehoiltaan vaatimattomin.
KOEAJO MAZDA 2 HYBRID – MAZDA SÄHKÖISTI PIKKUAUTONSA
Faceliftin saanut ulkonäkö on kuitenkin pirteä. Minttu värimaailma ulottuu aina vanteisiin asti: vanteiden väri määrittyy aina korin värin mukaan. Ulkonäköä voisi kuvata raikkaan kauniiksi ja puhdaslinjaiseksi. Muotoilijat ovat välttäneet turhaa kikkailua. Samanaikaisesti muodoissa on vältetty turhaa suloistuuteen pyrkivää pyöreyttä, varsinkin etumaskissa on riittävästi särmää.
Mazdalle uskollisesti myös tämä pieni B-segmentin kaupunkiauto on varustettu vapaasti hengittävällä 75-hevosvoimaisella bensamoottorilla: Mazda ei edelleenkään ahda bensa-autojaan turboilla.
Nelipyttyinen ei rähjää
Sylintereitä on rivissä neljä, Mazda 2 Hybridissä niitä on vain kolme. Ja juuri tämä oli minulle koeajoviikon myönteisin kokemus.
Ahtamaton 1.5-litrainen bensamoottori on tietysti tämän päivän pikkuautoon tavallaan liian suuri. Minulla kuitenkin varmasti on jokin vakava asennevamma, kun pidän tehoiltaan vaatimattomankin rivinelosen pakottomasta käynnistä. Vaikka 75-hevosvoimainen bensapannu on monissa tilanteissa puhditon, sillä päästeli mukavan jouhevasti pintakaasulla tasaisella tiellä vielä satasen nopeuksissakin.
Uusi ”perus-Kakkonen” on tietysti omimmillaan kaupunkiajossa. Vaikka sen kääntöympyrä ei mitenkään poikkeuksellinen tässä kokoluokassa olekaan, niin pienessä tilassa se on riittävän kätevä pyöriteltävä.
Auto takaosaa kannattelevat paksut C-pilarit tietysti rokottavat jonkin verran näkyvyyttä takaviistoon, mutta niinhän ne tekevät muissakin pikkuautoissa.
Kepittäen ylämäkeen
Manuaalivaihteisto on mukavan tarkka käsiteltävä. Kytkimen painaminenkin on kevyttä.
75 hevosvoimaa riittää tavalliseen kaupunkiajoon ilman ongelmia. Moottoritieajossakin mennään mukavasti pintakaasulla, kunhan ei mennä jyrkkään ylämäkeen ja pysytellään satasen tuntinopeuksissa.
Sen sijaan melko loivaankaan ylämäkeen ei isoilla nopeuksilla mennä kuutosvaihteella ja vakionopeudensäädin päälle kytkettynä.
Mittaritaulun suosituksia kulloinkin oikeasta pykälästä en juuri noudattanut. Ylämäkeen ajoin aina viitosella, vaikka mittari neuvoi pistämään jo kuutosta silmään.
Perustaltaan alusta ja ohjaus ovat oikein mukavat, varsinkin kun huomioidaan pikku-Mazdan kokoluokka. Parasta on kulun vaivattomuus: Kakkonen ei vaeltele, vaan menee suoraan.
Paitsi yllättävän mukava, on ahtamaton 1.5-litrainen Mazda -myös erittäin taloudellinen. Valmistaja ilmoittaa WLTP-standardin mukaiseksi kulutukseksi 4,8 litraa satasella ja itse pääsin runsaasta maantieajosta huolimatta koeajoviikolla 5.1 litran keskikulutukseen. Luku on mielestäni vähintään kelvollinen, kun kulutusta ei ole vähentämässä minkäänlaista hybriditekniikkaa.
Mazda 2 1.5 (75) Skyactiv-G Centre-line MT
Moottori: Rivi4, 1496 cm3, vapaasti hengittävä
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Polttoaine: bensa
Teho: 75 hv
Vääntö: 143 Nm
Keskikulutus (WLTP): 4,8 l / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt (WLTP): 109 g / km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,3 s
Huippunopeus: 171 km/h
Mitat: pituus: 4080 mm, leveys: 1695 mm, korkeus: 1495 mm, akseliväli: 2570 mm
Tavaratila: 255 – 887 l
Hinta 22 584 € (lisävarusteineen), listahinta 21 990 €
Plussat
Pirteä ulkonäkö
Mukava ja vakaa ajettava
Taloudellinen
Miinukset
Puhditon isoissa nopeuksissa ylämäissä
JÄLKIMAKU
Mazda 2 ilman hybriditekniikkaa on tietysti omimmillaan kaupunkiajossa ja kauppakassina. Tuulettomalla säällä sillä ei kuitenkaan ole kärsimys taittaa silloin tällöin pidempääkin matkaa, kunhan pitää vauhdin satasen tietämissä, eikä taival ole liian mäkinen.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa