Kaasujalka

Koeajo BMW 225xe Active Tourer – Nopea pihistelijä

Julkaissut:

|

3.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 225xe Active Tourer – Nopea pihistelijä

active

BMW 225e Active Tourer on ladattava hybridi ja tarjoaa todella ripeän suorituskyvyn näin tila-autoksi.

Lähestyessäni koeajoautoani, 225e Active Toureria, en edelleenkään pidä tätä kaunottarena. Istuessani kuljettajan täydelliselle paikalle ja lähdettyäni liikkeelle, tuota ulkonäköasiaa en enää mieti lainkaan. Ajaminen vie ajatukset mennessään.

Kolmesylinterisen turboahdetun bensamoottorin lisäksi on sähkömoottori ja nämä yhdessä tarjoavat varsin komeat tehot. 225xe on lisäksi nelivetoinen, tosin hieman eri tavalla kuin muut BMW:n nelivetoiset mallit, sillä tuttua takapyöriin voimaa siirtävää kardaania tässä ei ole. Bensamoottori vaikuttaa etupyöriin ja sähkömoottori takapyöriin. Vaihteisto on aina 8-vaihteinen automaatti.

bmwactivetJämäkkä

Koeajoin Active Tourerin sen jo heti markkinoille tullessaan vajaa parisen vuotta sitten, joten suhteellisen tuoreessa muistissa on ajotuntuma.

Active Tourin ajoasento on tila-autoista paras ja pärjää mallikelpoisesti verrattuna mihin tahansa autoon. Selkeästi huomaa, että suunnittelussa on lähdetty kuljettajan paikasta.  225 xe on todellinen ajajan auto.

BMW 225xe Active Tourer kiihtyy erittäin hyvin ja loistavan väännön ansiosta ajaminen on leppoisaa ja pakotonta. Moottoriteknologian kehittymisen huomaa tässä hyvin, sillä 225xe on malliston yksi nopeimmista malleista ja samalla selkeästi taloudellisin. Etenkin, jos latausominaisuutta pystyy käyttämään hyväkseen. Paljon maantiellä ajavan kannattaa ehkä harkita dieseliä.

Istuimien alle sijoitetut akut latautuvat seinäpistokkeesta täyteen varaukseen noin neljässä tunnissa.

Koeajon kulutus nousi korkeahkoksi verrattuna valmistajan lukemaan, koska koeajomme piti sisällään paljon moottoritieajoakin ja silloin tämän auton taloudellisuus ei pääse edukseen. Siltikin menovettä kului selvästi alle 7 litraa satasella. Se on erinomainen lukema kantikkaalle nelivetoiselle autolle. 225xe on melkein 3000 euroa edullisempi kuin nelivetoinen 218d ja nelivetoiseen 225i A:n verrattuna tämä on noin 7400 euroa edukkaampi. Eikä tämä ole yhtään sen kalliimpi kuin etuvetoiset samantehoisetkaan versiot. Mikäli Active Toureria harkitsee kannattaa ehdottomasti ostaa juuri tämä 225xe.

BMW 225xe Active Tourer Sport Line A
Hinta: 41 426€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 47869,42€
Iskutilavuus: 1499cm3
Teho:  136hv / 4400 kier/min
Vääntö: 220Nm / 1250-4300 kierr/min
Sähkömoottori: Teho:88hv
Vääntö: 165Nm
Paino: 1660kg
Tavaratila: 400l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.7s
Huippunopeus: 202km/h
Kulutus (valm.ilm):2.1l
Koeajon kulutus: 6.5l

Plussat
Ajo-ominaisuudet
Kuljettajan paikka
Tilat
Hinta

Miinukset
Toimintamatka sähköllä
Ei saa vetokoukkua

Jälkimaku
Sporttinen kompakti tila-auto ekologiselle ihmiselle. Ei mikään pihan kaunein, mutta takuulla yksi parhaimmista ajaa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *