Hintavertailussa vanhat ja vähän ajetut helmet
Kun reilusti yli 10-vuotiaalla arkisella autolla on ajettu keskimäärin 150 000 km, sitä on yleensä myös huollettu hyvin ja pidetty siististi. Tällainen auto ei kauan vaihtoautohallissa kauan happane.
43 000 kilometriä ajettu ja 21 vuotta vanha Toyota Avensis manuaalivaihteilla kuulostaa varsinaiselta helmeltä. Ja Nettiauto.comin kuvien perusteella se sellainen myös on: maalipinta kiiltää, eikä ruoste pilkota helmoista tai lukkopesistä.
Yleensä isommat autoliikkeet myyvät vanhat ja paljon ajetut autot eteenpäin, ns. ”jobbareiden” myytäviksi.
–Mutta vanhankin auton otamme ihan pihariviin myytäväksi ihan suoraan kuluttajalle, jos sillä on vähän kilometrejä ja se on tekniikaltaan ehjä, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Varsinkin 43 000 kilometriä ajettu Toyota Avensis huippusiistissä kunnossa ei kauan happane.
–Yleensä tällaisen auton historiassa on yksi tai korkeintaan kaksi aiempaa omistajaa. Niillä on aina oma ostajakuntansa, vaikka hinta on tuplasti enemmän kuin 200 000 kilometriä ajetulla samanikäisellä ja samanlaisella autolla. Yleensä ostaja on varttuneempi ihminen, se voi mennä myös perheen kakkosautoksi. Mikään nuoriso ei näitä iäkkäitä Mondeoita ja Avensiksia ostaja, vaikka niillä olisi ajettu vähänkin, Hiltunen sanoo.
Varusteet toissijaisia
Iäkkään, mutta toimintavarman ja vähän ajetun käyttöauton ostajaa ei myöskään juuri kiinnosta auton varustetaso.
–Ilmastoinnin puuttuminenkaan ei haittaa tämänlaisen helmen myyntiä. Yleensä myös pienet kilometrilukemat kulkevat käsi kädessä muunkin huolellisen huoltamisen kanssa. Jos tämän ikäisen auton mittarilukema on reilusti alle 200 000 km, sitä voidaan pitää vähän ajettuna. Alta 100 000 km ajettua voidaan pitää todella vähän ajettuna ikäisekseen.
Linjassaan on myös Lahden Nelipyörän 9900 euron hintapyyntö Ford Mondeo 2.0 Flexifuel Titaniumista vuosimallia 2010, kun mittarilukema on vasta 126 000 km.
–Kilometrit ovat kuitenkin pienet. Joku kuitenkin hakee aina käyttöautoa, jossa kilometrejä on vähän. Vaikka enemmänkin ajetussa kunto ratkaisee, niin vähän ajetulle löytyy helpommin ostaja, koska yleensä sellaisen auton kuntokin on hyvä. Toki hintakin on usein tuplasti suurempi kuin 200 000 kilometriä ajetussa samanlaisessa ja samanikäisessä autossa.
Vähän ajettua arjen käyttöautoa etsivä ei pääsääntöisesti tuijota merkkiä.
–Kilometrit ratkaisevat merkkiä enemmän, vaikka toki saksalaiset merkit ja japanilaiset Toyotat ovatkin enemmän kysyttyjä, Hiltunen sanoo.
Sen verran kuitenkin merkki ratkaisee, että esimerkiksi amerikkalainen ja 17-vuotias Chrysler Sebring on nihkeää myytävää vain hieman yli 100 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta. Siitäkin huolimatta, että se on uutena maksanut saman verran kuin japanilainen tai saksalainen Passat.
–Vaikka kilometri on noin pieni, niin silti moni vähän vierastaa vähän ajettuakin amerikkalaista autoa. Ford tai Volkkari on kuitenkin enemmän ns. kansanautoja, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa