Kaasujalka

Koeajo Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid – Taloudellinen hybrid

Julkaissut:

|

30.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid – Taloudellinen hybrid

Vaikka automarkkina hehkuttaakin nyt täyssähköautoja ja sen rinnalla vähintään pistokehybridejä, Kia Sorennon kaltainen iso katumaasturi perushybridinäkin puolustaa edelleen paikkaansa.

 

Koeajossa Kia Sorento hybrid. Uusi hybridivoimalinja koostuu 1,6-litraisesta turbobensiinimoottorista, kuusivaihteisesta automaattivaihteistosta ja niiden välissä olevasta sähkömoottorista.

Nykyään jo vähän kyllästyttääkin, kun autojen koeajojutuissa lähes aina pitää aloittaa kulutuslukemista.

Sorento-pistokehybridillä on oikein pätevä, jos tarvitsee nelivetoa ja autoa on mahdollisuus ladata kotona yön yli. Pistokehybridiä ei ole tarjolla pelkällä etuvedolla.

Vaan saa siitä pelkästään nelivetoisena tarjolla olevasta plug-in –Sorentosta maksaakin: hinnat lähtevät 59 938 eurosta.

LUE MYÖS: KIA SORENTO PLUG-IN HYBRIDIN KOEAJO

Täyshybridilläkin kuitenkin on edelleen oma paikkansa.  Etuvetoisen ja 5-paikkaisen Kia Sorento 1.6 T–GDI Hybrid 2WD EX –perusmallin alkaen-hinta on 51 066 €, siis melkein 9000 euroa halvinta 5-paikkaista plug-in –hybridiä vähemmän.

Koeajoon saadun 5-paikkaisen ja Business-varustetason 1,6 T-GDI Hybrid 2WD:n alkaen-hinta on 53 903 €. Nahkaverhoilun, sähkötoimisen vetokoukun ja metallivärin kaltaisten lisävarusteiden myötä kokonaishinta kipusi jo 59 810 euroon.

Ihmiselle, joka ajaa paljon kaupunkiajoa ilman mahdollisuutta tai viitseliäisyyttä ladata autoaan säännöllisesti, etuvetoinen Sorento Hybrid 1.6-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla höystettynä täyshybriditekniikalla tarjoaa rahalle todella paljon vastinetta: 5-paikkaisenakin siinä on loistavat takajalkatilat.

Kattava vakiovarustelukin

Jo alkaen-hintainen EX-malli tarjoaa erittäin kattavan turvallisuus- ja mukavuusvarustelun: mm. aktiivinen kaistallapitoavustimen ja automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät. Business-varustelun lisäherkkuja ovat mm. 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja kaksois-LED –ajovalot.

Mukavuusvarusteissa löytyy auto up/down-toiminto kaikissa ikkunoissa ja  Smart Key -avaimeton käynnistys ja lukitus. MULTIMEDIA – puolella lisävarusteita on mm. suomenkielinen 10,25” -kosketusnäyttö keskikonsolissa ja UVO-Connect etähallinta.

Kolmas voimalinjavaihtoehto on nelivetoinen Sorento 2.2-litraisella dieselmoottorilla. Pelkällä etuvedolla diesel-Sorentoakaan ei ole tarjolla.

Ajaminen varsinkin pitkillä maantiesuorilla on yhdistelmä nautintoa ja taloudellisuutta. Koeajoviikko osoitti kuitenkin, kuinka suuri merkitys ajonopeudella on polttoaineenkulutukseen. Jos ei ole kiire ja malttaa ajaa kesäisillä 120 kilometrin tuntinopeusrajoituksillakin satasen nopeutta, kulutuksessa pääsee helposti 7 litraan satasella. Kun nostaa vauhtia 120 kilometriin tunnissa, kulutuskin nousee helposti 7.6 litraan satasella.

Ainoa pieni miinus tulee pienestä keinahtelusta mutkissa. Häiritseväksi keinahtelu ei silti ylly. Sillehän ei mitään voi, että hybridin hyödyt isolla autolla vähenevät moottoritieajossa.

 

Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Taloudellinen
Leppoisa matka-auto
Kevyt ohjaus kaupunkiajossa

Miinukset
Täyshybridin tuoma hyöty vähenee moottoritienopeuksissa

JÄLKIMAKU

Hintaero nelivetoiseen Sorento-pistokehybridiin on sen verran iso, että valitsisin Sorento-malliston eri voimalinjavaihtoehdoista ehdottomasti malliston edullisemman pään etuvetoisen täyshybridin.  Varsinkin kun pistokehybridejä on tarjolla vain nelivetoisina ja itselleni riittää etuvetoinen malli. Aika paljon pitäisi latailla ja lyhyempää pätkäajoa ajella ennen kuin 8000 euroa kalliimmasta investointikustannuksesta tulisi hyötyä.

Tekniset tiedot

Kia Sorento 1,6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P
Moottori: R4, 1598 cm3, turbo
Polttoaine: bensa + täyshybridi
Vetotapa: etuveto
Hybridijärjestelmän suurin teho: 230 hv
Hybridijärjestelmän suurin vääntö: 350 Nm
Yhdistetty kulutus: 7 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 9,0 s, huippunopeus 193 km/h,
Mitat: pituus 4 810 mm, leveys 1 695 mm, korkeus mm, akseliväli 2815 mm
Maavara 176 mm
Tavaratila 902 – 2085 l
Hinta: lisävarusteineen 59 810 €, perusvarusteisena 53 903 €. Sorento -malliston hinnat alk. 51 066 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *