Kaasujalka

Autoklinikka suosii kierrätysvaraosia

Julkaissut:

|

14.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autoklinikka suosii kierrätysvaraosia

Autojen vauriokorjaamoketju Autoklinikka käyttää korjauksissaan kierrätysvaraosia aina, kun niitä on vain saatavilla. Ongelma on kuitenkin niiden heikko saatavuus.

 

Suomen suurimman autojen vauriokorjaamoketjun Autoklinikka tuoreen tutkimuksen mukaan kierrätettyjen varaosien käyttöä oman autonsa korjauksessa toivoo jopa 64 % suomalaisista.

*Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista.
– Kiertotalousteema lyö yhteiskunnassa läpi, myös kierrätettyjen varaosien kohdalla. Ja me Autoklinikassa haluamme olla tässä suuntauksessa uranuurtajia, sanoo Autoklinikan toimitusjohtaja Antti Huhtala.

Ongelmana tuore kalusto

Autoklinikka tekee pelkkiä pelti-, kolari- ja tuulilasikorjauksia. Yli 80 % yrityksen asiakkaista rahoittaa vauriokorjauksensa Kasko-vakuutuksella.
–Kasko-vakuutetut autot ovat keskimäärin 0–12 vuoden ikäisiä, eli hieman nuorempia kuin autot Suomen liikenteessä keskimäärin, sanoo Huhtala.

Ongelmana ei enää ole asiakkaiden ennakkoluulot kierrätysosia kohtaan. Kun ehjä varaosa saadaan vakuutusyhtiön lunastamasta melko uudesta autosta, sen toimivuudessa ei käytännössä ole eroa tehdasuuteen osaan.
-Suurin ongelma on kierrätysvaraosien saatavuus melko tuoreisiin autoihin, jotka eivät ole vielä käyttöikänsä päässä. Meille tulee kolaroituja autoja, joita vakuutusyhtiöt eivät pääsääntöisesti ole lunastamassa.

Kierrätysvaraosien pula johtuu siitä, että nämä Passatit ja Octaviat myydään kokonaisina autoina korjattaviksi Suomen ulkopuolelle, enimmäkseen Baltian maihin tai Puolaan.

Ruotsissa vakuutusyhtiöt lunastavat äärimmäisen harvoin kolariautoja korjattaviksi takaisin liikennekäyttöön. Hyväkuntoisetkin vakuutusyhtiöiden lunastamat kolariautot myydään pääasiassa autopurkamoille varaosiksi purettaviksi. Purkamisen jälkeen autopurkamot sitten myyvät nämä autot kierrätysvaraosina eteenpäin.

Ekosysteemi uusiksi

Huhtalan mukaan Suomessakin autojen varaosakierrätys kaipaisi ekosysteemitason muutosta.
–Meillä kaikilla, niin vakuutusyhtiöillä itsellään kuin autopurkamoilla ja vauriokorjaamoilla, on intressi lisätä kierrätysosien saatavuutta, jakelua ja käyttöä. Käyn koko ajan keskustelua vakuutusyhtiöiden kanssa. Ruotsin mallia muistuttavassa käytännössä taloudellinen yhtälö voi olla niillekin yhtä hyvä kuin nykyinenkin käytäntö, ellei parempikin, Huhtala uskoo.

Muutos tietysti edellyttäisi Huhtalan mukaan autopurkamoilta sitoutumista Ruotsin mallin mukaiseen karenssiin, jossa vakuutusyhtiöllä olisi muutaman kuukauden ajan etuosto-oikeus niiden myymien autoista otettuihin purkuosiin.

Huhtala ei myöskään ole varma, onko vakuutusyhtiön järkevää myydä Ruotsin mallin mukaisesti purettaviksi jokseenkin kaikkia lunastettuja autoja.
–Jos vaurio on todella pieni, auto on varmasti edelleen järkevämpää myydä korjattavaksi takaisin liikennekäyttöön. Toimiva malli olisi kompromissi Suomen ja Ruotsin nykyisistä käytännöistä. Pitäisi löytää keino, millä purettavaksi myydyn auton myymisestä saadaan vakuutusyhtiöille yhtä kannattavaa tai jopa kannattavampaa kuin saman auton myynnistä korjattavaksi kokonaisena.

Autopurkamot ovat Autoklinikalle tärkeitä tavarantoimittajia.
–Vaikka etsimmekin ratkaisua kierrätysosien saantiongelmiin myös esimerkiksi Ruotsista, niin aina katsomme sitä ennen Suomen markkinan. Valitettavasti vain nykyisten käytäntöjen takia autopurkamoilla on nykyään melko vähän tuoreempaa autokalustoa. Palvelisi meitäkin, kun niihinkin tulisi purettavaksi uudempaa kalustoa.

Sähköautot iso haaste

Huhtala uskoo, että kierrätysosien myötä ympäristökuoritus on väistämättä pienempi, vaikka ei silloinkaan täysin mitätön.
–Kun käytämme kierrätettyjä alkuperäisvaraosia, auto on korjauksen jälkeen yhtä arvokas kuin ennen vaurioitakin. Kun autonkorjaamisen ammattilainenkaan ei huomaa toimivuudessa eroa uuteen osaan, niin ei sitä silloin huomaa tavallinen auton omistajakaan. Suomessa tehdään erittäin hyvää vauriokorjausta.

Uudempien autojen kierrätysvaraosien pulasta kertovat Autoklinikan tilastotkin.  Viime vuonna kierrätysvaraosien osuus oli 10 % yli 12 vuotta vanhojen autojen vauriokorjauksissa ja 5 %, kun autolla oli ikää 7-12 vuotta.  0–6-vuotiaiden autojen vauriokorjauksissa kierrätysvaraosien osuus oli enää 0,5 %.
–Tämä on se haaste. Tietenkään kaikkien varaosien ei tarvitse olla kierrätysosia. Näen kuitenkin, että nykyiset hyödyntämisprosentit ovat helposti tuplattavissa. Olen vakuuttunut, että juuri uudemmissa autoissa on isoin potentiaali niin rahallisesti kuin ympäristömielessäkin: toisihan nykyisen käytännön muuttaminen lisää bisnestä autopurkamoille.

Huhtala uskoo, että Autoklinikka on korjannut eniten sähköautoja Suomessa.
– Tämä on opettanut meitä todella paljon. Niinpä aika paljon myös koulutamme vakuutusyhtiöiden tarkastajia sähköautojen korjaamisessa. Helposti vakuutusyhtiö joutuu lunastamaan sähköauton, vaikka akkuvaurio olisi pienempikin. Vaikka kierrätysosien saatavuudessa on ongelmia vähän kaikissa autoissa, niin sähköautoissa niitä on ehkä vieläkin enemmän, Huhtala sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *