Koeajo BMW 225e Active Tourer – Järki-BMW pistokehybridinä
Tila-automainen BMW 225e Actice Tourer -pistokehybridi on ”epäbemarimaisesti” enemmän järjen kuin tunteen auto.
Premium-merkkien tila-autot tuntuvat tänä päivänä olevan muotokielensä puolesta ”niin last season” kuin olla ja voi. Tämä pätee niin BMW:n 2-sarjaan kuin Mercedes-Benzin B-korimalliinkin.
On kuitenkin pieni joukko konservatiiveja, joita tämä ei haittaa. Tunnustan, etten ole oikein koskaan ollut BMW-mies. Yllättävintä onkin, että tämä BMW 225e -pistokehybridi tuntuu olevan se ”järki-Bemari”, jollaisen voisin ostaa itsekin.
Sähköauton latautumisen odottaminen pitkillä matkoilla on uuvuttavaa puuhaa ja toisaalta taas pistokehybridien yleinen vain 30-40 kilometrin sähköinen toimintamatka tuntuu ajoittain jopa yhdentekevältä.
LUE MYÖS VANHAKORISEN KOEAJO:
KOEAJO BMW 225XE ACTIVE TOURER – NOPEA PIHISTELIJÄ
Sen sijaan sähköinen toimintamatka varsinkin näin kesäaikaan yltää parhaimmillaan jopa 80 kilometriin. Se jo tuntuukin jossain.
Kaikkiaan BMW 225e Active Tourerissa on kaikki se, mitä tavallista perusautoa tarvitseva kaipaa: siinä on riittävä sähköinen toimintamatka sekä riittävästi suorituskykyä ja ajomukavauutta.
Pörinät vaimennettu
Autoa liikuttaa 1,5-litrainen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä. Kolmesylinterinen bensiinimoottori tuottaa 136 hevosvoimaa (100 kW) ja 230 Nm. Kun tähän lisätään sähkömoottorin tehot, yhteisteho nousee jo 254 hevosvoimaan (180 kW) ja vääntö 477 Newtoniin.
Tämä muuten oli ensimmäinen kerta, kun huomasin tuon kolmipyttyisyyden vasta useita kilometrejä pelkän bensan voimalla ajettuani. Missään toisessa autossa 3-sylinterisen pörinöitä vaiennettu yhtä tehokkaasti.
Melkeinpä ainoa stressiä tuottava asia 225e:ssä on keskikonsolin näyttö, jonka kautta hallitaan isoa määrää auton toiminnoista. Koska en ole mikään tietotekniikan nero, tuntuu erilaisia applikaatioita olevan niin sanotusti yli hilseen.
Vaikka kakkossarjalainen ei ole sillä tavalla kookas kuin takavuosikymmenten oikeat tila-autot, niin korkeiden ja pulleiden kuorien sisään on saatu riittävän hyvät ja mukavat tilat. Takapenkkiläisetkin istuvat suhteellisen mukavasti ja edessä istutaan oikein mukavasti.
Ohjaustuntuma on ollut aina Bemareiden valtteja ja kohdallaan se on myös 225e:ssä. Tunnokasta ja nopeaa ohjausta ei tarvitse juuri ylimääräistä paimentaa.
Olen muutenkin miettinyt, miksi täyssähköautojen rinnalla ei edelleen kehitetä myös pistokehybridien sähköisiä toimintamatkoja pidemmiksi? Kun niitä latausasemia kuitenkin on edelleen rajatusti, oli rentouttavaa ajaa BMW 225e xDrive Activella pidempikin matka, kun ei tarvinnut hermoilla sähköisen ”rangen” ehtymistä.
Plussat
Taloudellinen
Erinomainen ohjaustuntuma
Yleinen mukavuus
Miinukset
Hieman epämuodikas ulkonäkö
Hallintatoimien applikaatioiden suuri määrä
JÄLKIMAKU
BMW 225e Active Tourer xDrive Charged Edition on erittäin onnistunut kompromissi täyssähköauton ja perinteisen polttomoottoriautoin väliin. Koska nyt on taas mahdollisuus ladata autoa kotipistokkeesta, hoituivat koeajoviikolla kaikki pätkäajot pääkaupunkiseudulla sähkön voimalla ja se taas näkyi bensalaskussakin.
BMW 225e Active Tourer xDrive Charged Edition
Moottori R3, 1499 cm3, bensiini, turbo, pistokehybridi
Polttoaine: bensiini + sähkö
Vetotapa: neliveto
Teho yht. 245 hv (polttomoottori 136 hv)
Vääntö: yht. 477 Nm (polttomoottori 230 Nm)
Sähköinen toimintamatka: 83-92 km (ilmoitettu)
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Kiihtyvyys 0−100 km/h: 6,7 s
Huippunopeus 195 km/h
Keskikulutus: 0,6 l/100 km (ilmoitettu)
CO2-päästöt 14–19 g/km (ilmoitettu)
Mitat Pituus 4 386 mm, leveys 1 824 mm, korkeus 1 570 mm, akseliväli 2 670 mm, tavaratila 406–1370 l
Hinta: mallisto alk. 44 103€
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa