Tässä se on: Uusi Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan uudistuu täysin ja vuorossa on mallin kolmas sukupolvi. Yli 7,6 miljoonaa ostajaa on valinnut tämän kompaktin katumaasturin sen ensiesittelyn jälkeen vuonna 2007, Suomessa näitä on noin 14 000. Uusi malli saapuu Volkswagen-jälleenmyyjille jo vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.
Uusi Volkswagen Tiguan omaa MQB evo -alustarakenteen ja sillä toteutetut uudet teknologiat parantavat Tiguania käytännössä kaikilla osa-alueilla. Uudet ladattavat hybridit, joiden toimintamatka sähköllä on noin 100 km (WLTP). Lisäksi AC-lataus (11 kW) on nopeampi kaikissa eHybrid-versioissa, ja myös nopea 50 kW:n DC-pikalataus on ensimmäistä kertaa mahdollista. Uusi digitaalinen ohjaamo Digital Cockpit perustuu neljännen sukupolven modulaariseen infotainment-järjestelmään (MIB4). Se tarjoaa paljon informaatiota selkeästi esitettynä ja tuo mukanaan myös digitaaliset palvelut ja sovellukset.
LUE MYÖS: KOEAJO VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE – SEITSEMÄLLE VELJEKSELLE
Lisäksi uudet järjestelmät, kuten etuistuinten pneumaattinen hierontatoiminto tai Tiguanissa ensimmäistä kertaa käytetyt IQ.Light HD led-matriisiajovalot, ovat peräisin isommasta Touareg-mallista. Uusi mukautuva alustanhallintajärjestelmä DCC Pro optimoi mukavuuden ja ajodynamiikan. Uusin Park Assist -sukupolvi automatisoi pysäköintiruutuun ajon sekä ruudusta poistumisen
Uusi ohjaamo- ja infotainment- järjestelmäsukupolvi
Tiguanin sisätilat ovat saaneet täysin uuden konseptin ja muotoilun. Moduulit sisältävät uuden Digital Cockpitin (digitaalinen mittaristo, jossa on heijastamaton pinnoite), jopa 15” infotainment-näytön, jossa on täysin uusi valikkorakenne ja grafiikka, uuden head-up display -tuulilasinäytön ja uuden monitoimisen ajoprofiilinvalitsimen integroidulla OLED-näytöllä. Tällä uudella kiertosäätimellä ja omalla mininäytöllä voidaan ohjata ajoprofiilia, radion äänenvoimakkuutta tai myös Ambiente-valaistuksen värejä. Lisäksi joitakin auto- ja infotainment-toimintoja voidaan helposti säätää uudella IDA-puheohjauksella.
Voimalinjat
MQB evon ansiosta Tiguaniin voidaan toteuttaa erilaisia voimalinjoja. Tarjolla on esimerkiksi turbodieselmoottoreita (TDI), turbobensiinimoottoreita (TSI), turbobensiinimoottori kevythybriditeknologialla (eTSI) ja ladattavia hybridijärjestelmiä (eHybrid). Kaikki voimalinjat ovat saatavilla yksinomaan automaattisen vaihteiston (DSG) kanssa. Kuten Volkswagen ID.-malleissa ja uudessa Passatissa vaihteita vaihdetaan jatkossa ohjauspyörän oikealla puolella olevan viiksen avulla. Kytkintä käännetään eteenpäin asentoon “D” ajaaksesi eteenpäin ja taaksepäin “R”-asentoon peruuttaaksesi, kun taas seisontajarru aktivoidaan painamalla viiksen päästä. Kaikissa Tiguan-malleissa on lisäksi vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä.
LUE MYÖS: KOEAJO VOLKSWAGEN TIGUAN – SUOSIKKILUOKAN KÄRKEEN
Elektronisesti ohjattu alusta
MQB evo tarjoaa perustan uudelle alustasukupolvelle. Monien yksittäisten toimenpiteiden lisäksi Volkswagen on uudistanut lisävarusteena tarjottavaa mukautuvaa alustansäätöjärjestelmä DCC:tä: tällä kertaa esitellään DCC Pro, jossa iskunvaimentimissa on nyt kaksi säädettävää venttiiliä. Lisäksi uudessa Tiguanissa on aina vakiovarusteena Vehicle Dynamics Manager -järjestelmä, joka debytoi nykyisessä Golf GTI:ssä. Järjestelmä ohjaa elektronisen tasauspyörästön lukituksen (XDS) toimintaa. Kun autossa on myös DCC Pro, ohjaa VDM-järjestelmä myös alustan säädön toimintaa parhaimman sivuttaispidon saamiseksi. Pyöräkohtaiset jarrutustoimenpiteet ja selektiiviset muutokset iskunvaimentimien kovuudessa lisäävät mukavuutta ja suorituskykyä dynaamisissa kaarteissa.
Uudet istuimet
Uudet, lisävarusteena saatavat ergoActive Plus -istuimet pneumaattisella nelisuuntaisella ristiselän säädöllä ja 10-alueellisella pneumaattisella hierontatoiminnolla. Lisäksi istuimet antavat mahdollisuuden ohjelmoida, missä ulkolämpötilassa istuinlämmitys tai ilmastointi aktivoidaan automaattisesti.
HD-ajovalot ensimmäistä kertaa Tiguanissa
Tiguan on ensimmäinen MQB-malli, joka lanseerataan uudelleen kehitetyillä IQ.Light HD led-matriisiajovaloilla. Interaktiivinen valaistusjärjestelmä kehitettiin rinnakkain myös premium-luokan Touaregille – molemmilla SUV-malleilla on siksi sama ajovalojen perusrakenne. HD on lyhenne sanoista High Definition, mikä tarkoittaa valonlähteiden korkeaa resoluutiota. Tiguanin tapauksessa yhteensä 38 400 mikrolediä (19 200 mikrolediä per ajovalo).
Tiguan on varustettu vakiona lukuisilla mukavuus- ja kuljettajaa avustavilla -järjestelmillä. Side Assist (kaistanvaihtojärjestelmä), Front Assist (autonominen hätäjarrutus), Lane Assist (kaistanpitojärjestelmä) ja Rear View (peruutuskamerajärjestelmä) lisäksi Tiguanissa on myös dynaaminen liikennemerkkien näyttö. Tarjolla on myös laaja valikoima valinnaisia järjestelmiä, joista esimerkkeinä: Park Assist Pro, jossa uutena ominaisuutena on pysäköinnin kauko-ohjaus älypuhelinsovelluksella sekä Trailer Assist, joka avustaa perävaunun peruuttamisessa.
Isompi tavaratila
Uusi Tiguan on kasvanut pituutta noin kolme senttiä. Korkeus, leveys ja akseliväli ovat käytännössä samat kuin edeltäjässä. Uuden sukupolven auton tavaratilan kapasiteetti osoittaa, kuinka hienoa tilankäyttö on: vaikka SUV-malli on vain hieman pidempi, sen tavaratilan tilavuus on kasvanut 37 litralla 652 litraan (kuormattuina takaistuinten selkänojan korkeuteen asti).
Täysin uuden Volkswagen Tiguanin myynti alkaa Suomessa marraskuussa. Ensimmäiset autot ovat Volkswagen-jälleenmyyjillä vuoden 2024 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Vastaa