Kaasujalka

Autoja romutetaan nyt ennätysvähän

Julkaissut:

|

10.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autoja romutetaan nyt ennätysvähän

autokierrätys

Elinkustannusten nousu on mahdollisesti johtanut siihen, että vuoden ensimmäisellä neljänneksellä autoja toimitettiin viralliseen romutusjärjestelmään 20 % vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Tämä on vaaraksi ympäristölle ja ”haamuautoja” voi päätyä myös rikollisten käsiin.

 

Vuonna 2023 neljän ensimmäisen kuukauden aikana Suomen Autokierrätyksen järjestelmän kautta kierrätettiin enää noin 11 500 autoa, kun vuonna 2022 vastaavana aikana luku oli 14 000 autoa.
–Tilastojen valossa lasku on poikkeuksellisen suuri. Trendi on viimeisten vuosien aikana ollut enemmänkin nouseva. Uskon, että talouden epävarmat näkymät vaikuttavat siihen, että jo ennestäänkin vanhoilla autoilla ajetaan vieläkin kauemmin, sanoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Autojen romutusikä on Suomessa jo nyt poikkeuksellisen korkea, 22 vuotta. Vastaavasti esimerkiksi muissa pohjoismaissa romutusikä on keskimäärin 16–17 vuotta.

Kun auto kierrätetään virallisen Suomen Autokierrätyksen virallisen vastaanottopaikan kautta, kierrätysprosessi hoidetaan ympäristön kannalta aina parhaalla mahdollisella tavalla.

Virallisen reitin ohi häviää kuitenkin edelleen arviolta noin 30 000 ajoneuvoa ns. haamuautoiksi kuusen alle, navetan taakse tai ulkomaille. Se on erittäin suuri ympäristöriski: navetan taakse lojumaan jääneestä autosta voi valua vaarallisia nesteitä luontoon.

Osa romuautoista saattaa myös päätyä harmaaseen talouteen tai jopa rikolliseen toimintaan varaosina. Varkaita kiinnostaa mm. romuautoista irrotettavien katalysaattoreiden sisältämät arvokkaat jalometallit rodium, platina ja palladium.
–Kun auto toimitetaan viralliseen romutusjärjestelmään, siitä purkuosina saatava taloudellinen hyöty päätyy rikollisten sijasta yhteiskunnan hyväksi Jos haamuauto taas päätyy ulkomaille epävirallisia reittejä, meillä ei ole mitään käsitystä sen jatkokäsittelystä, Kenraali sanoo.

Puoli miljoonaa haamuautoa

Kaikkiaan Suomessa voi tällä hetkellä olla jo jopa puoli miljoonaa haamuautoa

Moni auto on poistettu tieliikennekäytöstä, mutta sen tiedot siis löytyvät rekisteristä. Autolla ei voi ajaa virallisilla teillä, mutta siitä ei myöskään tarvitse maksaa ajoneuvoveroa eikä sitä tarvitse vakuuttaa.

Kenraali toivookin, että tuleva hallitus ottaisi romutuspalkkiokampanjan keinovalikoimaansa.
–Voi olla, että jotkut eivät luovu iäkkäästä autostaan siksi, kun odottavat romutuspalkkion palaamista. Tämä on tietysti spekulointia. Mutta perinteisesti ihmisten kiinnostus tuntuu heräävän aina, kun valtiolta on mahdollisuus saada jotakin.

Suomen Autokierrätys toimii aktiivisesti viranomaisten suuntaan, joko lainsäädännön kiristämiseksi tai valvonnan tehostamiseksi.
–Esimerkiksi purkuosien kierrättämisen näkökulmasta olisi tärkeää saada kaikki potentiaaliset romuautot viralliseen romutusjärjestelmään. Aina kun auto romuauto menee virallisen kierrätysjärjestelmän ohi, siihen voi liittyä jopa rikollisen toiminnan kaltaisia lieveilmiöitä.

Suomen Autokierrätyksen tuorein ase haamuauto-ongelman paisumista vastaan on yhteistyökumppani Vediafi Oy:n kanssa kehitteillä oleva digitaalinen alusta.
–Alusta sisältäisi entistä tarkempaa tietoa ajoneuvojen elinkaaresta. Järjestelmä on tiettävästi edelläkävijä koko Euroopassa ja sen toivotaan tulevaisuudessa leviävän muuallekin, Kenraali sanoo.

Alusta on tarkoitus saada käyttöön kevään 2023 aikana.
–Neuvottelemme liikenne- ja viestintä Traficomin kanssa mahdollisimman kattavan rekisteritiedon hyödyntämisestä tässä digitaalisessa alustassa.

Tähtäimessä vain käytöstä poistetut

Ohjelmiston jatkokehitys tuottaa käyttöön lisää dataa ja sen myötä uusia sovelluksia. Niiden avulla tiedetään entistä tarkemmin mitä yksittäiselle ajoneuvolle kuuluu ja voidaan näin vaikuttaa siihen, että se päätyy lopulta asianmukaisesti kierrätykseen.

Kenraali korostaa, että tähtäimessä ovat vain autot, joilla ei ole ollut enää aikoihin mitään käyttöä ja jotka mitä todennäköisimmin jäävät vain ruostumaan takapihalle tai navetan perälle.
–Tietenkään emme ole kiinnostuneita vanhoista autoista, jotka ovat edelleen esimerkiksi harrastuskäytössä, Kenraali sanoo.

Noin puolet Autokierrätyksen verkostoon kuuluvista virallisista vastaanottopisteistä on purkamoja. Niissä ajoneuvosta irrotetaan uudelleenkäyttöön soveltuvat osat, jotka varastoidaan myyntiä varten. Myös autonvalmistajat kunnostavat vanhoja osia uudelleen käytettäväksi.
–Virallisen kierrätysjärjestelmän kautta romuautosta saadaan tärkeää raaka-ainetta myös teollisuuden käyttöön. Ja vastaavasti virallisen kierrätysjärjestelmän kautta romuautosta voi löytyä myös tarpeellinen varaosa jonkun toisen henkilön autoon, Kenraali painottaa.

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

”Kesärenkaissa ei kannata säästää”
Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *