Koeajo käytetty Lexus NX 300h – Hyvin hyrrää ilman pistokettakin
Lexus NX300h vuosimallia 2015 on hieno auto ja käy hienosti. Silloin Lexus luotti vielä maastureissakin täyshybridiin ilman latauspistoketta.
Vauhdikkainta myytävää Lexus NX 300h -täyshybridimaasturi ei enää 26 000 euron hintaluokassa ole, kun samalla rahalla saa jo vuosia tuoreemman ja vähemmän ajetun Mitsubishi Outlander -pistokehybridin.
Lexus luotti pitkään emomerkkinsä Toyotan tavoin HEV-perushybrideihin. Plug-in -pistokehybridit tulivat Lexuksen mallistoon paljon kilpailijoita myöhemmin.
Luksusmerkiksi mielletty Lexus käyttää käytännössä samaa perustekniikkaa kuin Toyota, mutta enemmän premium-tyyliin höystettyinä. Suomessa Lexus ei ole lyönyt itseään läpi Audin, Mercedeksen ja BMW:n kilpailijana. Myyntimäärät ovat vähäisiä.
LUE MYÖS: KAASUJALAN KOEAJOSSA LEXUS NX300H UUTENA 2015
USA:ssa sen sijaan Lexus on lyönyt hyvin läpi. Siellä sitä voisi kaiketi kuvailla hyvin menestyneen demokraatin autoksi, republikaanit ajavat mieluummin Mersuilla ja Bemareilla.
NX lukeutuu Lexuksen myydyimpien mallien joukkoon Suomessa, mutta ei senkään ensirekisteröintimäärät kärkisijoja hätyyttele. Vuonna 2022 NX-mallia ensirekisteröitiin 114 auton verran, vuonna 2011 niitä ensirekisteröitiin 76 autoa. Esimerkiksi emomerkki Toyotan RAV4-maasturi nousi pronssille vuonna 2022, niitä ensirekisteröitiin peräti 2 248 autoa.
Plug-in hybriditekniikkaa Lexukseen tuli ensimmäisen kerran vasta vuonna 2021, ja se tuli juuri NX-malliin.
Äänetöntä menoa
NX:stä tuli vuonna 2014 Lexukselle kolmas päämalli CT 200h:n ja IS 300h:n rinnalle. Matala kattolinja, matalat sivuikkunat ja korkealla oleva hartialinja sekä kyljen terävät pokkaukset antoivat sille muskelimaisen ilmeen. NX näytti kokoistaan jyhkeämmältä, katsoipa sitä mistä suunnasta tahansa.
Koeajoauto oli merkkihuollossa säännöllisesti käytetty Suomi-auto. Comfort Business-varustukseen kuuluu mm. adaptiivinen vakionopeudensäädin, nahkaverhoilu, avaimeton käynnistys ja Xenon-valot.
Akut nostavat auton painoa ja se syö perushybriditekniikan taloudellisuutta. Toisaalta tämä kuitenkin vastaavasti laskee korkean auton painopistettä ja tekee menosta myös vakaampaa. Konepellin alla jyrää 2,5-litrainen rivinelonen polttomoottori. Yhdessä sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on riittävät 197 hevosvoimaa.
Voimalinja ohjaa älykkäästi ja tarpeen mukaan voimaa vaihtelevien ajotilanteiden mukaan eri akseleille. Nelivetoisen koeajoauton etupyörät saavat voimansa sähkömoottorilta, takapyörät taas pyörivät joko bensiinin tai sähkön voimalla.
Kuusilovinen portaaton vaihteisto toimii sulavasti, mutta kiihdytyksissä ja ylämäissä kulku on välillä kuminauhamaista kierrosten huudatusta.
Autona Lexus NX 300h hybridi on kuitenkin upea ja äänetön ajettava. Olen joskus miettinyt, että jos jostain tipahtaisi luksusauton hinnan verran ylimääräistä rahaa, niin pihinä miehenä voisin juuri Lexuksen. Elämäni harmittomimmat autot ovat olleet kaksi nuoruuden Toyota Corolla Liftbackia ja Toyota Avensis -farmari.
Avensiksella ajoin lähes 10 vuotta. Ne olivat todella harmittomia kilometrejä, eivätkä huollotkaan vararikkoon saattaneet. Avensiksella ei saanut ajosta ”kicksejä”, mutta Lexus NX 300 -hybridillä meno on ihan riittävän nautinnollista.
Olen saanut käsityksen, että vaikka Lexuksenkin huollot ovat selvästi kalliimpia kuin Toyotassa, mutta kuitenkin selkeästi halvempia kuin saksalaismerkeillä.
Riittävän hieno
Lexus ei Suomessa ole premiumautojen valtavirtaa. Ja on siinä kuitenkin ihan riittävästi sitä hienomman auton fiiliksellä.
Audi, Mersu ja Bemari ovat rikkaiden enemmistölle itsestään selviä valintoja, Lexuksella sen sijaan ajaa jonkin sortin vastavirtaan soutaja tai keskustelunherättäjä.
Lexus on marginaalissa, mutta on emomerkkinsä Toyotan tavoin erittäin luotettavan auton maineessa.
Lexus ei ehkä ole ihan niin maukas ajettava kuin saman hintaluokan Bemari tai Audi, mutta ihan riittävän laadukasta premium-kyytiä sekin tarjoaa.
Suhteellisen vähän ajetunkaan Lexus NX -maasturin myyminen ei tapahdu vaihtoautomarkkinassa vauhdilla.
–Suomalaiset ovat Toyota-kansaa. Jos 25 000–30 000 euron hintaluokassa vaihtoautoliikkeessä rinnakkain laitetaan Toyota RAV4-perushybridi ja Lexus NX, -perushybridi, niin Toyota lähtee ehdottomasti liukkaammin liikkeestä ulos. Kun maasturi maksaa käytettynäkin 26 000 euroa, niin tarjolla on todella runsaasti myös vähän ajettuja ja isokokoisia Mitsubishi Outlander -maastureita pistokehybriditekniikalla, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Lexus-maasturi ei ole niitä autoja, jotka ostetaan vaihtoautoliikkeestä ikään kuin sattumalta.
– Sellainen, joka ylipäätään vain etsii maasturia, ei välttämättä Lexuksen päälle ymmärrä. Lexuksen ostaja kuuluu siihen pieneen vähemmistöön, joka haluaa nimenomanomaan Lexuksen, Hiltunen sanoo.
Lexus NX 300h Hybrid A AWD Comfort Business, vm. 2015
Mittarilukema: 122 000 km
Polttomoottori: R4, 2494 cm3
Sähkömoottori 1: 143 hv ja sähkömoottori 2: 68 hv
Polttoaine: bensa + FHEV (Täysihybridi)
Vetotapa: nelivetoinen
Polttomoottorin tehot: 155 hv
Sähkö- ja bensamoottorien yhteistehot: 197 hv
CO2-päästöt: 121 g/km
Yhdistetty: 5.2 l/100km
Vääntö: 210 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4630 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2550 mm
Tavaratila 475–1520 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 25 890 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa