Kaasujalka

Koeajo Sunlight CLIFF 590 (4×4) Adventure Edition – Henkilöille jotka kulkevat omia polkujaan

Julkaissut:

|

3.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Sunlight CLIFF 590 (4×4) Adventure Edition – Henkilöille jotka kulkevat omia polkujaan

Nelivetoinen retkeilyauto Transitin alustalla kuulosti heti mielenkiintoiselta idealta kesäisen viikonlopun viettoon. Sysimusta Sunlight herätti myös leirintäalueella huomiota tyylikkäällä ulkonäöllään.

Kotkan Santalahdessa oli sateinen keli heinäkuisena viikonloppuna ja pehmeälle nurmikollehan ei välttämättä kannata leiriytyä näin raskaalla matkailuautolla. Asvaltoidut paikat olivat kuitenkin aika hyvin varattuja, joten päätin ottaa pienen riskin ja auto peruutettiin reilusti puiden katveeseen. Ajotilavalitsimesta löytyy erityinen muta-asetus ja Transit saatiin ilman ongelmia myös pois parkista seuraavana päivänä.

Maantiellä nelivetoinen auto etenee vakaasti ja turvallisen tuntuisesti myös tuulisella kelillä. Ahtaissa tiloissa operoitaessa nelivedon tuoman kankeuden huomaa kyllä, mutta se on mielestäni pieni haitta hyötyyn verrattuna. Suorituskykyä 170-heppainen diesel tarjoaa aivan riittävästi ja kuusivaihteista manuaalivaihteistoa hämmentää ihan mielellään, koska vääntöä moottorissa tuntuu piisaavan. Kulutus pyöri kymmenen litran tuntumassa moottoritiepainotteisessa ajossa, mutta alle kymmenen litran kulutukseen pääsemiseksi on marssivauhti laskettava yhdeksänkympin paikkeille.

Helppokäyttöinen

Retkeilyautot ovat yleensä hyvin helppokäyttöisiä ja niin oli tämäkin yksilö. Jääkaappi pysyi kylmänä kaasun voimalla. Leirintäalueella lämmitys ja valaistus sähköllä, kun piuha saatiin kytkettyä. Sänky on nostettu varsin korkealle ja sen alla on reilusti tavaratilaa. Kaksi keskimittaista henkilöä löytää kyllä mukavan nukkuma-asennon poikittain, mutta kaksimetristen päät hipovat kattoa jo käytävällä seistessä ja sänky tuntuu varmasti alamittaiselta. Myös WC ja suihku on jouduttu tekemään melko pieniin tiloihin, sillä auton kuuden metrin kompaktiin pituuteen nähden tiettyjä kompromisseja on ollut pakko tehdä.

Laadukkaat materiaalit

Materiaalien laadukkuus teki allekirjoittaneeseen vaikutuksen varsinkin ajon aikana, sillä kaikkinainen kitinä ja räminä loistivat poissaolollaan. Myös isohko sivuovi liukui kevyesti eli sitä ei tarvinnut paiskoa missään tilanteessa. Kapteenintuolit kääntyivät kätevästi pöydän ympärille, joten neljä henkeä mahtuu saman pöydän ääreen vaikkapa kahville. Kyljen mittaisen markiisin saa laskettua veivillä näppärästi ja sivuliukuoven suojaksi saa vedettävät hyttysverkot parissa sekunnissa. Transitin tunnokas ohjaus ja miellyttävä ajettavuus tekevät koko autosta hyvin henkilöautomaisen ajettavan. Lähes kolmen metrin korkeuden ja kolmen tonnin omamassan kanssa kyllä pärjää, kunhan pitää mitat mielessä käytännön ajotilanteissa.

Kovin hankalaan maastoon tällä nelivetoisella retkeilyautolla ei kuitenkaan kannata yrittää rajallisesta maavarasta johtuen. Pehmeällä nurmikolla ja talviliukkailla autolla kuitenkin pärjää hyvien ominaisuuksien johdosta. Myös pitkänkin matkan taivaltaminen maistuu ja sekään ei ole kaikille matkailuautoille itsestään selvä asia. Pitkäaikaiseen asumiseen on tilavampiakin autoja tarjolla, mutta kokonaisuutena koeajettu Sunlight oli varsin onnistunut ja sopivasti erikoinen retkeilyauto Suomen olosuhteisiin.

Jälkimaku:

Kaikkien matkailuautojen ei tarvitse olla valkoisia. Joskus voi olla myös kiva parkkeerata sellaiseen puskaparkkiin mihin muut karavaanarit eivät uskalla edes yrittää. Tämän lisäksi loistava ajettavuus suorastaan houkuttaa ajamaan pidemmän kaavan kautta. Varsinaiseen leiriytymiseen löytyy tilavampiakin vaihtoehtoja, mutta yksin tai kaksin liikuttaessa tässäkin viihtyy myös yöllä.

Tekniset tiedot
Sunlight CLIFF 590 (4×4) Adventure Edition
Alusta: Ford Transit 2.0 TDCi
Hinta: 81 335 €
Teho: 170 hv
Pituus: 598 cm
Leveys: 202 cm
Henkilömäärä: 4
Vuodepaikat: 2
Omamassa: 2998 kg
Kokonaispaino: 3500 kg
Vetokyky: 2800 kg

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *