Miten käy kaupaksi yli 100 tkm ajettu käytetty sähköauto?
Käytetty sähköauto. Hintavertailun sijasta Kaasujalka päätti selvittää, miten hyvin kauppansa paljon ajetut sähköautot: niin Teslat kuin Nissan Leafitkin. Luksusbrändi Teslaa himoitaan iäkkäänä ja paljon ajettunakin.
Sähköautojen ikääntyminen tuo vaihtoautokauppaan uusia haasteita. Suurenkin mittarilukeman merkitys vähenee, jos akkutakuut ovat yhä voimassa taikka vaihtoehtoisesti myyjällä on esittää akkutakuut ohittaneen Teslan akustoremontista selkeät paperit.
Ennen oli toisin: kuluttajan saattoi ostaa hyvinkin iäkkään polttomoottoriauton, jos mittarilukema oli pieni. Kun polttomoottoriautossa kriittinen raja oli pääsääntöisesti 3 vuoden takuuajan ylittyminen, sähköautoissa ratkaisee yleensä 8 vuoteen asti ulottuva akuston takuu.
Yhteistä sähköautoille ja polttomoottoriautoille on esimerkiksi alustan rakenne, kitkajarrut, käytännössä kaikki 12V jännitteellä toimiva eli esimerkiksi viihdejärjestelmä, ajovalot, istuimien lämmitys ja muut pienitehoiset lämmittimet ja pistorasiat.
Siihen se sitten taitaa jäädäkin. Siinä missä perinteisessä polttomoottoriautossa on paljon liikkuvia osia ja samalla paljon mahdollista huollettavaa, täyssähköauton moottorissa ja voimansiirrossa liikkuvia osia on vain murto-osa tuosta määrästä. Tämä vähentää huolto- ja korjaustarpeita ja laskee niihin liittyviä kustannuksia, mutta ei kuitenkaan poista niitä täysin.
Korjauskulut kysymysmerkki
Vaikka sähköautossa liikkuvia osia onkin vain murto-osa verrattuna polttomoottoriautoon, niin sen murto-osan rikkoontuminen painaa kuluttajan vaakakupissa: kun jakohihnan vaihdon keskihinta on noin 500 euroa, kerrotaan lehdissä jopa 80 000 euroa maksavista luksusluokan sähkö-Porschen akustonvaihdoista.
Arkisempien sähköautojen yleistyessä myös korjaamojen tietotaito kasvaa ja akustoja pystytään kutenkin tänä päivänä myös korjaamaan, jolloin koko pakettia ei enää tarvitse vaihtaa.
Edelleen kuitenkin sähköauton korjaamoa vaativa ylläpito eli huollot ja korjaukset tulevat kalliimmiksi kuin vastaavien bensiiniautojen, kertoi ainakin elokuussa analyysitoimisto We Predictin tutkimus.
Kuluttaja tuntee edelleen suurta epävarmuutta siitä, onko käytetyn sähköauton akusto oikeasti korjattavissa vain yksittäistä moduulia vaihtamalla ja muutamalla tuhannella eurolla. Luksus-Porschea tavallisemmankin sähköauton akun vaihtamisen kustannukset voivat olla jopa 15 000 €.
Pahimmillaan akun vaihdosta syntyvät kustannukset voivat nousta korkeammiksi, kuin auton sen hetkinen arvo on.
Tesla myy aina
Liikenteessä on jo yli 10-vuotiaita sähköautoja, joten asia on ajankohtainen yhä useammalle. Akun tyypillinen takuuaika on noin kahdeksan vuotta. Siihen saakka takuu tuo turvaa autoilijalle, mutta mitä tapahtuu, jos akku hajoaa takuuajan umpeuduttua? Miten tämä kaikki vaikuttaa paljon ajettujen sähköautojen menekkiin vaihtoautoliikkeessä?
–Meillä on ollut myynnissä selkeästi yli 100 000 kilometriä ajettuja Teslan Model S-malleja. Jos akkutakuut ovat olleet vielä voimassa, niin niitä ovat asiakkaat uskaltaneet vielä ostaa. Paljon ajetutkaan Teslat eivät ole olleet ongelma, jos akustot ja sähkömoottorit ovat olleet osittain uusittuja. sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö.
Tesla onkin vaihtoautoliikkeelle ihan eri juttu kuin arkisemmat sähköautot. Amerikkalaisen Teslan haluttavuudesta käytettynäkin kertoo myös se, että markkinoille tulleet saksalaismerkkien kalliitkaan sähköautoversiot eivät ole heiluttaneet sen suosiota.
–Se on tuote, jota fanitetaan vähän samalla tavalla kuin monia muitakin ns. brändituotteita, vaikkapa kalliita iPhone -älypuhelimia. Paljon ajetunkin Teslan myynti yli 30 000 euron hintapyynnillä on helpompaa kuin vaikkapa Nissan Leafin myynti 10 000 eurolla, Lännistö sanoo.
Akkutakuiden umpeutuminen ja umpeutumisen lähestyminen on kuitenkin monelle vaihtoautoliikkeelle syy vältellä iäkkäiden ja paljon ajettujen sähköautojen myyntiin ottamista.
–Eri asia, jos sähkömoottorit ja akustot on vaihdettu, silloinhan sähköautoon ei pelkotiloja kytkeydy. Tämä on täysin ymmärrettävää, Lännistö sanoo.
Halpakin yhä liian kallis
Luksusbrändi Teslaa ongelmallisempaa myytävää ovatkin Lännistön mukaan juuri halvemman pään sähköautot.
–Kymppitonnilla saa ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin. Hinta ei toki päätä huimaa, mutta varmasti kuluttajan vaakakupissa painaa myös tällaisen vanhan sähköauton nyt jo vanhentunut tekniikka ja lyhyt toimintasäde. Varsinkin Suomen kohtuullisen pitkänä talvikautena vanhalla Leafilla ei pörrätä helposti edes satunnaisia pidempiä matkoja. Ymmärrän, ettei esimerkiksi haja-asutusalueen ihminen halua ostaa kymppitonnilla autoa, jolla talvipakkasilla ehkä pääsee yhdellä latauksella vain joitakin kymmeniä kilometrejä, Lännistö sanoo.
Ongelma on halvemman pään sähköautojen hinta-laatusuhde.
– Kuuluuko yli 200 000 kilometriä ajetun Nissan Leafin maksaa 10 000 euroa? Uskon, että Leafikin tekee kauppansa, jos sen hintalapun pystyy laittamaan vaikkapa johonkin 6000-7000 euroon. Nyt näitä edullisemman pään sähköautoja ei saa niin edullisesti kuin oikeasti pitäisi, Lännistö sanoo.
Myös edelleen harva latausverkosto asettaa omat rajoituksensa käytettyjen sähköautojen haluttavuudelle.
–Kaikki eivät asu Kehä III:n sisäpuolella, Lännistö huomauttaa.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa