Kaasujalka

Korealaisten autojen keston salaisuus

Julkaissut:

|

4.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Korealaisten autojen keston salaisuus

 

Kialle myönnetään takuuta 7 vuotta tai 150 000 km. Kaasujalka yritti selvittää korealaiset autot oikeasti muita kestävämpiä.

Korealaisten autojen luotettavuutta selviteltiin myös amerikkalaisella yourgreatcar.com -sivustolla. Yhteenvetona oli, että nykypäivän Hyundait eivät olet yhtä kestäviä kuin japanilaiset Hondat ja Toyotat, niin luotettavia ne ovat. Suurimmalla osalla korealaisista autoista on USA:ssa yli 80 %:n luotettavuusluokitus.

”Aktiivinen asiakaspalaute on selkeä osoitus niiden kasvavasta suosiosta ja kysynnästä. Korealaisten autojen laatu ja luotettavuus ovat olleet todellinen liikkeellepaneva voima sen takana”, sivusto kehuu.

Jenkeissä huippupisteet

Korealaiset Kia, Hyundai ja Suomessa tuntematon Genesis sijoittuivat vuonna 2022 jenkeissä kärkeen myös arvostetussa J.D. Power Vehicle Dependability Study -luotettavuustutkimuksessa. Neljän luotettavimman automerkin listalla ne veivät kolme sijaa. Genesis on Hyundai -konsernin luksusbrändi samalla tavalla kuin Lexus on Toyota-konsernin luksusbrändi.

J.D. Powerin tutkimus listasi Kian luotettavuuden korkeimmalle kaikkien autojen vertailussa. Hyundai tuli kolmanneksi.  Genesis seurasi tiiviisti perässä neljäntenä, mutta luksusautojen sarjassa se oli paras.

J.D. Power on yhdysvaltalainen data-analytiikka-, ohjelmisto- ja kuluttajatietoyritys, joka tekee mm. autoteollisuuden vertailututkimuksia.

“Monet omistajat pitävät ajoneuvojaan pidempään, joten pitkän aikavälin luotettavuus on vieläkin tärkeämpää”, sanoo David Amodeo, J.D. Powerin globaalin autotutkimusosaaston johtaja.

“Jotkut autonvalmistajat onnistuvat paljon paremmin kuin toiset estämään ongelmien syntymisen. Näitä ongelmia ovat ajoneuvon mekaniikka, ulkopuoli ja sisätilat – mutta myös infotainment-järjestelmät, kuljettajaa avustavat järjestelmät ja kaikki muut nykypäivän ajoneuvojen elektroniset järjestelmät.”

Entä Suomessa?

USA on kuitenkin USA ja pohjoinen Suomi sää- ja tieolosuhteiltaan kaksi eri asiaa.

Yrittäjä Jarmo Hannula autokorjaamoketju Huoltiksesta myöntää, että korealaisissa autoissa tosiaan on aavistuksen verran vähemmän vikoja kuin eurooppalaisissa kilpailijoissa.
–Mutta kyllä niissäkin vikoja on. Eivät korealaiset sinänsä ole mielestäni sen laadukkaammin tehty kuin eurooppalaisetkaan autot. Takuunalaisia vikoja niissä ei hirveästi ole, mutta samalla tavalla niiden pallonivelet ja muut normaalit kuluvat osat kaipaavat tietysti huoltoa kuin muissakin autoissa, Hannula sanoo.

Isossa kuvassa korealaiset autot ovat lujaa tekoa, mutta maanantaikappaleita niidenkin joukkoon mahtuu. Hannulan kokemukseen korealaismerkkien omistajat joutuvat myös vääntämään maahantuojan kanssa takuuasioista ihan kuitenkin muidenkin autojen omistajat.
–Tuli mieleen yksi asiakas, joka joutui käymään 4-5 vuotta vanhan Kia Sorenton kanssa takuukorjauksissa 13 kertaa. Keskuslukituksen pitäisi mennä itsestään lukkoon, kun lähdet liikkeelle ja aueta, kun pysähdyt. Hänellä oli pieni lapsia ja ovet aukesivat yli 10 pakkasasteen keleissä asianmukaisesti vain joka toinen kerta. Peräpäässä oli kiusallista öljyvuotoa ja parin kerran tutkimisen jälkeen piti vaihtaa koko taka-akselisto. Keskuslukituksen korjauksessa lopulta joku sulakerasian pohja vaihdettiin ja se osa oli kuulemma aika kallis. Takuuseenhan se tietysti meni.

Vaikka korealaiset autot ovatkin hivenen eurooppalaisia kestävämpiä, niin niitä korjataan yhtä paljon kuin japanilaisia Nissaneita ja Mitsubishejäkin.
–Sen sijaan Toyota on kestävyydessä ihan auttamaton ykkönen, vaikka sille ei 7 tai edes 5 vuoden takuuta myönnetäkään. Autokorjaamon kannalta se tietysti on huono auto, kun siinä on tavallisten huoltojen lisäksi harvoin varsinaista korjattavaa. Esimerkiksi Kiaa korjataan paljon enemmän kuin Toyotaa, Hannula sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Kaasujalan arkisto

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi
Hintavertailussa käytetyt pienet sähköautot
Bensafarmari ilman hybridiä – Miten niiden kauppa käy?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *