Kaasujalka

Koeajo Kia Ceed SW 1.0 T-GDI – Paluu perusasioihin

Julkaissut:

|

31.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Ceed SW 1.0 T-GDI – Paluu perusasioihin

Pelkän bensan voimalla ja ilman hybriditekniikkaa kulkeva manuaalivaihteinen Kia Ceed SW GDI LX 1-litraisella ja 3-pyttyisellä bensaturbomoottorilla alkaa olla katoavaa perinnettä. Vähemmän ajavalle perusperheelle se on kuitenkin varteenotettava ja tilava perhefarmari.

 

Tavallisia perheitä varten on edelleen tarjolla ainakin yksi ihan pelkällä bensalla ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa käyvä kohtuullisen tilava farmari: Kia Ceed SW 1.0 T-GDI LX.  Sitä voisi kutsua perusautojen perusautoksi. Se ei ole alle 20 000 € maksava kauppakassi kaupunkiliikenteeseen, vaan ihan täysmittainen alemman keskikokoluokan perheauto.

600 litran tavaratila

Nimittäin tosiasiahan on se, että puhtaasti käytännöllisyyttä ja tavaratilan riittävyyttä ajatellen farmari on edelleen crossoveria parempi vaihtoehto. Kia Ceed SW on 4,6 metriä pitkä ja 2,65 metrin akselivälin ansiosta takapenkilläkin istutaan kohtuullisen mukavasti. Tavaratila on reilut 600 litraa.

Toki Ceed SW:täkin saa myös erilaisina hybridiversioina. On kuitenkin jollain tavalla kunnioitettavaa, että mallistossa on pidetty myös edullinen pelkällä bensalla käyvä vaihtoehto. Ajamisen hurmaa ei manuaalivaihteinen, 1.0-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbo tarjoa, mutta sen ominaisuudet ovat kaikin tavoin riittävät arkiseen perusajoon: se on helppo ja selkeä ajettava ja mikä plussaa, yllättävän taloudellinen: tehdas ilmoittaa keskikulutukseksi 5.2 l / 100 km ja omalla koeajoviikollani Ceed kulutti ajotietokoneen mukaan 5.6 l/100 km. Koska koeajoviikko sisälsi paljon ajoa moottoritienopeuksissa, pidän tulosta varsin kohtuullisena.

Toki 3-sylinterisen moottorin pörinät tunkevat ohjaamoon, mutta sen verran hillitysti, että siihenkin tottuu. Kun hinta lisävarusteineenkin jää alle 25 000 euron, niin väkisinkin kuitenkin maltillisiksi jäävistä pörinöistä ei viitsi urputtaa.

Maantieajossa Ceedin ohjaus ei vaadi erityisempää paimentamista. Kun päästellään löysällä pintakaasulla, meno on suorastaan leppoissa, eivätkä pörinätkään lyö läpi ohjaamoon. Yllättävää on sekin, että tuuli ei juuri heiluttele farmarikorista perheautoa. Mutkaton ja ketterä ajettava Ceed-farmari on taajama-ajossakin.

Perusperheen arkiajossa Ceed SW on kaikkiaan hyvä auto, ärsyttäviä piirteitä ei juuri ole.

Hintansa väärti

Koeajetun Kia Ceed SW LX -mallin lähtöhinta on 22 773 €. Lisävarusteet nostivat kokonaishinnan 24 393 euroon. Hinnan nostaa mm. hieman vakiota suurempi kosketusnäyttö, peruutuskamera ja älypuhelinpeilaukset sekä lisävarusteena tullut metalliväri.

Kyllähän Ceed Sports Wagonin kokoluokassa löytyy maukkaampia ajettavia, kuten esimerkiksi Skoda Octavia ja Volkswagen Golf. Vaan saa niistä myös maksaa reilusti enemmän. Niinikään 3-litraisen ja 3-sylinterisen Golf Variant -farmarin lähtöhinta on 27 391 €. 1-litraisen ja 3-sylinterin Skoda Octavia Combi Ambition-bensafarmarin lähtöhinta nousee jo lähelle 31 000 euroa.

 

KIA CEED SW 1.0 T-GDI LX 
Moottori: R3, 998 cm3, turbo
Polttoaine: bensiini
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Teho:100 Hv
Vääntö: 172 Nm
Kulutus (WLTP): 5,2 l / 100 km
Co2-päästöt (LTP): 125 g / km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 12 s
Huippunopeus: 183 km/h
Mitat: pituus: 4600 mm, leveys: 1800 mm, korkeus: 1465 mm, akseliväli: 2650 mm
Tavaratila: 625–1694 l
Koeajoauton hinta: lisävarusteineen 24 393 €
Malliston hinnat alk. 22 773 €

Plussat
Tilava
Kohtuullinen kulutus
Vakaa ajettava

Miinukset
Peräpäästä tylsän näköinen
3-sylinterisen kova ääni kiihdyttäessä

JÄLKIMAKU

Perusperheen arkiajossa Kia Ceed SW on kaikkiaan hyvä auto, ärsyttäviä piirteitä ei juuri ole. En ihmettele, että Ceed oli ensirekisteröintitilastoissa kuudentena vuonna 2022.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *