Kaasujalka

Sähköauto on purkamoille iso haaste

Julkaissut:

|

28.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköauto on purkamoille iso haaste

Autopurkamoilla riittää sähköautoissa isoja haasteita: akkujen jännitteettömäksi tekemisestä niiden oikeanlaiseen varastointiin. Alalla on nyt käsillä viimeiset hetket terästäytyä, sanoo Diagno Oy:n operatiivinen johtaja Frans Malmari.

 

Örum-konserniin kuuluva Diagno Finland Oy Suomen johtava autotekniikan ja diagnostiikan kouluttaja.  Örum-konserniin kuuluu myös sähkö- ja hybridiautoja korjaavat e-Expert -korjaamot.

Diagnon laiteliiketoiminnasta ja teknisestä palvelusta vastaava operatiivinen johtaja Frans Malmari korostaa, että niin autokorjaamot kuin autopurkamotkin tarvitsevat sähköautoista tietoa paitsi oman ja asiakkaittensa turvallisuuden, myös bisneksensä takia.

Työnantajalla iso vastuu

Autopurkamoissa työturvallisuus korostuu Malmarin mukaan sähköautojen kohdalle entisestään.
–Toisin kuin korjaamoissa, autopurkamoissa autot ovat monesti myös kolaroituja.  Yrittäjällä on iso vastuu myös eteenpäin myytävien sähköauton varaosien turvallisuudesta ja uudelleenkäytettävyydestä.

Malmari korostaa, että sähköauton tai pistokehybridin jännitteettömäksi tekeminen ei ole sallittua kenelle tahansa.
–Sähkötyöturvallisuuskorttikoulutus SFS 6002 on vasta alkua: se antaa pätevyyden vasta sähköauton normaaleihin huoltotöihin, mutta ei sähköjärjestelmiin menemiseen.

Monelle purkamoyrittäjälle voi vielä olla iso kynnys satsata rahaa kouluttautumiseen tai työkaluihin, kun sähköautoja on toistaiseksi melko vähän.
–Ajan mittaan sähköautot tulevat kuitenkin yhä useammin myös purkamoyrittäjiä vastaan, Malmari kertoo.

Vaarallinen korkeajännite

Diagnolla on meneillään osittain Business Finlandin rahoittama hanke, jossa systemaattisesti tutkitaan paitsi korkeajänniteakkujen korjausmenetelmiä, myös niiden mahdollisuuksia.

Malmari istuu myös Autoalan keskusliiton sähkö- ja hybridiautojen neuvottelukunnassa.

Ihmiselle vaarallisen korkeajännitepiirin käyttöjännite on yli 120 volttia.
–Tyypillisesti ladattavissa hybrideissäkin tuo käyttöjännite on 400 volttia. Muutamissa sähköautoissa jännite nousee jopa 800 volttiin. Vanhoissa Toyota Prius -perushybrideissäkin jännite on 200 volttia.

Eritoten kolariauton kanssa työskentely vaatii vahvaa sähkötekniikan perusteiden hallintaa.
–Purkamoalallakin on tärkeä ymmärtää myös sähkön erilainen käyttäytyminen eri tilanteissa. Paitsi että pitää ymmärtää autovalmistajan ohjeita, täytyy pystyä myös soveltamaan niitä, jos ohjeet eivät ole sellaisenaan noudatettavissa poikkeuksellisessa tilanteessa. Kolariin joutuneeseen sähköautoon koskiessa on tärkeää tuntea auton rakenne ja tunnistaa, missä kohdin autoa voi piillä korkeajännitejärjestelmän riskejä.

Myös varastointi korostuu

Malmari uskoo, että purkamoalalla on nykyistä selkeästi enemmän tarvetta tiedolle sähköautojen rakenteista ja korkeajännitejärjestelmistä.
– En epäile, että joissakin purkamoissa olisi hyvinkin asioista perillä olevaa porukkaa. Juteltuani alan toimijoiden kanssa olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että monella purkamolla ei ole tarvittavaa tietoa: kun ei sitä tietoa ei ole tarpeeksi kaikissa monimerkkikorjaamoissakaan..

Purkamoalalla riskin paikka on myös puretun sähköauton akun oikeanlainen säilyttäminen.
– Ei ole todellakaan ihan sama, miten niitä akkuja säilytetään. Jossain hallin perällä lojuvasta akusta voi kiinnostua paloviranomainenkin. Akustoa eteenpäin myydessä on varmistuttava myös siitä, ettei siinä ole sisäisesti törmäyksessä aiheutuneita vaurioita, jotka ovat varastoitaessa ikään kuin huomaamatta vain pahentuneet. Jos akku seisoo pitkään hylyssä, se menee huonolla tuurilla pilalle ja se tietää myös rahan menoa.

Oppimisessa tuhannen taalan paikka

Autopurkamoyrittäjä ja Autopurkamoliiton entinen puheenjohtaja Kari Laine myöntää, että liiton jäsenistössä tietämys sähköautoista on vielä hyvin puutteellista. Siksi hän on järjestänyt oman yrityksensä tiloissa kollegoilleen Diagnon Frans Malmarin luennon sähköautoista.
–Purkamoilla on nyt uuden oppimiseen tuhannen taalan paikka, Laine sanoo.

 Autojen sähköistyminen haastaa autopurkamoita paitsi auton käyttövoimana, myös siksi, että autoihin tulee myös aina vain enenevässä määrin erilaisia sähköllä toimivia tunnistimia ja kameroita sekä ohjelmointia edellyttäviä komponentteja.
–Turkutilanteessa sähkömoottorin lisäksi myös nämä komponentit pitää osata purkaa huoltotilaan. Purkamolle voi syntyä jopa korvausvelvollisuus, jos autokorjaamo tekee turhaa työtä sen takia, että autopurkamo ei ole ymmärtänyt, mitä toimenpiteitä se komponentti purkuvaiheessa tarvitsee.

Laineella on keskivertoa purkamoyrittäjää vankempi kokemus täyssähkö- ja hybridiautoista, Hänellä on Helsingin Tattarisuolla Etelä-Suomen ainoa Volvo-henkilöautoihin erikoistunut korjaamo ja purkamo.

Toisaalta Laine muistuttaa, että sähköauto ei ole lopulta sen kummempi asia kuin aikoinaan automekaanikot varpailleen nostaneet mekaaniset polttoaineruiskut ja elektroniset sytytykset.
–Nyt nekin ovat arkipäivää, vaikka silloin kauhisteltiin, ettei kukaan osaa korjata niitä. Sähköautoista tulee ihan samalla tavalla arkipäivää. Meidän pitää vain heittäytyä niiden maailmaan ja ymmärtää, mitä ollan tekemässä. Olen itse tuonut Autopurkamoliittoon kestävän kehityksen sitoumuksen. Näen sähköautot purkamoalalle enemmän mahdollisuutena kuin mörkönä, Laine sanoo.

Sähköauton palo vaikea sammuttaa

Eri pelastuslaitokset ovat varautuneet sähköautojen onnettomuusriskeihin alueittain eri tavalla. Helsingin pelastuslaitoksessa niihin perehdytään jo peruskoulutuksen aikana.
–Kuukausittain on onnettomuuksia ja kolareita, joissa pelastajat joutuvat tekemisiin sähköautojen kanssa. Toistaiseksi kuitenkin hyvin harvoin törmäämme tilanteeseen, että sähköauton akkutekniikka aiheuttaisi meille mitään toimenpiteitä, sanoo Helsingin pelastuslaitoksen sähköautojen ja akkujen asiantuntija Joonatan Suosalo.

Kolarin jälkeen autosta tulee olla helposti tunnistettavissa, millä käyttövoimalle se kulkee. Jännitteettömäksi sähköautoa pelastajat eivät kovin helposti lähde tekemään.
–Sähkö- tai hybridiauton tekeminen jännitteettömäksi vaikuttaa myös auton sähköiseen käsijarruun ja erilaisiin ohjausjärjestelmiin, sen jälkeen auton siirtäminen voi olla hyvin haastavaa. Kuitenkin on erittäin tärkeää tarkistaa välittömästi, onko sähköauton akku voinut vaurioitua kolarissa. Jos sähköauton korkeajännitejärjestelmä ehtii sytyttää tulipalon, sen sammuttaminen on erittäin vaikeaa.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *