Kaasujalka

Koeajo Skoda Kodiaq 2.0 TDI – Skodan viimeinen dieseldinosaurus?

Julkaissut:

|

28.4.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Kodiaq 2.0 TDI – Skodan viimeinen dieseldinosaurus?

Viikko nelivetoisella Skoda Kodiaq -dieselillä sai harmittelemaan näin hienojen dieselautojen loppua näillä näkymin vuonna 2035. Peruspalikat kun ovat vähintäänkin kohdallaan.

Koeajoon saatu nelivetoinen Skoda Kodiaq 2-litraisella ja 200-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla ei juuri jättänyt lisätoiveille sijaa. Vaikea myös kuvitella, että Kodiaq jo seitsemän vuoden historiastaan huolimatta olisi vielä elinkaarensa loppupäässä.

Viime vuonna Skoda viilasi Kodiaqin ulkonäköä. Jäähdyttimen säleikkö on nyt krominvärinen ja kattokaiteet hopeanväriset. Laurin & Klement -tekstilogo taas viittaa suoraan Skodan perustajiin. Logo muistuttaa perustajista molemmissa etulokasuojissa. Kodiaq Laurin & Klement -mallin ajovaloissa kaikki valotoiminnat on toteutettu ledeillä ja tämä taas lisää valojen käyttöikää ja pienentää virrankulutusta.

 

LUE MYÖS KOEAJO: SKODA KODIAQ – NAPAKYMPPI

 

Laurin & Klement tarkoittaa Skoda -malliston kattavinta varustetasoa: mm. sähkösäätöisiä ja tuuletettavia nahkaistumia hierontoineen ja muistipaikkoineen, runsaita ajoavustimia sekä auton etukäteen lämmittävää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Takapenkkiläisten tablettitietokoneet tai matkapuhelimet ovat kiinni omissa telineissään. Lasikattokin on vakiovaruste Laurin & Klement -varustetasossa.

200-hevosvoimainen turbodieselmoottori DSG-automaattivaihteistolla tekee ajamisen maanteillä levolliseksi. Ajaminen on kaikissa oloissa ja kaikenlaisilla teillä todella vaivatonta. Meno on riittävän melutonta, vaikka äänimaailma paljastaakin, ettei nyt sentään olla liikkeellä millään 100 000 euroa maksavalla brittimaasturilla: varsinkin karkealla asfaltilla renkaiden kumina kantautui selvästi sisälle. Osansa tähän tietysti oli myös 20-tuumaisilla renkailla.

Pääsääntöisesti Kodiaq etenee kahden etupyörän vetämänä, mutta luiston yllättäessä järjestelmä siirtää voimaa myös takapyörille. Kuski tätä siirtymää ei kuitenkaan huomaa: sen verran saumattomasti Kodiaq etenee loskankin yllättäessä.

Viimeistä viedään?

Kun luovutin Kodiaqin takaisin maahantuojan katokseen Espoossa, melkein tuli tippa silmään: olikohan tämä jopa viimeinen kerta, kun pääsin koeajamaan uutta ja suurta dieselmoottorista katumaasturia?

Taloudellisuutta en surrut, sillä iso maasturi vei koeajoviikolla keskimäärin 7.2 litraa satasella. Koska oma vanha C-mallin bensa-Mersuni vie omassa ajossani keskimäärin saman verran, en päässyt entiseen tapaan nauttimaan dieselin tuomasta säästöstä. Kulutus tietysti johtui osittain myös jatkuvasta pätkäajosta kaupungissa, kun teimme koeajoviikolla myös muuttoa. Koeajoviikko sisälsi myös ajamisen moottoritienopeuksilla Vantaalta Tampereelle ja takaisin.

Kodiaq on ennemminkin paremman keskiluokan premium-maasturi: enemmän markkinointijohtajan kuin vuorineuvoksen tasoa. Peruspalikat ovat kunnossa, mutta nämä ovat tietysti makuasioita.

 

Skoda Kodiaq L&K 200 TDI DSG 4×4
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: 4-veto
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto
Teho: 200 hv
Vääntö: 400 Nm
Keskikulutus: 6,6 l / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 174 g /km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.7 s
Huippunopeus 218 km/h
Mitat: pituus: 4697 mm, leveys: 1882 mm. korkeus: 1661 mm, akseliväli: 2790 mm
Tavaratila: 835 litraa
Hinta: lisävarusteineen 71 326,27 € (perushinta 61 390 €), malliston hinnat alk. 35 650 €

Plussat
Tilava
Vaivaton ajettava
Vääntävä ja pehmeästi käyvä dieselmoottori

Miinukset
Rengasmelu karkeilla pinnoilla moottoritienopeuksissas

JÄLKIMAKU

Hieno auto, mutta en nyt lähde ihan sanomaan, että Kodiaq Laurin & Klement -antaisi ihan täyden vastineen rahalle, melkein se kyllä niin tekeekin. Kuten monen muunkin auton kohdalla, myös Kodiaqin kohdalla olisi mielenkiintoista päästä vertaamaan Kodiaqin edullisinta perusmallia ylelliseen Laurin & Klement -varustetason versioon.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *