Kaasujalka

Miten käy kaupaksi yli 100 tkm ajettu käytetty sähköauto?

Julkaissut:

|

17.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Miten käy kaupaksi yli 100 tkm ajettu käytetty sähköauto?

Amerikkalainen Tesla Model S on hyvännäköinen luksusluokan sähköauto, joka herättää vanhanakin naapurikateutta. Vaikka kuvan Tesla Model S 85 kWh-mallilla vuosimallia 2013 on ajettu jo 241 000 km ja akkutakuutkin lienevät ummessa, se tuskin happanee hallissa kauan, kun Lempäälässä Vaihtoplus Ideapark Autoareenan hintapyyntö on 30 400 €. Tuontiautona Suomeen tulleen Teslan akkutakuut ovat tiettävästi jo ummessa, eikä myynti-ilmoituksessa ole mainintoja remonteista. Tesla kuitenkin arvioi, että akku pitää varauksensa huomattavan hyvin myös 8 vuoden omistusajan ja akkutakuun jälkeen

Käytetty sähköauto. Hintavertailun sijasta Kaasujalka päätti selvittää, miten hyvin kauppansa paljon ajetut sähköautot: niin Teslat kuin Nissan Leafitkin. Luksusbrändi Teslaa himoitaan iäkkäänä ja paljon ajettunakin.

Sähköautojen ikääntyminen tuo vaihtoautokauppaan uusia haasteita. Suurenkin mittarilukeman merkitys vähenee, jos akkutakuut ovat yhä voimassa taikka vaihtoehtoisesti myyjällä on esittää akkutakuut ohittaneen Teslan akustoremontista selkeät paperit.

Ennen oli toisin: kuluttajan saattoi ostaa hyvinkin iäkkään polttomoottoriauton, jos mittarilukema oli pieni. Kun polttomoottoriautossa kriittinen raja oli pääsääntöisesti 3 vuoden takuuajan ylittyminen, sähköautoissa ratkaisee yleensä 8 vuoteen asti ulottuva akuston takuu.

Yhteistä sähköautoille ja polttomoottoriautoille on esimerkiksi alustan rakenne, kitkajarrut, käytännössä kaikki 12V jännitteellä toimiva eli esimerkiksi viihdejärjestelmä, ajovalot, istuimien lämmitys ja muut pienitehoiset lämmittimet ja pistorasiat.

Siihen se sitten taitaa jäädäkin. Siinä missä perinteisessä polttomoottoriautossa on paljon liikkuvia osia ja samalla paljon mahdollista huollettavaa, täyssähköauton moottorissa ja voimansiirrossa liikkuvia osia on vain murto-osa tuosta määrästä. Tämä vähentää huolto- ja korjaustarpeita ja laskee niihin liittyviä kustannuksia, mutta ei kuitenkaan poista niitä täysin.

Korjauskulut kysymysmerkki

Vaikka sähköautossa liikkuvia osia onkin vain murto-osa verrattuna polttomoottoriautoon, niin sen murto-osan rikkoontuminen painaa kuluttajan vaakakupissa: kun jakohihnan vaihdon keskihinta on noin 500 euroa, kerrotaan lehdissä jopa 80 000 euroa maksavista luksusluokan sähkö-Porschen akustonvaihdoista.

Arkisempien sähköautojen yleistyessä myös korjaamojen tietotaito kasvaa ja akustoja pystytään kutenkin tänä päivänä myös korjaamaan, jolloin koko pakettia ei enää tarvitse vaihtaa.

Edelleen kuitenkin sähköauton korjaamoa vaativa ylläpito eli huollot ja korjaukset tulevat kalliimmiksi kuin vastaavien bensiiniautojen, kertoi ainakin elokuussa analyysitoimisto We Predictin tutkimus.

Kuluttaja tuntee edelleen suurta epävarmuutta siitä, onko käytetyn sähköauton akusto oikeasti korjattavissa vain yksittäistä moduulia vaihtamalla ja muutamalla tuhannella eurolla. Luksus-Porschea tavallisemmankin sähköauton akun vaihtamisen kustannukset voivat olla jopa 15 000 €.

Pahimmillaan akun vaihdosta syntyvät kustannukset voivat nousta korkeammiksi, kuin auton sen hetkinen arvo on.

Tesla myy aina

Liikenteessä on jo yli 10-vuotiaita sähköautoja, joten asia on ajankohtainen yhä useammalle. Akun tyypillinen takuuaika on noin kahdeksan vuotta. Siihen saakka takuu tuo turvaa autoilijalle, mutta mitä tapahtuu, jos akku hajoaa takuuajan umpeuduttua? Miten tämä kaikki vaikuttaa paljon ajettujen sähköautojen menekkiin vaihtoautoliikkeessä?
–Meillä on ollut myynnissä selkeästi yli 100 000 kilometriä ajettuja Teslan Model S-malleja. Jos akkutakuut ovat olleet vielä voimassa, niin niitä ovat asiakkaat uskaltaneet vielä ostaa. Paljon ajetutkaan Teslat eivät ole olleet ongelma, jos akustot ja sähkömoottorit ovat olleet osittain uusittuja. sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö.

Tesla onkin vaihtoautoliikkeelle ihan eri juttu kuin arkisemmat sähköautot. Amerikkalaisen Teslan haluttavuudesta käytettynäkin kertoo myös se, että markkinoille tulleet saksalaismerkkien kalliitkaan sähköautoversiot eivät ole heiluttaneet sen suosiota.
–Se on tuote, jota fanitetaan vähän samalla tavalla kuin monia muitakin ns. brändituotteita, vaikkapa kalliita iPhone -älypuhelimia. Paljon ajetunkin Teslan myynti yli 30 000 euron hintapyynnillä on helpompaa kuin vaikkapa Nissan Leafin myynti 10 000 eurolla, Lännistö sanoo.

Akkutakuiden umpeutuminen ja umpeutumisen lähestyminen on kuitenkin monelle vaihtoautoliikkeelle syy vältellä iäkkäiden ja paljon ajettujen sähköautojen myyntiin ottamista.
–Eri asia, jos sähkömoottorit ja akustot on vaihdettu, silloinhan sähköautoon ei pelkotiloja kytkeydy. Tämä on täysin ymmärrettävää, Lännistö sanoo.

Halpakin yhä liian kallis

Luksusbrändi Teslaa ongelmallisempaa myytävää ovatkin Lännistön mukaan juuri halvemman pään sähköautot.
–Kymppitonnilla saa ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin. Hinta ei toki päätä huimaa, mutta varmasti kuluttajan vaakakupissa painaa myös tällaisen vanhan sähköauton nyt jo vanhentunut tekniikka ja lyhyt toimintasäde. Varsinkin Suomen kohtuullisen pitkänä talvikautena vanhalla Leafilla ei pörrätä helposti edes satunnaisia pidempiä matkoja. Ymmärrän, ettei esimerkiksi haja-asutusalueen ihminen halua ostaa kymppitonnilla autoa, jolla talvipakkasilla ehkä pääsee yhdellä latauksella vain joitakin kymmeniä kilometrejä, Lännistö sanoo.

Ongelma on halvemman pään sähköautojen hinta-laatusuhde.
– Kuuluuko yli 200 000 kilometriä ajetun Nissan Leafin maksaa 10 000 euroa? Uskon, että Leafikin tekee kauppansa, jos sen hintalapun pystyy laittamaan vaikkapa johonkin 6000-7000 euroon. Nyt näitä edullisemman pään sähköautoja ei saa niin edullisesti kuin oikeasti pitäisi, Lännistö sanoo.

Myös edelleen harva latausverkosto asettaa omat rajoituksensa käytettyjen sähköautojen haluttavuudelle.
–Kaikki eivät asu Kehä III:n sisäpuolella, Lännistö huomauttaa.

Kia e-Niro AdvancePlus 64kWh 204hv vuosimallia 2019 tuskin jää pölyttymään Kamuxin Helsingin Konalan myymälään, kun akkutakuuta on jäljellä vielä useita vuosia ja Kian yleistakuukin kestää 7 vuotta. Kun kaikki takuut ovat voimassa vielä vuosia, ei sähkö-Niron 122 000 kilometrin mittarilukema todennäköisesti jarruta sen myytävyyttä samalla tavalla kuin se ehkä hidastaisi perinteisen polttomoottori-Niron myyntiä. Hintapyyntö kuvan e-Nirosta on 29 990 €.

 

 

 

Kuvan Nissan Leaf vuosimallia 2016 on halpaa sähköautoa hakevalle ongelmallinen tapaus. Jos akkutakuu on yleinen 8 vuotta, sitä lienee vielä vuosi jäljellä. 9990 €:n hintapyyntö jo 228 000 km ajetusta sähköautosta on melko kova, kun akkutakuutkin ovat menossa umpeen. Toisaalta taas juuri suuri mittarilukema kertonee paljon siitä, että edullisenkin sähköauton akustolla voidaan ajaa todella kauan.

 

Luksusluokan sähköautoissa käytetyn ja paljon ajetunkin amerikkalaisen Teslan haluttavuutta vaihtoautomarkkinassa ei uhmaa edes brittiläinen Jaguar I-Pace vuosimallia 2019. Teslan akustoille on jo tullut osaavia korjaajia, jotka akkutakuiden umpeuduttua korjaavat akut puoleen hintaan Teslan omasta laskutuksesta. XBIL Vantaa Airport pyytää kuvan jo 165 000 km ajetusta Jaguar I-Pacesta 43 890 €.

 

Volkswagenin ID -mallit ovat uusien sähköautojen markkinassa lyöneet voimalla itsensä läpi. Se näkyy myös käytettyjen sähkö-Volkkareiden hintapyynneissä. Kuvan Volkswagen ID3 Pro Performance Tech 150 kW:stä vuosimallia 2020 Hedin Automotive Lahdessa pyytää 36 500 €, vaikka mittarilukema on jo 118 000 km. Uutena vastaavan ID3:n lähtöhinta on 43 370 €.

 

Täyssähköisiä Volkswagen Golf e-Golf saa jo melko tuoreina ja edullisestikin. Tämä taas johtuu siitä, että 136-hevosvoimaisen e-Golfin toimintamatka 35,8 kWh:kin akulla luvataan enimmillään 300 kilometrin toimintamatkaa, joka sekin käytännössä kutistuu ainakin talvipakkasissa moottoriteillä 200 kilometriin.  Autotalo Amppeeri Tampereella pyytää kuvan e-Golf 38,4 kWh:sta 20 850 €. Auto on vuosimallia 2019 ja mittarilukema on 145 000 km.

Hyundai Kona electric on käytettyjen sähköautojen markkinassa yhtä hyvää myytävää kuin Kia e-Nirokin, kunhan akkutakuut ovat vielä voimassa. Kuvan Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Stylen akulla on vielä vuosia takuuta voimassa. Tämä Kona electric on vuosimallia 2019 ja mittarilukema on 116 000 km. Raision J. Rinta-Joupin hintapyyntö on 31 480 €.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Vaihtoautovertailu – Alemman keskiluokan bensafarmari yhä arvossaan
Samanlaiset vaihtoautot – kaksi hintaa
Vaihtoautovertailu 14–16 000 € – Vuosimalli vai kilometrit?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

  1. Late
    17.5.2023 klo 9.37

    Jutussa nostetaan esille vähän kummallisesti tarve vaihtaa akusto. Hyvin käytettynä sähköauton akut voivat olla käyttökelpoisia vielä 1 000 000 km kohdallakin. Akuston ajallisen kulumisen kohdalla iso tekijä on varausaste. Korkeassa varauksessa pidetty akku kuluu nopeammin kuin matalammalla varauksella pidetty. Muita tekijöitä ovat esim akuston lämpötila. Toinen merkittävä tekijä akun kulumiseen on latausnopeus. Nykyiset akut ovat tekniikaltaan hyvin pitkälle samoja kuin esimerkiksi puhelimien akut. Ainoastaan latauksenhallinta ja lämpötilanhallinta on kehittyneempää. Esimerkiksi nykyiset puhelimet pyrkivät vähentämään ajallista kulumista minimoimalla ajan, jolloin akku on täynnä. Tuo tapahtuu lataamalla täyteen asti öisin vasta juuri ennen käyttäjän heräämistä, jotta akku ei makaa turhaan täytenä. Tuo siis jos puhelinta ladataan öisin. Akusto siis tulee harvoin vastaan laitteen käyttöikää mietittäessä, sillä yleensä autossa tulee muut rajat vastaan ennen akuston käyttöiän loppumista. Akustojen vaihtohinta on tosiaan pahimmillaan aika korkea, mutta normaaleilla autoilla hinta pyörinee 5 - 15 tuhannen välillä. Sitten taas jos sillä autolla on paljon käyttöä, 15 000 euroa on varsin maltillinen hinta, jos sillä pääsee taas toiset puoli miljoonaa kilometriä. Normaalilla autolla taas ajetaan käyttöiän aikana yleensä 200 - 300 tuhatta kilometriä, johon tutkimusten mukaan pitäisi autolla päästä. Teslan akuilla esimerkiksi on 300 000 km jälkeen ollut keskimäärin noin 85 prosenttia kapasiteetista jäljellä. Eli normaalin auton käyttöiän aikana ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa akkua eikä sähkömoottoreita. Eikä noihin tarvitse tehdä huoltoja. Halpojen sähköautojen kohdalla ymmärtää helposti, miksi hinta on korkeahko. Jos lasketaan 2e/100km sähköauton ajokustannuksilla ja 10e/100km polttisauton käyttökustannuksilla, 10 000 euroa on otettu takaisin 125 000 km kohdalla. Eli muutaman tuhannen hintaero samanlaiseen polttisautoon verrattuna on mielestäni perusteltua, vaikka käyttöä ei kovin paljoa tulisikaan.

  2. Pekko
    18.5.2023 klo 17.05

    Jos tuuri käy, eikä ongelmia tule muita, tuo akun varaustaso varmasti ei ole ongelma. Ongelma on vain se, että noita 2013-2014 tesloja kun katsoo nettiautosta esim. On hyvin monessa akku vaihdettu jo. Eli joku vika niissä monessa on jo ollut ja jos myynnissä olevasta ei vielä ole vaihdettu sitä, voi olla edessä kallis remontti.

  3. E220 4Matic
    21.5.2023 klo 4.52

    Valtaosalle suomalaisista 15 000 euron yllättävä menoerä on mahdoton ja johtaa velkakierteeseen. Mustapekan osuminen omalle kohdalle on liian suuri taloudellinen riski otettavaksi. Kukaan taloudellisesti järkevä ei halua heittää nuotioon viittätoista tonnia.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *