Kaasujalka

Sähköauton kuljettajilta jää useimmiten pysäköinti kokonaan maksamatta

Julkaissut:

|

18.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauton kuljettajilta jää useimmiten pysäköinti kokonaan maksamatta

ParkkiPaten tilastot kertovat, mitkä automerkit ovat kuluneena vuonna keränneet eniten valvontamaksuja. Volkswagen-kuljettajat taas hallitsevat edelleen ykkössijaa. Useampi kuin joka viides sähköauton kuljettaja jättää pysäköinnin usein kokonaan maksamatta.

ParkkiPaten tilastojen mukaan Volkswagen-kuljettajat eivät näytä oppivan parkkisääntöjä. Volkkari-kuskit ovat kuluneen vuoden aikana saaneet lähes yhtä paljon valvontamaksuja kuin edellisenäkin vuonna.

Vuonna 2022 valvontamaksuista 12,98 prosenttia kirjoitettiin Volkswagen-kuskeille ja tämän vuoden luku on 12,4 prosenttia. Volvo-kuljettavat ovat puolestaan nousseet viidenneltä sijalta neljännelle, heidän osuutensa noustua 7,5 prosentista 7,9 prosenttiin.

Yleisin valvontamaksun syy kaikkien kuljettajien kohdalla on pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen, mutta Volkswagen-kuljettajien kohdalla yleisin valvontamaksun aihe on pysäköiminen ilman alueen tunnusta. Tästä johtuu 17 prosenttia Volkkari-kuskeille annetuista valvontamaksuista.

ParkkiPaten tilastossa on mukana 11 automerkkiä: Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Polestar, Skoda, Tesla, Toyota, Volkswagen ja Volvo.
– Tietenkään ei kannata tehdä laajoja yleistyksiä eri automerkkien omistajien saamista pysäköintisakoista: automerkki ei kerro siitä, millä tavalla kuljettaja ymmärtää pysäköintimääräykset. Olipa kyseessä mikä tahansa automerkki, on kaikkien kuljettajien noudatettava yhteisiä liikennesääntöjä ja otettava huomioon muut tienkäyttäjät pysäköidessään, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta sanoo.

Lähes joka neljäs Tesla-kuski unohtaa pysäköintikiekon

Tesla-kuljettajista lähes joka neljäs (23 %) jättää usein käyttämättä pysäköintikiekkoa. Tesla-kuljettajien saamien kaikkien valvontamaksujen määrä on kasvanut kuluneen vuoden aikana.
– Osaltaan ilmiötä selittää luonnollisesti Teslojen määrän kasvu. Tesloja oli rekisterissä Manner-Suomessa 46 584 vuoden 2022 loppuun mennessä, ja määrä on tuplaantunut vuodesta 2021, Metsäranta huomauttaa.

Pysäköintikiekko unohtuu säännöllisesti myös miltei joka kolmannelta Volvo-kuskilta (29 %) ja heti perässä tulevat Skoda- (28 %) sekä Toyota-kuljettajat (27 %).
– Pysäköintikiekon käyttäminen saattaa tuntua pieneltä asialta, mutta sillä voi olla suuri vaikutus. Se ansiosta ilmainen pysäköinti on mahdollista jopa vilkkailla alueilla. Pysäköintiajan rajaaminen auttaa kiinteistön omistajaa varmistamaan, että parkkipaikkoja on tarjolla kaikille kiinteistössä asioiville. Jos samat autot ovat jatkuvasti samoissa paikoissa, paikkoja ei ole vapaana muille, jotka niitä tarvitsevat, Metsäranta muistuttaa.

Sähköautojen kuljettajilta jää pysäköinti usein kokonaan maksamatta

Paatuneimpia pysäköintimaksun suorittamatta jättämisessä ovat sähköautojen kuljettajat. Useampi kuin joka viides Tesla-kuski (21 %) jättää monesti pysäköinnin kokonaan maksamatta ja Polestarilla luku on peräti 22 prosenttia. Luvut ovat huomattavasti suuremmat kuin muilla merkeillä.

Tilastossa mukana olleista automerkeistä Ford- ja Opel-kuljettajilla yleinen syy valvontamaksuun kiekkomokien lisäksi on pysäköintiajan ylitys. Miltei joka kuudes Opel-kuljettaja (15 %) ylittää vähän väliä pysäköintiajan, ja Ford-kuljettajilla luku on 14 prosenttia. Muilla automerkeillä pysäköintiajan ylitys ei ole kolmen yleisimmän valvontamaksun syyn joukossa.

Pysäköintiajan arvioiminen saattaa tuntua autoilijasta hankalalta. Tämän takia älypuhelimiin ladattavat sovellukset voivat säästää valvontamaksulta.
– Useimmissa paikoissa pysäköintimaksun voi suorittaa käyttämällä älypuhelinsovelluksia, joita ovat esimerkiksi Easypark, Parkman tai Moovy. Nämä sovellukset antavat ajoissa ilmoituksen, kun pysäköintiaika on päättymässä, ja niiden kautta on mahdollista myös pidentää pysäköintiaikaa, Metsäranta vinkkaa.

Eri automerkkien osuus pysäköintivirheistä

  1. Volkswagen (12,4 %)
  2. Toyota (10,7 %)
  3. Mercedes-Benz (9,5 %)
  4. Volvo (7,9 %)
  5. BMW (7,3 %)
  6. Ford (6,9 %)
  7. Audi (6,0 %
  8. Skoda (5,5 %)
  9. Nissan (3,9 %)
  10.  Opel (3,5 %)

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Stop autoilijoiden kuritukselle Roadtrip saapuu päätepisteeseen
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer -mallisto laajenee
Kart in Club rakensi Espooseen sisäkartingradan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *