Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLC400e – Mukavasti sähköllä pitkälle

Julkaissut:

|

17.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLC400e – Mukavasti sähköllä pitkälle

Uusi Mercedes-Benz GLC400e tarjoaa ennätyksellisen pitkän toimintamatkan sähköllä ja hulppean mukavaa kyytiä.

Mercedes-Benz on lähtenyt sähköistymiseen kovaa tahtia kahdella eri tavalla. Saksalaismerkki tuokin markkinoille hätkähdyttäviä kalliimman luokan sähköautoja, mutta ei jätä polttomoottoriautojen kehittämistä, sillä sähköautot eivät vielä sovi kaikille. Sähköautojen rinnalla Mercedeksen ladattavat hybridit ovatkin mainio vaihtoehto ja askel lähemmäksi täyttä sähköistymistä.

Tehoa ja toimintasädettä

Mercedes-Benz GLC 400e:n voimalinjan kaava on tuttu jo aiemmista GLC-malleista, mutta etenkin tämän uutukaisen kohdalla kokonaisuus on lähes mykistävä.

Edelleen kaksilitraisen turboahdetun bensiinimoottorin seurana on sähkömoottori. Näiden yhteistehoksi kirjataan varsin komeat 381 hevosvoimaa ja vääntöä 650 Nm eli suorituskykyä löytyy todella kivasti.

GLC400e:n akun kapasiteetti on 31,2 kWh ja tehdas lupaa toimintasäteeksi sähköllä 121 kilometriä. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ensimmäisen sukupolven sähköautot kuten Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq omaavat pienemmän akun kapasiteetin kuin tämä ladattava hybridi. Kehitys kehittyy sähköisissä autoissa ihan hurjaa tahtia.

Toimintasäteen pituusennätystä koeajon aikana ei kokeiltu, mutta sadan kilometrin rajapyykki oli ainakin näin kesäisissä olosuhteissa arkiajossa helppo saavuttaa. Tämä samainen voimalinja oli meillä koeajossa C-sarjalaisessa ja tuolla päästiin talvisissa olosuhteissa sähköllä säännöllisesti 70-80 kilometrin matkoja. Suurin osa ladattavista hybrideistä omaa noin 40-50 kilometrin toimintasäteen sähköllä ja monen kuljettajan arkisiin ajoihin tuo ei riitä, ainakaan talvella.

GLC:n yli sadan kilometrin matka riittää päivittäisessä arkiajossa aina ja näin ollen koko koeajon olisimme voineet ajaa pelkällä sähköllä, mutta koeajon luonteen vuoksi bensallakin piti ajaa.

Bensamoottorin käyntiääni onkin auton yksi harvoja miinuksia, sillä se on vähän ikävän karkea. Tosin ääntä ei kuule ohjaamoon lainkaan vaan sen havaitsee ainoastaan ulkoapäin, joten kyseessä ei ole mikään kovin suuri murhe.

LUE MYÖS: KOEAJO MERCEDES-BENZ GLC 220D – NYT AINA SÄHKÖISTETTYNÄ

Mercedes tarjoaa ainoana valmistajana pikalatauksen myös hybridimalleilleen ja tämäkin kohdalla on 660 euron arvoinen lisävarusteinen maksimissaan 60 kW:n lataus. Vakiona autossa on 11kW:n sisäinen laturi, joten lataukset hoituvat kolmessa tunnissa.

Leppoisaa matkantekoa

Hurjan pitkän toimintasäteen lisäksi Mercedes-Benz GLC400e:n vahvuuksia on mm. leppoisan mukava ajettavuus. Auton jousitus on aivan fantastisen mukava, eikä maanteiden epätasaisuudet tunnu ohjaamossa juuri lainkaan. Ajettavuudeltaan uusi GLC on kyllä ehdottomasti luokkansa paras ja miellyttävin.

Koeajetussa GLC:ssä oli lisäksi lisävarusteinen nelipyöräohjaus, joka teki tästä uskomattoman ketterän kääntyjän. Se on kyllä ehdottoman hyvä varuste ja sitä kannattaakin vakavasti harkita, mikäli tämmöistä on ostamassa. Ostohaluja varmasti vähän verottaa se, että autoa joutuu suurin kysynnän vuoksi odottamaan yli vuoden.

Sähkömoottori on edeltäjien tapaan samassa voimalinjassa bensamoottorin kanssa, joten autossa on jatkuva neliveto, ajettiinpa kumman moottorin voimalla tahansa. Se on merkittävä etu esimerkiksi verrattuna yhteen kovimpaan kilpailijaan Volvo XC60:een, jossa moottorit vaikuttavat eri akseleilla.

Uusi Mercedes-Benz GLC400e on hieno auto, mutta kyllähän sitä hintaakin kertyy varusteiden kanssa aika tavalla.

 

Mercedes-Benz GLC400e 4Matic
Hinta: 77 829,03 €
Hinta varusteineen: 98 383,22 €
Iskutilavuus 1999cm3
Teho: 252 hv + 136 hv
Vääntö: 400Nm
Paino: 2355kg
Vetokyky: 2000kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4716, 2076, 2648
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.6s
Huippunopeus: 237 km/h
Päästöt 12g/km

Plussat
Toimintasäde
Mukavuus
Ajettavuus

Miinukset
Hinta (varauksin)
Bensamoottorin käyntiääni
Yli vuoden toimitusaika

Jälkimaku
Mercedes-Benz GLC400e tarjoaa markkinoiden yhden pisimmän toimintasäteen. Mainion kompaktin kokoinen katumaasturi tarjoaa hulppean mukavaa kyytiä ja markkinoiden yhden parhaimmista toimintasäteistä. Todella vahva suositus

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *