Kaasujalka

Auto Sorsa – Merkkihuolto kannattaa takuuajan jälkeenkin

Julkaissut:

|

17.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Auto Sorsa – Merkkihuolto kannattaa takuuajan jälkeenkin

Lojaalius valtuutetulle merkkikorjaamolle on edelleen varmin tapa pitää auto iskussa myös takuuajan päättymisen jälkeen, vakuuttaa useita japanilaismerkkejä Riihimäellä huoltavan Auto Sorsan toimitusjohtaja Markku Sorsa.

 

Vuonna 1961 perustettu Auto Sorsa on paitsi autoliike, se toimii myös Toyotan, Subarun, Suzukin sekä Isuzun maahantuojien valtuuttamana merkkikorjaamona.
–Asiantuntevien autonasentajiemme käsissä merkkihuollettu auto säilyttää arvonsa vuosien ajan, ja voit ajaa ajosi ilman huolen häivää, Sorsa sanoo.

Huolloissa käytetään vain Toyotan, Subarun, Suzukin ja Isuzun uusia ja alkuperäisiä varaosia.
–Suosittelen asiakkaillemme ehdottomasti merkkihuollossa käymistä. Autoihin tulee vuosittain päivityksiä ja kampanjoita sekä myös takaisinkutsukampanjoita, joista ei mene asiakkaalle erikseen tietoa. Useimmiten ne ovat vielä auton turvallisuuteen liittyviä. Samoin teemme jatkuvasti maahantuojan ja tehtaan puolesta tulevia, laadun parantamiseen liittyviä korjauksia samassa yhteydessä huoltojen kanssa.

 Älä luista huoltoväleistä!

Ryhmäpoikkeusasetus antaa tänä päivänä mahdollisuuden huollattaa autoa takuuajan aikanakin myös muualla kuin valtuutetussa merkkikorjaamossa.
–Vaikka autoa olisi huollettu muualla, niin selvät takuunalaiset viat korjataan merkkiliikkeessä. Mutta sitten tulee ongelmia, jos sama takuunalainen vika tulee autoon päiväkin sen takuuajan päättymisen jälkeen. Sen jälkeen on turha tulla valittamaan viasta merkkikorjaamoon, jos autoa ei siihen asti ole huollettu huolto-ohjelman mukaisesti valtuutetussa merkkikorjaamossa, Sorsa sanoo.

Näitä tapauksia tulee eteen harvoin, mutta tavattomia ne eivät ole Auto Sorsassakaan. Korjaamopäällikkö Sorsa kertoo esimerkin Toyotan uudesta Relax-turvasta, joka tuo Toyotan omistajalle 10 vuotta veloituksetonta turvaa autoon: edessä on jopa 200 000 huoletonta kilometriä.
–Ehtona turvan säilymiselle on kuitenkin auton käyttäminen säännöllisesti ja huolto-ohjelmaa noudattaen Toyotan valtuutetussa merkkikorjaamossa 15 000 kilometrin välein. Kun eräs asiakkaamme venytti tuota huoltoväliä 16 000 kilometriin, Relax-turva ei enää kattanut pyörän vioittuneen laakerin veloituksetonta korjaamista. Jos hän olisi tuonut Auriksensa meille huoltoon 1000 kilometriä aikaisemmin, korjaus olisi mennyt takuuseen, Sorsa kertoo.

Älä ohita päivityksiä

Sorsa painottaa myös merkkikorjaamon autoihin tekemistä säännöllisistä päivityksistä.
–Tämän päivän autoihin tulee näitä päivityksiä tiuhaan tahtiin, melkein joka huollon yhteydessä. Nämä päivitykset jäävät tekemättä villeiltä korjaamoilta. Isompien ketjujen korjaamoilla toki on mahdollisuus ostaa näitä päivityspaketteja, mutta kyllä ne päivitykset niiltäkin jäävät 99-prosenttisesti tekemättä, Sorsa sanoo.

Sorsa ei ylipäätään ymmärrä, miksi niin moni takuuajan päätyttyä vaihtaa valtuutetun merkkikorjaamon monimerkkikorjaamoon.
–Siinä kun ei välttämättä edes säästä rahaa. Usein villin korjaamon tai monimerkkikorjaamon lasku voi on jopa suurempi kuin merkkikorjaamolla. Toki merkkikorjaamoidenkin hinnoittelussa on eroa: suuremman merkkikorjaamon marmoritiskillä lasku samasta huollosta voi olla suurempi kuin yhtä pätevässä, mutta pienemmässä valtuutetussa merkkikorjaamossa.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

”Kesärenkaissa ei kannata säästää”
Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *