Kaasujalka

Pelkkä öljynvaihtokin on tyhjää parempi

Julkaissut:

|

26.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pelkkä öljynvaihtokin on tyhjää parempi

Korkojen ja ruuan hinnan nousu saa monet säästämään auton huoltokustannuksissa. –Vähintään öljynvaihto kuitenkin kannattaa säännöllisesti tehdä, painottaa öljynvaihdon ja autohuollon erikoisliike Öljypisteen toimitusjohtaja Taisto Nuutinen.

Öljypisteellä on parikymmentä toimipaikkaa tasaisesti eri puolilla Suomea: pääkaupunkiseudulta Ouluun saakka. Liikkeiden osoitteet ja paikkakunnat löytyvät Oilpoint.fi -sivustolta. Oilpoint on Öljypiste-liikkeiden taustayhtiö.

Palvelujen kirjo ulottuu pelkästä öljynvaihdosta ja pikahuollosta vuosi- ja määräaikaishuoltoihin.
–Pelkkää öljynvaihtohuoltoa tarjoamme huokeaan hintaan iäkkäämmille autoille. Auton moottorin öljyt on vaihdettava Suomen haastavissa olosuhteissa vähintään kahden vuoden tai 10 000-20 000 kilometrin välein. tai 10–20 tuhannen kilometrin välein.  Oikean öljyn valinta on yhtä tärkeää kuin öljyjen säännöllinen vaihto, sillä se vaikuttaa auton käyttöikään. Öljypisteen kattavasta valikoimasta löytyy varmasti autoosi sopiva öljy, Nuutinen sanoo.

Huoltojen kysyntä kasvaa

Nuutinen muistuttaa, että juuri öljyn ja suodattimen vaihto on auton tärkein toimenpide.
–Niiden määrä on viime vuosina kasvanut selvästi. Monesti tämä myös riittää varsinkin vanhemman auton kohdalla, jos vuosittainen ajomäärä ei ole suuri. Silloin ei maksa erilaisista huollon hintaa korottavista tarkastuksista. Öljyn ja öljynsuodattimen lisäksi moni haluaa vaihdattaa samassa yhteydessä myös raitisilmasuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen, mutta muita tarkastuksia ei pelkän öljynvaihtohuollon yhteydessä tehdä.

Uusien autojen kysyntä on jonkun aikaa ollut hiljaista.  Nyt auton vaihtamista pantataan ja huolletaan mieluummin vanhaa autoa.
–Öljypiste-liikkeillä on ollut tasaista kasvua. Sellaisenkin ilmiön olen havaitsevinani, että moni aiemmin autonsa takuuajan jälkeenkin merkkihuollossa käyttänyt etsii nyt edullisempia vaihtoehtoja. Tämä on tietysti vain tuntemukseni, eikä perustu mihinkään tilastoihin, Nuutinen sanoo.

Vanhempaan autoon pelkän öljynvaihtohuollon tekeminen voi Nuutisen mukaan olla joskus järkevääkin.
–Isompiin huoltoihin kuuluu myös monia joskus hyvin suppeitakin tarkastuksia, jotka eivät aina ole auton toiminnan kannalta välttämättömiä. Ehkä tämän takia öljynvaihtohuolto onkin kasvattanut tänä vuonna suosiotaan enemmän kuin oletimme. Öljynvaihto on kuitenkin tärkeää tehdä ainakin kahden vuoden välein, vaikka sähkö- ja ruokalaskut nousisivatkin ja ajomäärät jäisivät vuosittain pieniksi.

Vanhankin vaihteisto iskuun

Nuutinen korostaa, että moottoriöljyjen lisäksi on tärkeää vaihdattaa säännöllisesti myös automaattivaihteiston öljyt. Tämä korostuu etenkin uudempien kaksoiskytkinvaihteistojen kohdalla: niihin on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Nimensä mukaisesti kaksoiskytkinvaihteisto sisältää kaksi kytkintä, toinen parittomille ja toinen parillisille vaihteille.
–Nykyäänhän vähän kaikki uudet autot alkavat jo olla automaattivaihteisia. Niissä automaattivaihteiston öljynvaihtohuolto on merkitty huolto-ohjelmaankin ja öljynvaihtoväliksi suositellaan 60 000 kilometriä. Etenkin kaksoiskytkinvaihteiston öljynvaihdosta on tärkeää huolehtia määrävälein ja öljyn laadun pitää olla juuri oikea.

Vanhemmissa autoissa automaattivaihteet ovat pääsääntöisesti Mersuissa, BMW:ssä ja Audeissa. Analogiset vaihteistot olivat toimintavarmoja, mutta niiden vaihtamisnopeus ja mukavuus eivät ole verrattavissa nykyaikaisiin vaihteistoihin.
–Vaikka vanhoissa ja perinteisissä automaattivaihteistoissa öljynvaihto ei kuulunut huolto-ohjelmaan, niidenkin öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 100 000 kilometrin välein, Nuutinen neuvoo.

Nykiminen ja tärinä auton liikkeellelähdössä ja kiihdyttäessä on usein merkki automaattivaihteistoöljyn vaihdon tarpeesta. Myös kierrosten epäsäännöllinen nousu ja lasku tasaisessa ajossa sekä vaihteen vaihtuessa kielii huoltotarpeesta.

Automaattivaihteiston öljynvaihdon laistaminen voi tulla kalliiksikin.
– Varsinkin kun ajatellaan Suomen vaihtuvien säiden olosuhteita. Kun vaihteisto puhdistetaan liasta, vältetään sen rikkoutuminen ja myös ajoneuvon polttoainetehokkuus paranee huomattavasti, Nuutinen korostaa.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *