Kaasujalka

LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon

Julkaissut:

|

4.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon

Kesällä 2021 Rami Hietikko teki Volvo S80 -autollaan avopuolison kanssa reissun Norjaan, paikka oli Lyngen. –Tuolla reissulla saatiin ne 6,7-6.8l/100km kulutukset.

Kaikki eivät halua uutta autoa, vaikka siihen riittäisi rahakin. Huittislainen Rami Hietikko ajaa 24 vuotta vanhalla Primeralla ja 20 vuotta vanhalla Volvo S80:lla siksi, että ne ovat edullisia ylläpitää ja nautinnollisia ajaa.

Ramin Nissan Primera on P11-korinen ja vuosimallia 1999. Punainen ja GX-plus varusteltu ja 1.6-litrainen auto on harvinaisuus, jolla on ajettu jo 293 kilometriä. Näyttävyyttä lisää auton alkuperäinen spoileri.
–Ostin tämän Primeran vanhemmiltani kymmenen vuotta sitten, maksoin siitä toista tonnia. Vanhempani taas ostivat tämän Primeran aikoinaan lähestulkoon uutena. Primera meni tänä kesänäkin katsastuksesta läpi huomautuksitta, sen kunto ei paljon uutta häpeä. Autossa on yhä alkuperäiset iskunvaimentimet, myös suurin osa Multilink-alustan osista on alkuperäisiä, Rami kertoi elokuussa.

Primera palvelee Ramia lähinnä kesäautona. Hän on itse ajanut sillä 10 vuoden aikana noin 69 000 kilometriä.
– Suhteellisen pieni mittarilukema johtuu siitä, että Primera on ollut minulla kakkosautona, Rami sanoo.

Nissanilla ajoi jo Ramin isoisäkin.
–Pappamme Datsun Cherry oli myös siskoni ensiauto, hän kertoo.

Volvolla pitkät matkat

Ramin ykkösauto on Volvo S80 vuosimallia 2003, vapaasti hengittävällä 2.4-litraisella bensamoottorilla. Tähän mennessä Volvon matkamittariin on kertynyt n. 270 000 km. Ostohetkellä huhtikuussa 2020 mittarilukema oli noin 220 000 km. Autosta Hietikko maksoi noin 4000 euroa.

Kun kumpikin auto on edelleen hyvässä kunnossa, ne tarjoavat paitsi edullista, myös nautittavaa kyytiä.
–Mutkateillä tuo Nissanin Multilink-jousitus on vertaansa vailla, Hietikko kehuu.

Isolla Volvolla Hietikko ajaa pidemmät matkat. Hän opiskelee insinööriksi Turussa ja ajaa Volvollaan syksystä kevääseen useita kertoja Huittista Turkuun. Edestakaista matkaa kertyy noin 200 kilometriä.
–Volvo on vuodesta 2005 lähtien mennyt niin edellisen omistajan kuin minunkin aikanani katsastuksesta läpi joka kerta ensimmäisellä näyttämisellä. Kun malttaa pitää moottoriteilläkin vauhdin hiukan alla 100 km/h, Volvon kulutus jää yllättävän pieneksi, n. 6.7 litraan 100 kilometrillä. Sellaiset olivat lukemat esimerkiksi käydessäni Volvolla Lapissa, Hietikko kertoo.

Volvo S80 -malleja Hietikolla on ollut aiemminkin kaksi kappaletta.
–Suurin pettymys oli uudempi Ford-alustainen S80 vuosimallia 2007, josta maksoin 11 000 euroa. Sen myinkin aika pian pois, kun jäin vähäksi aikaa työttömäksikin, Hietikko kertoo.

Ylläpito halpaa

Insinööriopinnoistaan huolimatta Rami ei ole excel-miehiä, joten huipputarkkaa kirjanpitoa hän ei ole Volvonsa ja Primeransa huolto- ja korjauskustannuksista pitänyt.
– Suodattimet vaihdan itse. Öljynvaihdon ja muut huollot tekee tuttu paja sopuhintaan, kun osat haen itse. Kun tekee paljon itse, olen varmaan käyttänyt Primeran huoltoihin 700–800 euroa 10 vuoden aikana, Rami kertoo.

Primeran ylläpitäminen on halpaa, koska jokseenkin jokainen paja Suomessa pystyy sen korjaamaan.
–Normaalien kuluvien osien ja perushuoltojen lisäksi en ole joutunut ostamaan siihen 10 vuoden aikana kuin laturin. Laturi petti Porin ja Huittisten puolivälissä. Kaikki ABS-valot sun muut sammuivat, mutta sain pidettyä auton käynnissä 100 kilometriä korjaamon pihaan asti, Rami sanoo.

Myös uudet lokasuojat Rami on ostanut Primeran etupäähän.
–Itse lokasuoja maksoivat 50 €/kpl. Työt teki automaalariksi opiskeleva kaverini ja kokonaiskustannus katteineen ja töineen taisi olla 180 €. Lokasuojien ruostuminen puhki on Nissanin tyyppivika.

Volvon oikuttelevan kaasuläppäkotelonkin Rami korjasi itse.
–Vikavalo sammui, kun putsasin kotelon Brake Cleaner –jarrunpuhdistusspraylla. Uuden osan hankkiminen olisi maksanut noin 1000 euroa. Jakohihnahuollot olen tehnyt kaksi kertaa, vesipumppuineen kustannus on ollut 400 € / kerta. Jakohihnan ja öljynvaihdon kustannukset ovat jääneet alle parin tuhannen euron.

Hietikon kaverit ovat ihmetelleet hänen Volvo-fanitustaan: Volvon imago kun on heidän mielestään hieman tylsä.
–Saksalaisella premiumautolla ajaminen olisi varmasti tullut kalliimmaksi. Minua ei Volvon vanhahtava imago haittaa ollenkaan, Volvo on edullinen ja ihan liian aliarvostettu merkki. Lisäksi se on vakaa ja turvallinen ajettava. Lumimyrskyssä ja sateellakaan Volvossa ei ole tullut turvatonta oloa. Arvostan autossa äänettömyyttä ehkä liikaakin, mutta hiljaista kyytiä Volvo totisesti tarjoaa. Olen vielä itse parantanut oman Volvoni hiljaisuutta lisäeristyksellä, Hieikko kehuu.

Nissan mutkateillä kotonaan

Hietikkoa voisi positiivisessa mielessä kuvailla ”vanhan liiton” automieheksi. Volvon äänettömyyttä selittävät pitkälti myös kapeampi rengasprofiili.
–Toki matalaprofiilirenkaat ovat näyttävät, mutta itselläni äänettömyys menee näyttävyyden edelle, hän sanoo.

Hietikon vaimo ei kuulemma ole Nissanin pitämistä ihan samaa mieltä kuin hän itse.
–Vaimo kutsuu Nissanin ylläpitämistä vanhan auton tekohengittämiseksi. Itse taas olen sitä mieltä, että vanhan auton pitäminen iskussa on melkeinpä ympäristöteko.

Rami ei usko koskaan ostavansa 10 vuotta uudempaa autoa.
–Ihan uutta isoa Bemaria talous ei kestä, ja tavallisesta uudesta keskikokoisestakaan autosta en saa läheskään samaa fiilistä kuin Volvosta. Primerastani taas tiedän, että se toimii vielä 10 vuoden päästäkin, jos vain huollan sitä säännöllisesti. Jostain uudesta autosta en voi saada samoja takeita. Vanhat autot on aikoinaan myös valmistettu tilauksesta ostajalleen. Uudet autot taas tarjoillaan ostajille valmiina erilaisilla varustepaketeilla.

Primera ja Volvo ovat Hietikon mielestä molemmat perustekniikaltaan hyviä, mutta luonteeltaan erilaisia autoja.
–Volvossa on enemmän extraa ja Primera taas on simppelin tekniikkansa puolesta niin perusauto kuin vain olla voi: siinä on lähestulkoon vain ABS-jarrut ja lämmityslaite. Hansikaslokeron valoakaan siitä ei löydy. Volvo on pitkien matkojen auto, kun taas Multilink-alustainen Primera on kuin luotu mutkateille, sanoo YouTubessa Retropojat -ohjelmaansa pyörittävä Rami.

 

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

LUKIJAN AUTO -PALSTA
HALUATKO SINÄKIN KERTOA OMASTA AUTOSTASI!
Laita meille siitä viestiä tai soita:

mika.salomaa(at)kaasujalka.fi
0400 777797

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *