Koeajo käytetty Audi A4 2.0 TFSI – Pääsisipä ”liukkaille”
Otsikon voi tietysti käsittää kaksimielisesti, kun ei lähdetä vanhalla ja 200-hevosvoimaisella Audi A4 Quattrolla edes talviliukkaille. No, makoisa peli se on kesän kuumalla asfaltillakin.
Neliveto tietysti pääsee oikeuksiinsa vasta talven liukkailla. Oikein piti miettiä, mitäpä mukamas vitsikästä keksisi, kun päätoimittajan kanssa koeajettiin kesähelteillä vanha Audi A4 2.0 T FSI 147 kW Quattro tiptronic-automaatti. Auto oli vuosimallia 2005. Mittarilukemakin oli kunnioitettavat 311 000 kilometriä.
Neliveto pääsee tietysti oikeuksiinsa vasta talven liukkailla. Niinpä kesäkeleillä piti miettiä, missä oloissa Quattro pääsisi näyttämään kyntensä helteisenä kesäpäivänä ja kuumalla asfaltilla.
No tietysti huono makuni keksi aasinsillan sanontaan ”päästä liukkaille”. Härskin kuuloiselle sanonnalle kysellään selityksiä erilaisilla keskustelupalstoillakin. Virallisempi vastaus löytyy seksuaalista hyvinvointia Suomessa edistävän Sexpo-säätiön kotisivuilta.
Joku on siellä kysellyt selitystä ”päästä jälkiliukkaille” -sanonnalle. Itse kainona miehenä en tohdi edes tuota Sexpo-säätiön ihan virallista selitystä sellaisenaan toistaa. Sanotaan nyt kainosti niin, että se tarkoittaa puhekielessä sukupuoliyhdynnän jälkeistä liukkautta.
Vaivaton ajettava
Ehkä tästä päästään ratkiriemukkaasti ja aasinsillan kautta itse asiaan, eli vanhan Audi A4 Quattro -nelivedon koeajoon. Eipä sitä helteisenä kesäpäivänä ajettu edes ”jälkiliukkailla”, vaan ihan rutikuivalla asfaltilla.
Voitaisiinko autoilukielessä puhua kesäaikaan ”jälkiliukkaista”, kun ajellaan märällä asfaltilla sateen jälkeen?
Audin pakoputki römpötti miehekkäästi. En tiedä, oliko mehevä soundi osa auton luontaista äänimaailmaa, vai vuotiko pakoputki.
Ensimmäisen mielikuva Petikon Vaihtoautomaan pihasta lähtiessä oli ajamisen vaivattomuus. Jousitus tuntui kuitenkin aavistuksen epämukavalta. Töyssyt tuntuvat terävinä taajamavauhdeissa.
6-lovisesta tiptronic -automaattilaatikosta voi valita D- tai S- asennon. Liikkeelle vanhakin Audi rysähtää kuin ohjus, mutta jollain tavalla vaihteisto tuntuu vähän hiomattomalta.
Sporttinen S-asento on kotonaan epäilemättä enemmän Saksan autobahneilla kuin Suomen valtateillä. D-asentokin kuitenkin paljastaa, että moottorissa riittää puhtia: hiljaisessakin ajossa kierrokset putoavat alle 2000:n. Reippaan 280 Newtonin väännön ansiosta polttoaineen kulutuskin pysyy uskoakseni kohtuullisena.
Tarkka ohjaus
Parhaita puolia on edelleen tarkka ohjaus. Tämä tekee ajamisesta vaivattoman tuntuista. Meno valtateillä on vakaata ja pienen kääntöympyrän ansiosta A4 Quattro on kätevä käsiteltävä kaupunkiajossa.
Jo silloin 18 vuotta sitten minuun teki vaikutuksen alas asti vedetty jäähdyttimen säleikkö. Se antoi hillitymmän näköiseen edeltäjään verrattuna A4:lle ärjymmän ilmeen. Ja ärjyhän uudistunut A4 2.0 T S FSI silloisessa automaailmassa olikin. 2-litraisesta ja nelisylinterisestä bensaturbosta irtosi 200 hevosvoimaa ja vääntöä 280 Newtonia.
Quattro-nelivetojärjestelmä on jatkuvatoiminen ja siitä on liukkailla ia vaikeissa äärioloissa tästä on tänäkin päivänä iso hyöty.
Vakiovarusteilla koeajoauton hinta on ollut uutena noin 50 000 euroa. Nyt sama voimanpesä lähtee 311 000 kilometreillä 4850 eurolla. Kuntotestejä emme tee, mutta auto tuntui olevan tekniikaltaan kunnossa. Nautittavaa kyytiä se tarjoaa edelleen varsinkin hyvillä asfalteilla ja maantieajossa.
Audi A4 2.0 T FSI 147 kW Quattro Tiptronic-automaatti, vm. 2005
Mittarilukema: 311 000 km
Moottori: R4, 1984 cm3, turbo, suorasuihkutus
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 6-lovinen Tiptronic-automaatti
Tehot: 200 hv
Vetotapa: neliveto
Vääntö: 280 Nm4
Yhdistetty kulutus: 9.4 l/100 km
Co2-päästöt: 226 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,7 s
Huippunopeus 235 km/h
Mitat: pituus 4586 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2648 mm
Tavaratila 460 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 4850 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa