Kaasujalka

Lenkki Oy vie renkaan jalan alle – Vientiin suomalaisella uusioraaka-aineella

Julkaissut:

|

19.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lenkki Oy vie renkaan jalan alle – Vientiin suomalaisella uusioraaka-aineella

enkki Oy:n tuotekehityksestä ja -suunnittelusta vastaava Juha Alitalo ja toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko pyrkivät vähentämään suomalaisella uusioraaka-aineella neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

Lenkki Oy hyödyntää renkaasta valmistettua uusioraaka-ainetta kengänpohjien valmistamisessa. Suomen Rengaskierrätys Oy:n kotimainen uusioraaka-aine auttaa teollisuutta keventämään ympäristöjalanjälkeään ja vastaamaan kierrätysmateriaalien käyttöä edellyttävien asiakkaiden tarpeisiin.

 

Kengänpohjiin ja -osiin erikoistunut Lenkki Oy on aloittanut kengänpohjien valmistamisen suomalaisella uusioraaka-aineella, joka on valmistettu käytöstä poistuneesta renkaasta.
-Haluamme kehittää vastuullista tuotantoa. Mitä enemmän käytämme uusioraaka-aineita, sitä vähemmän tarvitaan neitseellisiä raaka-aineita, Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko sanoo.

Lenkki Oy:n ruiskuvalussa käytetään seosta, johon on sekoitettu noin kolmannes uusioraaka-ainetta. Se korvaa uusiutumattomista öljypohjaista raaka-aineista valmistettua termoplastista elastomeeriä. Alkuvaiheessa uusioraaka-ainetta käytetään ulkoilu- ja kävelykenkien pohjissa.
-Muu raaka-aine ostetaan Euroopasta. Käyttämällä Suomessa valmistettua uusioraaka-ainetta voimme pienentää sekä raaka-aineen valmistamisesta että kuljettamisesta syntyviä päästöjä, Mäkilouko sanoo.

Lenkki Oy lanseeraa uusioraaka-aineella valmistetut kengänpohjat Milanon Lineapelle-messuilla 19.–21.9..

Pioneerit edellä, muut pakolla perässä

Kankaanpäässä Lenkki Oy:n kengänpohjien raaka-aineena toimivat käytöstä poistuneet Nokian Renkaiden renkaat. Ne on kerätty muiden renkaiden mukana Suomen Rengaskierrätyksen Lopella toimivalle kiertotalouslaitokselle.

Siellä renkaat on eritelty ja jalostettu kumijauheeksi, joka puolestaan sekoitetaan yhteen Lenkki Oy:n käyttämän ruiskuvaluseoksen kanssa.
-Kengänpohja on hyvä esimerkki siitä, kuinka vanhasta renkaasta voidaan valmistaa kokonaan aivan uusia tuotteita ja luoda lisäarvoa suomalaiseen kiertotalouteen, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

Suomen Rengaskierrätys Oy:n kiertotalouslaitos käsittelee vuosittain noin 20 000 tonnia renkaita muovi- ja kumiteollisuudelle sopivaksi kumirouheeksi ja -jauheeksi.

Renkaan uusi elämä kengänpohjana on osoitus kiertotalouden kehityksestä. Aiemmin vaikeastikin hyödynnettävät materiaalit ovat jo käytettävissä uusioraaka-aineina teollisessa mittakaavassa.
-Nyt pioneerihenkiset yritykset voivat saada niistä vielä kilpailuetua, mutta luonnonvarojen ehtyessä myös muiden yritysten on väistämättä siirryttävä uusioraaka-aineiden käyttöön, Tuominen näkee.

Rengas tekee kengänpohjasta kestävän

Alkuvaiheessa Lenkki Oy valmistaa uusioraaka-aineen avulla kävely- ja ulkoilukenkien pohjia. Mäkilouko myöntää, että aluksi mietitytti, miten uusioraaka-aine istuu vakiintuneisiin tuotantotapoihin.
-Suomen Rengaskierrätys ja sen tutkimuskumppani Apila Oy olivat kuitenkin tehneet niin hyvän pohjatyön ja testanneet sen soveltuvuutta ruiskuvaluun, että oli helppoa lähteä kokeilemaan, Mäkilouko sanoo.

Lenkki Oy on testannut uusioraaka-ainetta monipuolisesti laboratoriossa ja toteuttanut kaksivaiheisen THL:n työturvallisuustestin. Uusioraaka-aine on osoittautunut turvalliseksi ja tuotteessa toimivaksi. Esimerkiksi kengänpohjan taivutuskestävyys- ja UV-säteilyn kestävyys ovat jopa parantuneet uusioraaka-aineen myötä.
-Meille se oli tosi hyvä uutinen, sillä pelkkä hyvä ajatus ei riitä. Jotta uusioraaka-aineella todella voidaan korvata neitseellisiä raaka-aineita, sen on sovittava tuotantoon ja pidettävä tuotteiden korkeaa laatua yllä, Mäkilouko sanoo.

Tavoitteena Euroopan vienti suomalaisella raaka-aineella

Aikaisemmin Lenkki Oy on hyödyntänyt esimerkiksi tekstiili- ja nahkateollisuuden prosessijätteitä valmistuksessaan. Kierrätysmateriaalien osuudet kerrotaan asiakkaille tuotetiedoissa.
-Yhä useammin asiakkaamme kysyvät uusiomateriaaleista ja myös edellyttävät niiden käyttöä ja hyvä niin. Toisin sanoen teollisuudessa konkreettiset vastuullisuustoimet alkavat olla liiketoiminnan ehto, Mäkilouko sanoo.

Mäkilouko uskoo, että jatkossa niin kuluttajien kuin kansallisen ja EU-tason lainsäädännönkin vaatimukset käytettävistä raaka-aineista vain kiristyvät. Hän näkee renkaasta valmistetun uusioraaka-aineen tärkeänä jatkumona muille kierrätysmateriaaleille.
-Tavoitteenamme on kasvaa kiertotalouskonseptilla ja vientiin sopivilla tuotteilla Euroopan alueella. Tietääksemme muut eivät hyödynnä rengasta samalla tavalla kuin me, Mäkilouko sanoo.

Kankaanpäästä maailmalle

Vuonna 1974 perustettu Lenkki Oy valmistaa pääosin kenkä- ja eläintarviketeollisuuden komponentteja ja tuotteita Kankaanpäässä.
Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat kotimaiset jalkinevalmistajat sekä Puolustusvoimat.
Lenkki Oy:n tuotannosta noin 30% valmistetaan vientiin. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Baltia.
Lenkki Oy työllistää Kankaanpään tehtaallaan 16 henkilöä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Toyota GR Yaris hinta alkaen 65 695,79 euroa
Palanderit ostivat Turun Best Drive -liikkeen
BMW M4 CS – Kilpa-ajon tuntua arkiajoon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *