Kaasujalka

Koeajo Lexus NX300 H – Viimeistelty ja hienostunut

Julkaissut:

|

4.2.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Lexus NX300 H – Viimeistelty ja hienostunut

Lexus NX300 F on viimeistelty ja hienostunut katumaasturi, joka kelpaa vaativallekin.

Lexus NX300 haastaa pienemmällä katumaasturillaan mm. BMW X4:n, Porsche Macanin, Mercedes- Benz GLK:n ja Audi Q5:n kaltaiset premium-luokan autot. Näistä muista poiketen NX on aina hybridi. Malliston edullisin versio on etuvetoinen ja sen hintalapussa on 53 765 euron hinta. Moottorivaihtoehtoja Suomessa on vain tämä yksi 2,5-litrainen Atkinson-työkierrolla toimiva moottori ja eri varusteversioita kuusi.

Ylellinen ja mukava

Jo heti kabiiniin istuttuaan huomaa hienon viimeistelyn ja tarkoin valitut materiaalivalinnat. Yleisvaikutelmaa voisi luonnehtia ylelliseksi.

Lexus NX300 :n yksi monista valttikorteista on sen mukavuus ja äänettömyys tien päällä. Auto kulkee kuin sukkasillaan. Aiempia koeajamiani Lexuksen maastureita on mielestäni vaivannut tunnottomuuus, mutta NX:n kohdalla tilanne on paljon parempi. Ohjaus on tunnokas ja ohjausvaste pysyy loogisesti samanlaisena koko ajan vauhdista riippumatta.

Ei maastoon

Tätä katumaasturia ei ole suunniteltu kulkemaan maastossa Land Rovereitten ja Jeepien jäljissä ja sen kyllä huomaa, sillä esimerkiksi ristiriipunnassa NX on todella surkea. Yritimme kiivetä tutun kallion ylitse, mutta matka tössäsi jo heti alkumetreillä. Selkeästi tämä on tehty mm. huonompia mökkiteitä varten ja liukkaita olosuhteita varten, jolloin neliveto vakauttaa ja nopeuttaa kulkemista sekä auttaa liikkeellelähdöissä.

En minä tällä minnekään metsään lähtisi möyrimään. Huonokuntoisella mökkitiellä tällä pärjää. Harmi vain, että talvi ei ehtinyt tulla koeajomme aikana, sillä olisi ollut mielenkiintoista upottaa tämä lumihankeen ja kokeilla miten käy. Yleensä hyvinkin tasaiset autot kesäolosuhteissa eroavat toisistaan talviolosuhteissa merkittävästi. Talvi todella erottelee jyvät akanoista.

Navigaattoria ja multimediakeskusta ohjaillaan keskikonsolissa olevasta kosketusalustasta, joka toimii hipaisuperiaatteella ja sen toiminta vaatii harjoittelua. Näitä hipaisualustoja on nähty aiemmin jo muutamassa muussakin autossa tämä NX:n versio on selkeästi paras tähän astisista. Siltikään sen toiminnallisuus ei yllä luokan parhaimpien tasolle, joita käytetään pyörän avulla.

Lexus NX300H F Sport

Hinta: 69 665,01€
Iskutilavuus: 2494cm3
Teho: 155hv / 5700 r/min
Vääntö: 210Nm / 4200-4400 r/min
Etusähkömoottori: 143hv
Vääntö: 270Nm
Takasähkömoottori: 68hv
Vääntö: 139Nm
Tavaratila: 475 l
Paino: 1720kg
Vetokyky: 1500kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9,2 s
Huippunopeus: 180km/h
Kulutus (valm.ilm.): 5.1 l
Koeajon kulutus: 8,1 l

PLUSSAT
Hiljainen
Laadukkuus
Ajoasento

MIINUKSET
Multimedia keskuksen ohjaus
Neliveto (varauksin)

JÄLKIMAKU
Omine hyvin pienine miinuksineen ja virheineen tätä autoa tuli jopa ikävä. Arki sujuu vaivatta, mutkatta ja liikkuminen on tällä rentouttavaa. Ennen kaikkea auto tuntuu todella laadukkaalta.

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *