Kaasujalka

Koeajo BMW 330e xDrive – Urheilullisen kuljettajan valinta

Julkaissut:

|

5.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 330e xDrive – Urheilullisen kuljettajan valinta

BMW 330e xDrive on  ajodynamiikaltaan edelleen yksi markkinoiden parhaimmista autoista ajaa.

BMW 3-sarja koki pienehkön kasvojen kohotuksen ja saimme koeajoon nelivetoisen ladattavan hybridin, joka tottelee tutusti mallimerkintää 330e xDrive. Tämä samainen tekniikka on Kaasujalassa ollut aiemmin koeajossa 5-sarjan kohdalla, mutta tämän pikkuveljeen istutettuna ei ole koeajettu. Joten innokkain mielin liikkeelle tällä komealla menopelillä.

LUE MYÖS: KOEAJO BMW 530E XDRIVE – NELIVETOINEN LADATTAVA HYBRIDI

BMW 3-sarjasta löytyy vielä perinteisiäkin voimanlähteitä, sillä hinnastossa on bensa- ja dieselmoottorisia versioitakin, ilman latausmahdollisuutta. Korkeamman autoveron vuoksi niiden hinnat nousevat sen verran korkeiksi, että myyntimäärät ovat todella vaisuja. Sen vuoksi maahantuojalla ei ole niitä tarjolla koeajettavaksikaan.

Keulalla on tuttu kaksilitrainen turboahdettu bensamoottori ja sen kaverina sähkömoottori. Molemmat ovat samassa voimalinjassa ja auto on siis nimensä mukaisesti xDrive -nelivetoinen. Järjestelmän yhteisteho on komeat 215 kW:ia ja vääntöä löytyy 400 Nm:iä eli suorituskyvyn puutteesta ei voi kärsiä. Tuttu nollasta sataseen kiihdytys kestää alle 6 sekuntia ja huippunopeutta löytyy 230 km/h:ssa, jos se nyt suomalaisia autoilijoita kiinnostaa. Tästä samaisesta moottoripaketista on tarjolla myös takavetoinen versio, mutta se on vain noin 600 euroa nelivetoista edullisempi, joten se lisäsatsaus ehdottomasti kannattaa tehdä.

Pienehkö akku

Pienestä kasvojen kohotuksesta huolimatta isompaa akustoa ei tähänkään vielä ole saatu. Tehtaan ilmoituksen mukaan sähköistä toimintasädettä autolla on 54-62 kilometriä, mutta arkiajossa noihin kilometreihin on mahdotonta päästä. Vähän isompi akku ei tekisi yhtään pahaa taloudellisuuden kannalta, mutta ilmeisesti painon ja tilan vuoksi päädytty tähän ratkaisuun.

Reilut kolme vuotta sitten 3-sarjan 330e oli Kaasujalassa edellisen kerran koeajossa, mutta se oli takavetoinen versio.

KATSO TÄSTÄ: Koeajovideo BMW 330e

Kuskin auto

Kuskin paikka on selkeästi tämän auton halutuin ja paras paikka. Siinähän ei ole mitään uutta. Kolmossarjalaisessa se on aina ollut niin ja toivottavasti aina tuleekin näin olemaan. Ajoasentoa ei näillä sporttijakkaroilla varustettuna enää paremmaksi voisi saada, vaikka nykytrendien mukaan näin matalalla ei moni haluaisi istuakaan. Itse olen aina ollut vankkumaton sedanien ja coupe-mallien kannattaja, enkä siitä kannasta ole vieläkään luopunut. Ikääntyvä kansa haluaa istua korkeammalla, ilmeisesti. Toisaalta 76-vuotias isäni ostaa vasta sitten korkeamman auton, kun nykyisestä 5-sarjan BMW:stä ei pääse ylös.

Kun tämmöinen 190-senttinen kuljettaja laittaa ajoasentonsa kohdilleen niin selän taakse ei mahdu istumaan kuin lapsi. Normaali mittaisen kuljettajan taakse mahtuu kyllä normaali mittainen aikuinen. Saman kokoluokan katumaastureissa ja crossovereissa ei tätä ongelmaa juurikaan ole, että se on todettava niiden segmenttien autojen eduiksi.

Ajettavuus ja voimalinjan toimivuus on aina olleet BMW:n vahvoja puolia, eikä se tämänkään yksilön kohdalla notkahda yhtään. Suorituskyky on varmasti riittävä ja ajamisen tunnokkuus markkinoiden ehdotonta kärkeä, vaikka ollaankin kaukana mm. E46-korimallisten Bemareiden fiiliksestä.

Koeajoauton ulkonäkö herätti kiitosta ja kiinnostusta. Onnistunut ulko- ja sisäväritys yhdistettynä M Sport -pakettiin tekee tästä todella maukkaan paketin.

BMW 330e xDrive Sedan M Sport
Hinta alkaen: 57 843€
Hinta varusteineen: 67 860,11€
Iskutilavuus: 1984cm3
Yhteisteho: 215 kW
Yhteisvääntö: 400Nm
Paino: 1845kg
Tavaratila: 375l

Vetokyky:1500  kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4713, 1827, 1444, 2851
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.8s
Huippunopeus: 230 km/h
Kulutus: 1.5l / 100km
Päästöt: 30g/km

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Ajoasento
Etuistuimet

Miinukset
Toimintasäde arkiajossa vain 50 kilometriä

Jälkimaku
BMW 330e xDrive on todella nautinnollinen kuljettajan auto, eikä ajofiilistä heikennä vähän heikohko toimintasäde sähköllä tai pienehköt takamatkustajien jalkatilat.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *