Hiukkassuodattimen puhdistaminen voi säästää tuhansia euroja
Tiukkojen päästörajoitusten myötä dieselautoihin pakollisiksi tulleiden DPF-hiukkassuodattimen puhdistaminen on tärkeä osa lohjalaisen Rengas Andromin huolto- ja korjaamotoimintaa. Puhdistaminen kannattaa teettää ammattilaisella, korostaa yrittäjä Andrei Nosko.
Kaikki uudet tieliikenteessä olevat E4- ja E5-dieselautot on varustettu hiukkassuodattimilla (DPF). Uusi E6-luokitus kiristää hiukkaspäästöjen raja-arvoja entisestään, joten on tärkeää, että DPF-suodatin toimii tarkoituksenmukaisesti. DPF:n puhdistus vähentää haitallisia päästöjä.
Dieselhiukkassuodatin vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä poistamalla nokea ajoneuvon pakokaasusta: DPF-suodatin kun kerää ja polttaa sisältämänsä noen ajon aikana. Tätä polttoprosessia kutsutaan regeneroinniksi. Regenerointia tapahtuu kuitenkin vain, kun moottori saavuttaa riittävän lämpötilan.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että DPF-suodattimella varustettua autoa tulee ajaa useita kilometrejä yli 65 km/h nopeudella, jotta suodatin ehtii regeneroitua.
Kaikki DPF-suodattimet eivät ole puhdistettavissa ja silloin ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko suodatin.
–Osassa autoissa suodatin on helpompi irrottaa ja pestä. Se maksaa vain murto-osan uuden suodattimen vaihtamisesta, Nosko sanoo.
Rengas Andromilla on kalliit huippuluokan laitteet DPF-suodattimen pesemiseen.
–Toki suodattimen voi pestä itsekin. Suosittelen kuitenkin puhdistamisen teettämistä ammattilaisella. Meillä suodatin pestään korkeapaineella, oikeilla kemikaaleilla ja myös vedellä. Jos itse suodatin on ehjä, puhdistuksemme jälkeen se hengittää taas melkein uudenveroisesti, Nosko sanoo.
Suodattimen poisto lyhytnäköistä
DPF-suodattimen vaihdolle tai puhdistukselle ei ole mitään ennalta määrättyä vaihtoväliä. Kun suodatin alkaa tukkeutua, auton moottorihäiriövalo ilmoittaa siitä. Tämä taas riippuu paljon siitä, minkälaista ajoa dieselautolla ajetaan.
–Suodatin tukkeutuu nopeammin, kun autolla ajetaan lyhyttä matkaa: silloin suodatin ei ehdi lämmetä kunnolla, Nosko sanoo.
Koska hiukkassuodatin aiheuttaa joskus kiusallisia ja joskus kalliitakin vikoja autoihin, voi autoilijalle tulla houkutus poistaa suodatin autosta. Ihan tavatonta ei ole sekään, että jotkut autokorjaamot saattavat tarjota tekemään sen autoilijan puolesta.
Hiukkassuodatin on kuitenkin pakollinen tämän päivän dieselautossa ja sen puuttuminen voi johtaa hylkäävään päätökseen katsastuksessa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on kuitenkin kiristänyt viime vuosina toimiaan paljastaakseen nämä päästöhuijaukset.
DPF-suodattimen puhdistamisen kustannus riippuu työn määrästä ja myös auton mallista.
–Pelkän pesun lähtöhinta on 300 euroa, jos asiakas tuo meille valmiiksi autosta irrotetun suodattimen. Jos suodatinta ei ole irrotettu autosta, purkutyö ja asennustyö voivat vaihdella hyvinkin paljon auton mallista. Toisissa autoissa työ voi hoitua parissakin tunnissa, mutta toisessa autossa se taas voi venyä kahdeksaankin tuntiin.
Puhdistaminen tulee kuitenkin monin verroin halvemmaksi kuin suodattimen vaihtaminen kokonaan.
– DPF-suodatin on tehty arvometallista ja joissakin Mercedes-malleissa pelkkä suodatin katalysaattorissa voi maksaa jopa 3000 euroa, Nosko sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa