Kaasujalka

DPF-suodattimen pesu säästää luontoa ja rahaa

Julkaissut:

|

9.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

DPF-suodattimen pesu säästää luontoa ja rahaa

Helsingin Autoextra lisäsi elokuun alussa palveluvalikoimaansa DPF-hiukkassuodattimen pesun. Suodattimen pesu säästää isoja summia rahaa verrattuna suodattimen vaihtamiseen.

Kaikki uudet tieliikenteessä olevat E4- ja E5-dieselautot on varustettu hiukkassuodattimilla (DPF). Uusi E6-luokitus kiristää hiukkaspäästöjen raja-arvoja entisestään, joten on tärkeää, että DPF-suodatin toimii tarkoituksenmukaisesti. DPF:n puhdistus vähentää haitallisia päästöjä.

Koska hiukkassuodatin aiheuttaa joskus kiusallisia ja joskus kalliitakin vikoja autoihin, voi autoilijalle tulla houkutus poistaa hiukkassuodatin autosta. Monet autokorjaamot ovat tarjoutuneet tekemään sen autoilijan puolesta.

Hiukkassuodatin on kuitenkin pakollinen tämän päivän dieselautossa ja sen puuttuminen voi johtaa hylkäävään päätökseen katsastuksessa.

Säästö jopa 1000 €

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on kuitenkin kiristänyt viime vuosina toimiaan paljastaakseen nämä päästöhuijaukset. 1. huhtikuuta 2023 lähtien päästömanipuloinnit tulivat yksityishenkilöille rangaistaviksi tuntuvien sanktioiden uhalla.

Kesäkuusta 2024 lähtien päästömanipulointipalvelujen tarjoaminen muuttuu rangaistaviksi myös yrityksille.

Päästömanipuloinniksi lasketaan AD-Blue -järjestelmän poistaminen käytöstä sekä hiukkassuodattimen tyhjennys.

Helsingin Autoextra perusti uutta DPF-pesupalvelua varten oman kokonaan oman sivustonsa osoitteeseen dpfhuolto.fi. Perusautossa suodattimen pesu voi tietää helposti jopa 1000 euron säästöä verrattuna uuden suodattimen vaihtamiseen.
–Näimme, että tälle palvelulle on selkeästi tilausta. Päästömanipuloinnit tulivat 1. huhtikuuta lailla rangaistaviksi, eivätkä sanktiomaksut ole köykäisiä. Yksityishenkilölle kiinnijääminen voi tietää käsittääkseni jopa 1000 euron sakkoa ja auton määräämistä palautettavaksi alkuperäiseen kuntoon, sanoo Helsingin Autoextran toimitusjohtaja Marko Rissanen.

Autoextran pesulaitteisto ja pesutekniikka ovat markkinoiden edistyksellisintä.
– Huolehdimme tarkasti kaikista työvaiheista kuormittamatta luontoa, Rissanen korostaa. Näitä pesuja meillä tekee kaveri, joka on tehnyt niitä jo aiemmin toisessa yrityksessä, Rissanen kertoo.

Pesujen hinnat vaihtelevat Euro 4 -standardin moottorin 280 eurosta Euro 6-standardin 380 euroon. Suodattimen irrotus ja asentaminen autoon takaisin ovat erikseen laskutettavia toimenpiteitä. Työn määrä voi automallista riippuen vaihdella tunnista jopa 10 tuntiin.

Huippuluokan laitteisto

DPF-hiukkassuodattimen tukkeutuminen voi hyydyttää dieselauton käynnin tyystin. Hiukkassuodatin tukkeutuu ajoneuvoissa yleensä 50 000–200 000 kilometrin sisällä, riippuen ajoprofiilista. Yleensä runsas kaupunkiajo ja tyhjäkäynti nopeuttavat tukkeutumista. Hiukkassuodattimen säännöllinen puhdistus takaa tehokkaamman moottorin toiminnan.
– Dieselauton savuttaminen tyypillisesti viestittää suodattimen tukkeutumisesta. Uudet suodattimet ovat kuitenkin suhteellisen kalliita, joten vanhan suodattimen pesettäminen ammattilaisella säästää niin aikaa, rahaa kuin ympäristöäkin. DPF-pesu on myös ympäristölle kevyempi rasitus verrattuna suodattimen uusintaan. Rissanen sanoo.

Rissanen korostaa nykyaikaisten pesukoneiden kehittyneisyyttä.
–Niillä saadaan oikeasti todella hyviä tuloksia. Oma koneemme Carbon Clean DCS 20 on huippumalli, joka kykenee pesemään paitsi kaikki E4-, E5- ja E6 -standardien suodattimet, myös raskaan kaluston ja työkoneiden hiukkassuodattimet. Suodattimen pesu on myös ekologisuutta, kun uuden ostamisen sijasta voidaan jatkaa vanhan suodattimen elinkaarta, Rissanen sanoo.

DPF-pesun kustannus riippuu automallista. Itse suodatin voi maksaa 300 euroa, mutta työn määrä voi vaihdella tunnista jopa 10 tuntiin.
–Jos suodatin irrotettavissa ja asennettavissa helposti takaisin, niin palvelun kokonaiskustannus voi jäädä noin 500 euroon. Joissakin automalleissa pelkästään uusi suodatin maksaa hyvinkin toista tuhatta euroa ja työt tulevat vielä siihen päälle. Toki meillä on valikoimassa myös uusia suodattimia, jos vanha suodatin on niin kivettynyt, ettei se lähde enää pesemällä puhtaaksi, Rissanen sanoo.

Halvassa on riskinsä

Suodattimen voi irrottaa myös itse ja tuoda se pesuun Autoextraan. Silloin kustannuksia tulee pelkästä pesusta.

Suodattimen pesemistä itse Rissanen ei amatöörille suosittele. Esimerkiksi kaikki polttoaineen sekaan laitettavat lisäaineet tarjoavat vain hetkellisen avun, eikä niillä ole mitään tekemistä suodattimen oikean pesun kanssa.
–Jos haluaa sen suodattimen puhdistuvan oikeasti, on koneellinen pesu ainoa oikea ratkaisu. Meidän laitteemme mittaa suodattimen läpivirtaavuuden niin ennen pesua kuin sen jälkeenkin. Näin pystytään ihan konkreettisesti näkemään, kuinka paljon suodatin on puhdistunut.

Rissanen varoittaa myös markkinoilla olevista halvoista hiukkassuodattimista.
–Halpoja hiukkassuodattimia tarjoavia firmoja on netti pullollaan. Jos suodatinta myydään muutamalla satasella, pitäisi hälytyskellojen soida. Halpa suodatin ei useimmiten toimi todellakaan kuten pitäisi.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *