Kaasujalka

Auton huoltoa ei kannata jättää väliin

Julkaissut:

|

9.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Auton huoltoa ei kannata jättää väliin

Eri medioiden mukaan autoilijat pyrkivät nyt säästämään autoilun kustannuksissa kaikin mahdollisin tavoin: huolto siirtyy myöhempään ajankohtaan tai jää jopa kokonaan väliin. Auto on kuitenkin useimmiten yksi kuluttajan kalleimmista investoinneista, jonka toivoisi säilyttävän arvonsa.

Huoltojen väliin jättäminen ja auton arvon säilyttäminen samanaikaisesti muodostavat mahdottoman yhtälön. Jotta autosta saataisiin myyntihetkellä paras mahdollinen hinta, tulee kaikki tarvittavat huollot olla tehtynä ajallaan.
–Auto säilyttää arvoaan parhaiten, kun autokorjaamo tekee merkinnät suoritetuista huolloista joko sähköiseen tai paperiseen huoltokirjaan, korostaa autojen varaosien ja lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliike Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka.

Hybridikin tarvitsee säännöllistä huoltoa

Hybridiauton omistajat ovat saattaneet ihmetellä uuden autonsa tiheämpää huoltoväliä verrattuna aiempaan. Tyypillinen 30 000 km huoltoväli saattaa olla lyhentynyt uudemmissa autoissa 20 000 kilometriin. Jos kilometrit eivät tule täyteen, tulee auton huolto tehdä joka tapauksessa viimeistään, kun edellisestä on kulunut 12 kk.
– Näin tiheä huoltoväli voi tuntua tarpeettomalta varsinkin, jos autolla ajetaan pääasiassa lyhyttä matkaa sähköllä. Hybrideillä ajavat pyrkivät usein sähköisten kilometrien maksimointiin, mikä vähentää luonnollisesti polttomoottorin käyttöä. Kun polttomoottori käy harvoin ja vain lyhyitä aikoja kerrallaan, ei se lämpene riittävästi. Tämä kondensoi moottorin sisälle vettä, joka voi sekoittua moottoriöljyyn heikentäen sen ominaisuuksia. On siis erittäin tärkeää vaihdattaa öljyt ja suodattimet säännöllisesti, Vainikka neuvoo.

Korjaamon voi valita itse

Moni autoilija ajattelee, että takuun säilyttämiseksi auto tulee huoltaa aina valtuutetussa merkkiliikkeessä. Tämä on kuitenkin harhaluulo!
–Auton takuu säilyy myös monimerkkikorjaamolla, kunhan korjaamo on tehnyt työt auton huolto-ohjelman mukaisesti ja varaosina on käytetty korkealaatuisia tuotteita, Vainikka korostaa.

Kätevä autoilija voi tehdä muutamia huoltoon kuuluvia asioita itsekin. Esimerkiksi sisäilmansuodattimen vaihto on huolto-ohjelmaan kuuluva toimenpide, jonka kuluttaja voi halutessaan tehdä itse. Varaosaliikkeet myyvät sisäilmansuodattimia lähes kaikkiin automalleihin.
– Yleensä suodattimen mukana tulee ohje, jota noudattamalla osan vaihto onnistuu. Jos autolla ajetaan paljon, kannattaa sisäilmansuodatin vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, esimerkiksi aina renkaanvaihdon yhteydessä, Vainikka opastaa.

Muita yleensä helposti vaihdettavia osia ovat auton pyyhkijänsulat. Mikäli sulat ovat kuluneet ja kaipaavat vaihtoa, kannattaa vaihto hoitaa hyvän sään aikaan, sillä pimeässä ja räntäsateessa toimenpide on huomattavasti hankalampi suorittaa.
–Myös auton polttimoiden toiminta kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Varsinkaan valoisana kesäkautena palaneita polttimoita ei välttämättä huomaa, ellei erikseen tarkista. Useimmat polttimot on mahdollista vaihtaa omatoimisesti. Näissä on kuitenkin valtavia eroja eri automallien välillä, ja joissakin autoissa yksinkertaiselta vaikuttava polttimonvaihto voi vaatia erittäin hankalia purkutoimenpiteitä. Tällaisissa tapauksissa vaihto kannattaa ehdottomasti jättää ammattilaisille! Vainikka sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *