Kaasujalka

Teslan akun korjaus – Akkuauto Finland korjaa akkutakuun loppuessa

Julkaissut:

|

5.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Teslan akun korjaus – Akkuauto Finland korjaa akkutakuun loppuessa

Kankaanpääläinen Akkuauto Finland korjaa Teslan korkeajänniteakun, kun auton ikä ajaa jo ohi akkutakuista. Yhteistyöstä sähköautoasioissa paikallisten autopurkamojen kanssa hyötyvät molemmat.

Yrittäjä ja Akkuauto Finlandin kolmas osakas Heikki Jaakkola kumoaa huhut jo akkutakuuvuodet ohittaneen Teslan kelvottomuudesta, kun akkuun tulee jokin vika.   IT-alan koulutuksen saanut Jaakkola jakaa sähköautotietämystään paikallisille autopurkamoille, mutta vastaavasti hyötyy myös itse niiden opeista.

Akkuauto perustettiin nimenomaan käytettyjen sähköautojen ja erityisesti akkutakuut ohittaneiden Teslojen akkukorjauksia varten.
–Tesloista monet alkavat olla iältään jo akkutakuiden ulkopuolella. Näiden vanhempien Teslojen omistajat ovat kaivanneet vaihtoehtoja Teslan omille kalliille korjauksille, Jaakkola sanoo.

Puoleen hintaan

Muistakin sähköautomerkeistä- ja malleista on tullut Akkuautoon kyselyjä, mutta toistaiseksi yritys on keskittynyt erityisesti Tesloihin.
–Tesla ei itse korjaa akkuja Suomessa ollenkaan. Kun akku menee rikki, Tesla vaihtaa tehdaskunnostetun akun tilalle ja lähettää rikkoutuneen akun keskitettyyn korjaukseen muualle Eurooppaan ja myy sen taas tehdaskunnostettuna akkuna eteenpäin. Akun vaihtaminen Teslan toimesta kustantaa noin 12 000 euroa, kun meillä keskimääräinen verollinen hinta akun kunnostamiselle on noin 5500 euroa, Jaakkola sanoo

Teslojen ongelmat johtuvat pääasiassa akkuun menevästä kosteudesta.
–Käytännössä rikki menee yleensä yksi akuston moduuleista, ja me pystymme sen korjaamaan. Vasta sitten, jos moduuli on päässyt pahasti hapettumaan tai ruostumaan tai sen kapasiteetti on selvästi heikentynyt,  moduuli menee vaihtoon, Jaakkola sanoo.

Teslan akku koostuu mallista ja akun koosta riippuen 14-16 moduulista ja yksi moduuli taas koostuu 444:stä sormipariston näköisestä kennosta.
–Vielä ei ole menetelmää, jolla yksittäisiä kennoja pystyisi vaihtamaan. Jos akussa on kennovika, on järkevämpää vaihtaa koko moduuli. Pelkän moduulin hinta on keskimäärin 1000 euron paikkeilla, mutta sen päälle tulee tietysti työkustannus, jonka suuruutta selittää moduulin vaihtamisen työosuuden monimutkaisuus.

Entinen Autovahinkokeskus eli nykyinen Copart myy lunastamiaan kolariautoja joko korjattavaksi tai purettavaksi.
–Purettaviksi myydyt Teslat laskettavissa ihan yhden käden sormilla. Sähköautojen akut ovat ihan haluttua tavaraa varaosinakin, mutta Suomessa niitä on myyty eteenpäin varaosina todella vähän. Mekin olemme ostaneet Teslan akkuihin moduuleita Norjasta, koska Suomesta niitä ei tahdo löytyä, Jaakkola sanoo.

Korjaaminen ympäristöteko

Teslan sen enempää kuin minkään muunkaan sähköauton jännitteettömäksi tekeminen ei ole kenen tahansa työtä.
– SFS 6002 -työturvallisuussertifikaatti on vain perusvaatimus, jonka pystyy netissäkin suorittamaan. Pitää ymmärtää myös muut ajoneuvokohtaiset tekniset toimintatavat. Autovalmistajilla on omat ohjeensa eri automallien jännitteettömäksi tekemiseen.

Jaakkola on tehnyt paljon yhteistyötä kahden kankaanpääläisen autopurkamon, Haapalan ja Autokierrätys L & G:n kanssa.
–Olen konsultoinut purkamiseen ja sähköauton turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Sähköauton ja hybridin ulkoiset vauriot näkee purkamo itsekin, mutta usein sähkö- tai hybridiauton purkaminen ja jännitteettömäksi tekeminen vaatii auton omaan diagnostiikkaan perehtymistä varten erikoislaitteiston.

Hyöty Akkuauton ja autopurkamoiden yhteistyöstä on Jaakkolan mukaan molemminpuolinen.
–Joskus mekin tarvitsemme osia, joita saadaan autopurkamoista. Olen kierrätysvaraosien ja korjaamisen kannattaja. Näkisin mieluusti, että autoja suunniteltaisiin nykyistä enemmän myös korjattaviksi. Sillä säästettäisiin myös luonnonvaroja.

Sähköautoja kritisoidaan paljon valmistamisen tuottamista päästöistä.

–Sähköautolla pitää ajaa paljon kilometrejä, ennen kuin se korvaa valmistuksessa syntyneet päästöt. Tämän takia akkukin olisi hyvä korjata moneen kertaan ennen kuin se viedään murskattavaksi, Jaakkola sanoo.

Korjaamon ja purkamon synergia

Yrittäjä Kai Haapalan Autokeskus Haapala on autoilun monitoimitalo. Yli puoli vuosisataa toimineeseen yritykseen kuuluu oma varaosatuotanto autopurkamossa, Mekonomen Autohuolto ja vauriokorjaamo Autoklinikka.

Synergia hyödyntää vahvasti yrityksen toimialoja. Vauriokorjaamo ja autohuolto saavat korjattaviin autoihin varaosia laatuluokitelluista kierrätysvaraosista.

Sähköautojen yleistyessä käytetty Tesla ei ole enää kummajainen Haapalankaan firmoissa.
–Käytettyjä Tesloja on tuotu suomalaisiin autoliikkeisiin Saksasta, Ruotsista ja Belgiasta. Ja kun takuuajat ovat loppuneet, niitä on saatettu tuoda tänne. Osia on ollut pakko tilata myös esimerkiksi Norjasta., vakuutusyhtiöltä hankkimiemme Teslojen määräkun  on kuitenkin vielä hyvin marginaalinen.

Haapalan koko henkilökunta myynnistä alkaen ja purkamopuolen varaosatuotantoon on kuitenkin jo käynyt sähköturvallisuuskurssit. Akkuauto Finlandin Heikki Jaakkolalta Haapala on saanut sähköautoasioissa tärkeää konsultointiapua.
–Sähköautojen jännitteettömäksi purkaminen vaatii perehtyneisyyttä, mutta niin on autojen kanssa ollut aina. Kun joskus 1980-luvulla katalysaattorit tulivat autoihin, puhuttiin, ettei tavallinen ihminen pysty edes ajamaan autollaan kovin kauan, kun jo katalysaattori menee rikki. Nyt ei enää kukaan kauhistele katalysaattoria, Haapala naurahtaa.

Haapalan purkamoyritys ostaa paljon vakuutusyhtiöiden lunastamia kolariautoja.
–Samaan aikaan tavallaan sahaamme oksaa, jolla myös istumme:  vakuutusyhtiöt kun voivat itse määritellä, millä ehdoin auto myydään korjattavaksi ja milloin taas purettavaksi. Tässähän on iso ero. Korjattavaksi myytävän auton voi ostaa kuka tahansa.  Purkuehdolla myytävän auton taas voi ostaa vain Suomessa toimiva yritys, jolla on myös jätelupa. Autoja ostetaan isoja määriä Suomen ulkopuolelta korjattaviksi ja ne voivat tulla takaisin Suomeen ilman minkäänlaisia dokumentaatioita siitä, miten ne on korjattu. Samanaikaisesti meillä on täällä Suomessa pulaa uudehkojen autojen kierrätysvaraosista.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *